| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,061 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,782,764 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,991,764 |
توزیع دیجیتال موسیقی و نوآوریهای رسانهای در کسبوکارهای ایران (مطالعه موردی: وبسایت بیپتونز) | ||
| مطالعات رسانههای نوین | ||
| مقاله 5، دوره 4، شماره 15، آبان 1397، صفحه 149-176 اصل مقاله (431.9 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/nms.2018.29157.405 | ||
| نویسندگان | ||
| طاهر روشندل اربطانی* 1؛ هومان اسعدی2؛ افشین امیدی3 | ||
| 1استاد گروه مدیریت رسانه دانشکده مدیریت دانشگاه تهران | ||
| 2استادیار گروه موسیقی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران | ||
| 3دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت رسانه دانشکده مدیریت دانشگاه تهران | ||
| چکیده | ||
| نابسامانی نظام نوآوری یکی از علل اصلی وجود معضلات اقتصادی در صنعت موسیقی به شمار میرود و رفع آنها مستلزم سازماندهی نظام نوآوری در بخشهای مختلف صنعت موسیقی، بهخصوص در عصر دیجیتال میباشد. در دهههای اخیر، توزیع دیجیتال موسیقی بهطور چشمگیری توانسته است برای جوامع مختلف، خلق ثروت زیادی داشته باشد. در محیط اکنونی رسانههای دیجیتال، «توزیع» در محوریت صنعت موسیقی قرار دارد. بنابراین با نگاهی دقیقتر به چگونگی توزیع دیجیتال موسیقی میتوان نقشه دستیابی به خلق ثروت در صنعت موسیقی را بهطور نظاممند ترسیم نمود. این پژوهش با استفاده از یک مطالعه موردی عمیق، به دنبال آن است که از طریق شناسایی و تحلیل نوآوریهای رسانهای یک نمونه کسبوکار ایرانی در توزیع دیجیتال موسیقی (بیپتونز)، راه دستیابی به بازار کارآمد رسانهای در دنیای دیجیتالی صنعت موسیقی ایران را هموار سازد. در این راستا، با استفاده از چارچوب مفهومی نوآوری رسانهای استورسول و کرومسویک، نوآوریهای صورت گرفته در این کسبوکار آنلاین در پنج بُعد محصول، فرایند، موقعیت، پارادایمی و اجتماعی مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج اصلی این پژوهش نشان میدهد که نوآوریهای رسانهای نباید تنها بهمنزله نوآوریهای تکنولوژیکی در نظر گرفته شوند؛ در عوض، کسبوکارهای آنلاین در توزیع دیجیتالی موسیقی باید نگاهی «انسانگرایانه» نسبت به نوآوریهای رسانهای اتخاذ کنند. کلید موفقیت کسبوکارهای آنلاین در صنعت موسیقی، توجه بیشتر به بازیگر کلیدی این صنعت یعنی «انسان» میباشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| نوآوری رسانه ای؛ توزیع دیجیتال موسیقی؛ صنعت موسیقی؛ بیپتونز | ||
| مراجع | ||
- Adorno, Theodor W. (2001). The culture industry: Selected essays on mass culture. Psychology Press. - Aguiar, Luis, & Martens, Bertin. (2016). Digital music consumption on the internet: evidence from clickstream data. Information Economics and Policy, 34, 27–43. - Bourreau, Marc, Lestage, Romain, & Moreau, François. (2017). E-commerce and the market structure of the recorded music industry. Applied Economics Letters, 24(9), 598–601. - Bustinza, Oscar F., Vendrell-Herrero, Ferran, Parry, Glenn, & Myrthianos, Vasileios. (2013). Music business models and piracy. Industrial Management & Data Systems, 113(1), 4–22. - Campbell, Steven. (2013). Australian independent music and the experience economy. In P. Tschmuck, P. L. Pearce, & S. Campbell (Eds.), Music Business and the Experience Economy (pp. 41–57). Springer. - Cunningham, Stuart. (2002). From cultural to creative industries: theory, industry and policy implications. Media International Australia Incorporating Culture and Policy, 102(1), 54–65. - Dogruel, Leyla. (2014). What is so special about media innovations? A characterization of the field. The Journal of Media Innovations, 1(1), 52–69. - Doyle, Gillian. (2013). Innovation in the Use of Digital Infrastructures. In T. Storsul & A. H. Krumsvik (Eds.), Media Innovations: A Multidisciplinary Study of Change (p. 111). Göteborg: NORDICOM. - Eliasson, Gunnar, & Eliasson, Åsa. (2005). The theory of the firm and the markets for strategic acquisitions. In Entrepreneurships, the new economy and public policy(pp. 91–115). Springer. - Francis, Dave, & Bessant, John. (2005). Targeting innovation and implications for capability development. Technovation, 25(3), 171–183. - Horkheimer, Max, & Adorno, Theodor W. (2006). The culture industry: Enlightenment as mass deception. In M. G. Durham & D. M. Kellner (Eds.), Media and cultural studies keyworks (pp. 41–72). blackwell publishing. - Hull, Geoffrey P., Hutchison, Tom W., & Strasser, Richard. (2011). The Music business and recording industry: Delivering music in the 21st century. Taylor & Francis. - Khajeheian, Datis. (2013). New venture creation in social media platform; towards a framework for media entrepreneurship. In Handbook of social media management (pp. 125–142). Springer. - Khajeheian, Datis, & Friedrichsen, M. (2017). Innovation Inventory as a Source of Creativity for Interactive Television. In Digital Transformation in Journalism and News Media (pp. 341–349). Springer. - Khajeheian, Datis, & Tadayoni, Reza. (2016). User innovation in public service broadcasts: creating public value by media entrepreneurship. International Journal of Technology Transfer and Commercialisation, 14(2), 117–131. - Kjus, Yngvar. (2016). Reclaiming the music: The power of local and physical music distribution in the age of global online services. New Media & Society, 18(9), 2116–2132. - Koh, Byungwan, Murthi, B. P. S., & Raghunathan, Srinivasan. (2014). Shifting demand: online music piracy, physical music sales, and digital music sales. Journal of Organizational Computing and Electronic Commerce, 24(4), 366–387. - Küng, Lucy. (2013). Innovation, Technology and Organisational Change. In T. Storsul & A. H. Krumsvik (Eds.), Media innovations: A multidisciplinary study of change (pp. 9–12). Göteborg: NORDICOM. - Li, John Fangjun. (2015). Strategic leadership and management in China’s music publishing industry. In J. Caust (Ed.), Arts and cultural leadership in Asia (pp. 163–177). London ; New York: Routledge. - Liestøl, Gunnar. (2013). Topics of innovation: Towards a method of invention and innovation in digital media design. In T. Storsul & A. H. Krumsvik (Eds.), Media Innovations: A Multidisciplinary Study of Change (pp. 61–74). Göteborg: NORDICOM. - Liikkanen, Lassi A., & Åman, Pirkka. (2015). Shuffling services: Current trends in interacting with digital music. Interacting with Computers, 28(3), 352–371. - Lomborg, Stine, & Helles, Rasmus. (2013). Privacy in practice: The regulation of personal data in Denmark and its implications for new media innovation. In T. Storsul & A. H. Krumsvik (Eds.), Media Innovations: A Multidisciplinary Study of Change (pp. 145–158). Göteborg: - NORDICOM. - Lorenzen, Mark, & Frederiksen, Lars. (2003). Experimental music: innovation, projects, and dynamic capabilities in the pop music industry. In Working Paper presented at the DRUD PhD Winter Conference. - McCarthy, Breda. (2013). The landscape of music festivals in Australia. In Music Business and the Experience Economy (pp. 119–134). Springer. - - Peltz, Philipp. (2013). Digital Distribution Models Reviewed: The Content Provider’s Perspective. In Music Business and the Experience Economy (pp. 99–117). Springer. - Preston, Paschal, & Rogers, Jim. (2011). Social networks, legal innovations and the “new” music industry. Info, 13(6), 8–19. - Rogers, Jim. (2013). The Death and Life of the Music Industry in the Digital Age. A&C Black. - Storsul, Tanja, & Krumsvik, Arne H. (2013). What is media innovation? In T. Storsul & A. H. Krumsvik (Eds.), Media Innovations: A Multidisciplinary Study of Change (pp. 13–26). Göteborg: NORDICOM. - Strasser, Richard. (2009). Music business: the key concepts. Routledge. - Towse, Ruth. (2016). Copyright and Music Publishing in the UK. In The Artful Economist (pp. 133–151). Springer. - Tschmuck, Peter. (2013). Recorded Music Sales and Music Licencing in Australia, 2000--2011. In Music Business and the Experience Economy (pp. 59–77). Springer. - Vaccaro, Valerie L., & Cohn, Deborah Y. (2004). The evolution of business models and marketing strategies in the music industry. International Journal on Media Management, 6(1–2), 46–58. - Westlund, Oscar, & Lewis, Seth C. (2014). Agents of media innovations: Actors, actants, and audiences. The Journal of Media Innovations, 1(2), 10–35. - Wikström, Patrik. (2009). The music industry: Music in the cloud. Polity. Wikström, Patrik. (2012). A typology of music distribution models. International Journal of Music Business Research, 1(1), 7–20. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,445 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 606 |
||