| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,219 |
| تعداد مقالات | 18,044 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,667,191 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,977,847 |
عوامل مؤثر بر جذابیت محتواهای داستانی و مستند تلویزیونهای ماهوارهای از نگاه جوانان | ||
| مطالعات رسانههای نوین | ||
| مقاله 2، دوره 4، شماره 15، آبان 1397، صفحه 35-72 اصل مقاله (615.75 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/nms.2018.31307.456 | ||
| نویسندگان | ||
| عبدالرحمان علیزاده* 1؛ زرین زردار2 | ||
| 1استادیار علوم ارتباطات، گروه علوم اجتماعی دانشگاه گلستان، گرگان، ایران | ||
| 2استادیار گروه علوم ارتباطات اجتماعی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| چکیده | ||
| این مقاله به دنبال بررسی عواملی است که سبب شدهاند جوان ایرانی برای تأمین نیاز خود به سرگرمی، شبکههای ماهوارهای را به برنامههای مشابه تلویزیون داخلی ترجیح دهد و به این سؤال پاسخ میدهد که از دید مخاطبان جوان، چه عواملی سبب جذابیت محتواهای داستانی و مستند تلویزیونهای ماهوارهای شدهاند؟ برای یافتن پاسخ این سؤال با 25 جوان تهرانی مصاحبه فردی و گروهی نیمه ساختاریافته کیفی انجامشده و متن مصاحبهها به روش تحلیل مضمونی و با کمک نرمافزار مکسکیودا تحلیلشده است. تحلیل یافتههای مصاحبهها نشان میدهد که دلایل جذابیت فیلمها و سریالهای تلویزیونی ماهوارهای را میتوان در مضامین فراگیر زیر خلاصه کرد: روالهای قصهپردازی، چسب اجتماعی، توانمندسازی اطلاعاتی مخاطب، مقاومت در برابر چارچوبهای تلویزیون داخلی و تکرار الگوهای آشنا. همچنین دلایل جذابیت مستندهای تلویزیونهای ماهوارهای را میتوان در جامعیت روایت و انتخاب و روایت حرفهای سوژهها خلاصه کرد. بهطورکلی محتوای داستانی و مستند شبکههای ماهوارهای سه کارکرد اصلی دارند: مخاطبان با استفاده از محتوا تعاملات خود را گسترش میدهند و موضوعاتی برای ارتباط به دست میآورند. آنها میتوانند در دنیایی که معانی آن را مؤلفان دیگری تولید کردهاند، الگوهای آشنای خود را بیایند و فضای آشنای خود را شکل دهند و با اطلاعاتی که از محتوای داستانی و مستند به دست میآورند، بدون اینکه رنج مواجهه با محتوای جدی را متحمل شده باشند، احساس میکنند در ساختن دنیای خود و مواجهه با جهان اجتماعی توانمندند و این توانمندی بااحساس احاطه بر جهان بهدستآمده که رضایت روانی مخاطبان جوان را در پی دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تلویزیونهای ماهوارهای؛ مستند؛ محتوای داستانی؛ تحلیل مضمونی؛ جذابیت | ||
| مراجع | ||
|
- ارجمندی، غلامرضا. (1380)، «پخش مستقیم ماهوارهای، پیامدها و سیاستها»، نامه انجمن جامعهشناسی ایران، شماره 6. - استوری، جان. (1386)، مطالعات فرهنگی درباره فرهنگعامه. ترجمه: حسین پاینده. تهران: نشر آگه. - امامی، همایون. (1375). «فیلم مستند و یک تعریف». نقد سینما. شماره هفتم. - پری، راجر. (1394). تاریخ رسانه؛ از گیلگمش تا گوگل. ترجمه: بهروز تورانی. تهران: انتشارات روزنامه ایران. - حسینی انجدانی، مریم. (1395)، روش تحلیل مضمون، تهران: مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما. - رسولی، محمدرضا. (1381)، «رادیو و تلویزیون: مخاطبشناسی تلویزیونهای ماهوارهای»، رسانه، شماره 52. - رضایی، محمد. (1387)، «مصرف تلویزیون: بازتولید هژمونی یا مقاومت نشانهای»، در: مطالعات فرهنگی، مصرف فرهنگی و زندگی روزمره در ایران، به اهتمام عباس کاظمی، تهران: جهاد دانشگاهی واحد تهران. - سورین، ورنر و تانکارد، جمیز. (1381)، نظریههای ارتباطات، ترجمه: علیرضا دهقان، تهران: انتشارات دانشگاه تهران. - شهابی، محمود؛ جهانگردی، مجتبی. (1387). «خاستگاه اجتماعی الگوهای استفاده از تلویزیونهای ماهوارهای فارسیزبان در میان مخاطبان تهرانی». فصلنامه تحقیقات فرهنگی. سال اول. شماره 2. - عزیزی، حمید؛ مهدی زاده، سید محمد.(1395)، «بررسی عوامل مؤثر بر انگیزههای زنان از تماشای سریالهای شبکه ماهوارهای جم (مطالعه موردی: زنان شهر کامیاران)»، مطالعات اجتماعی - روانشناختی زنان، شماره 48. - فیسک، جان. (1388)، درآمدی بر مطالعات ارتباطی، ترجمه: مهدی غبرایی، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها. - کاظمی، عباس. (1387)، «سه پارادایم در مطالعهمصرف فرهنگی»، در: مطالعات فرهنگی، مصرف فرهنگی و زندگی روزمره در ایران، به اهتمام عباس کاظمی، تهران: جهاد دانشگاهی واحد تهران. - لیندلف، تامس آر. و تیلور، برایان سی. (1388)، روشهای تحقیق کیفی در علوم ارتباطات، ترجمه: عبدالله گیویان، تهران: همشهری. - متانی، مهرداد؛ فرهنگی، علیاکبر. (1394)، انگیزههای مصرف شبکههای ماهوارهای فارسیزبان (رابطه آن با ویژگیهای جمعیت شناختی مخاطبان در میان شهروندان قائمشهری)، پژوهشهای ارتباطی، شماره 81. - محسنیان راد، مهدی. (1381)، «بازخوانی نخستین پژوهش ایرانی درباره برنامههای ماهوارهای تلویزیون از آسیا»، فصلنامه پژوهش سنجش، شماره 30 و 31. - مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما. (1395)، «نظرسنجی از مردم درباره برنامههای شبکههای ماهوارهای»، گزارش طرح نظرسنجی اداره کل پژوهش و سنجش، مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما. - مککوایل، دنیس. (1382)، مخاطبشناسی، ترجمه: مهدیمنتظرقائم، چاپ دوم، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها. - منتظر قائم، مهدی. (1381). «بررسی و نقد سیاست ماهوارهای ایران با تأکید بر تجربه کشورهای آسیایی». پژوهش و سنجش. شمارههای 30 و 31. - مهدی زاده، سید محمد. (1384)، مطالعه تطبیقی نظریه کاشت و دریافت در ارتباطات، تهران: مرکز تحقیقات صداوسیما. - مهدی زاده، سید محمد. (1389)، نظریههای رسانه؛ اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقادی، تهران: انتشارات همشهری. - نجفی اصل، مرضیه. (1392)، «جمعبندی نظرسنجیهای فصلی سیما در سال 1391»، تهران: مرکز تحقیقات صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران. - نصیری، بهاره و سلطانی، جلیل. (1393)، «عوامل مؤثر بر گرایش ساکنین شهر شهریار به تماشای برنامههای ماهوارههای» فصلنامه مطالعات رسانهای، سال نهم - شماره 3. - ویندال، سون و دیگران. (1376)، کاربرد نظریههای ارتباطات، ترجمه: علیرضا دهقان، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
- Alikhah, Fardin. (2008). “The politics of satellite television in Iran” in: Semati, Mehdi. (2008). Media, Culture and Society in iran: Living with globalization and the Islamic state. USA & Canada: Routledge - Beattie, Keith. (2004). Documentary Screens: Non-fiction Film and Television. Palgrave Macmillan. - Boyatzis, Richard E. (1998). Transforming qualitative information: thematic analysis and code development, sage publications - Edgar, Andrew; Sedgwick, peter(1999). Key Concept in Cultural Theory. London & New York: Routledge - Fulton, Helen et al. (2005). Narrative and Media. Cambridge University Press - Grossberg, Lawrence et al. (2006). Medai Making; Mass Media a Popular culture, Second Edition, sage - Holmes, Su. (2008). The Quiz Show. Edinburgh University Press Ltd. - King, Nigel & Horrocks, Christine. (2010). Interviews in qualitative research, London: sage. - Lacey, Nick. (2002). Media Insttutions and Audiences: Key Concepts in Media Studies, New York: PALGRAVE - Laughey, Dan. (2007). Key Themes in Media Theory. New York: Mc Graw-Hill. Open University Press - Magee, Sara C. (2008). That's Television Entertainment: The History, Development, and Impact of the First Five Seasons of "Entertainment Tonight", 1981-86 - McLane, Betsy A. (2012). A New History of Documentary Film. New York: Continuum - Mittell, Jason. (2004). Ganre and Television: From Cop Shows to Cartoons in American Culture. London & New York: Routledge - Morley, David. (1992). Television, Audiences & Cultural Studies. London & New York: Routledge - Neale, Stephen. (1980). Genre. UK: British Film Institute - Selznick, Barbara J. (2008). Global Television: Co – Producing Culture. Philadelphia: Temple University Press Stevenson, Nick. (2002). Understanding Media Cultures: Social Theory and Mass Communication, Second Edition, London: SAGE Publications | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,138 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,677 |
||