| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,941 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,038,044 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,807,272 |
بررسی تاثیر فراموشی سازمانی بر استقرار مدیریت دانش | ||
| مطالعات مدیریت بهبود و تحول | ||
| مقاله 3، دوره 27، شماره 89، مهر 1397، صفحه 39-71 اصل مقاله (543.67 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jmsd.2018.3440.1225 | ||
| نویسندگان | ||
| صدیقه محمداسماعیل1؛ سیده ریحانه سید وکیلی* 2 | ||
| 1عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، | ||
| 2کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران و مسئول کتابخانه دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر فراموشی سازمانی بر استقرار مدیریت دانش می باشد.روش تحقیق پیمایشی – تحلیلی ، واز نظر هدف، پژوهشی کاربردی است. جامعه آماری شامل526 نفر از کتابداران و مدیران کتابخانه های دانشگاه های غیر پزشکی شهر تهران می باشد که از بین آنها بر اساس نمونه گیری تصادفی وبااستفاده از جدول مورگان 169نفر انتخاب شده واز طریق پرسشنامه موردپرسش قرارگرفتهاند.برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد و در مرحله بعد روایی سازه متغیرهای پژوهش و شاخص های منتج از آن ها با استفاده از آزمون تحلیل عاملی تاییدی مورد بررسی قرارگرفته است. نتایج حاصله بیانگر آن است که فراموشی سازمانی(عمدی ) برخلق، ذخیره، اشتراک و بکارگیری دانش اثر مثبت داشته و فراموشی سهوی بر عوامل مذکور اثر منفی دارد. در خاتمه بر اساس نتایج آزمون های انجام شده پیشنهاداتی درزمینه بکار گیری سازوکارهای آموزشی انگیزشی واصلاح فرایندهای کاری بوسیله کتابداران و مدیریت کتابخانه ها ارائه گردیده است که بهره گیری ازآنها به دانشی شدن هرچه بیشتر کتابخانه ها منجر خواهد شد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| استقرار مدیریت دانش؛ فراموشی سازمانی؛ فراموشی سازمانی سهوی؛ فراموشی سازمانی عمدی؛ مدیریتدانش؛ کتابخانه های دانشگاهی | ||
| مراجع | ||
|
اخوان، پیمان، مهدی باقر زاده نیری و پژمان شادپور. (1391). تحلیل فرایند فراموشی فعال دانش های کهنه و قدیمی : بیمارستان شهید هاشمی نژاد. فصلنامه پژوهش های مدیریت در ایران . دوره 16. ش. 2، ص.1-18. الوانی، مهدی .(1390). مدیریت عمومی . تهران : نشر نی . بشیریه، حسین.(1392). تاریخ اندیشه های سیاسی قرن بیستم . تهران : نشر نی. صلواتی ، عادل، مصطفی باغبانیان و رزان زندی. (1392). فراموشی سازمانی و مقاومت در برابر تغییر . فصلنامه مطالعات مدیریت، بهبود و تحول . سال 22. شماره 72. ص49-73. محمدی استانی،مرتضی، احمد شعبانی و سعید رجایی پور.(1391). وضعیت استقرار مدیریت دانش بین کتابداران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان. محمودوند، محمد.(1390). بررسی رابطه فراموشی سازمانی با تغییرات سازمانی در دانشگاه سیستان و بلوچستان . پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه سیستان و بلوچستان. Benkard, CL (2000) Learning and forgetting: The dynamics of aircraft production. American economic Review,90(4): 1034–1054
Bowker, G. C. (1997). Lest we remember: organizational forgetting and the production of knowledge. Accounting, Management and Information Technologies, 7(3), 113-138.
Carmona, S. & Perez-Casanova, G. (1993). Organizational forgetting and information systems. Scandinavian journal of Management, 9(1), 29-44.
Carmona, S., & Gronlund, A. (1998). Learning from Forgetting an Experiential Study of Two European Car Manufacturers. Management Learning, 29(1), 21-38.
Casey, A. J., & Olivera, F. (2011). Reflections on organizational memory and forgetting. Journal of Management Inquiry, 20(3), 305-310.
Cegarra -Navarro, J. G., & Dewhurst, F. W. (2006). Linking shared organizational context and relational capital through unlearning: an initial empirical investigationin SMEs. Learning Organization, 13(1), 49-62
De Holan, P. M. (2011). Agency in voluntary organizational forgetting. Journal of Management Inquiry, 20(3), 317-322.
De Holan, P. M., & Phillips, N. (2003). Organizational forgetting. The Blackwell Handbook of Organizational Learning and Knowledge Management. Oxford: Blackwell, 392-409.
De Holan, P. M., & Phillips, N. (2004). Remembrance of things past? The dynamics of organizational forgetting. Management Science, 50(11), 1603-1613.
De Holan, Pablo Martin, and Nelson Phillips & Lawrence, Thomas. b. (2004). Managing organizational forgetting. Mit Sloan Management Review. 45( 2),45-51
Drucker, P. F. (2006). What executives should remember. Harvard business review, 84(2), 144 -53.
Easterby-Smith, M., & Lyles, M. A. (Eds.). (2003). Handbook of organizational learning and knowledge management. John Wiley & Sons.
Easterby-Smith, M., & Lyles, M. A. (2011). In praise of organizational forgetting. Journal of Management Inquiry, 20(3), 311-316.
Heisig, P. (2003). Business process oriented knowledge management. In Knowledge management, (pp. 15-44). Springer Berlin Heidelberg.
Landry R. John. (5-8 Jan.1999), Forgetful or Bad Memory? Proceedings of the 32nd Hawaii International conference on systems sciences. Maui, HI, USA
Peters, T. (1997). The circle of innovation: You can’t shrink your way to greatness, Alfred A. Knopf, New York, NY
Smunt, T. L., & Morton, T. E. (1985). The effects of learning on optimal lot sizes: Further developments on the single product case. IIE transactions, 17(1), 33-37.
Tsang, E. W., & Zahra, S. A. (2008). Organizational unlearning. Human Relations, 61(10), 1435-1462.
Upadhyay, D. (2011). Organizational Forgetting: Comparison with Atkinson- Shiffrin Human Memory Model. Asian Journal of Business Management Studies. 2. (2); pp .55-63.
Walsh, J. P. & Ungson, G. R., (1991). Organizational memory. Academy of management review,16(1),57-91
Zeng, J., & Chen, C. (2010, July). Notice of Retraction The relationship between intentional organizational forgetting and organizational innovation: The mediating effect of organizational learning capability. In Advanced Management Science (ICAMS), 2010 IEEE International Conference on (Vol. 2, pp. 47-53). IEEE. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,064 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,303 |
||