| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,933 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,980,827 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,774,418 |
تحلیل مکانیسم قدرت حاکمیتمند در آثار سیامک فیلیزاده بر اساس آرای فوکو (مطالعه موردی: نمایشگاه اندر گراند) | ||
| مطالعات رسانههای نوین | ||
| مقاله 7، دوره 4، شماره 15، آبان 1397، صفحه 217-258 اصل مقاله (1.08 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/nms.2018.31071.450 | ||
| نویسنده | ||
| فریده آفرین* | ||
| استادیار گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه سمنان | ||
| چکیده | ||
| با توجه به رواج فرمهای رویتپذیر هنر دوره قاجار در آثار برخی از هنرمندان معاصر ایران، هدف تحقیق، تحلیل مکانیسم قدرت حاکمیتمند در 6 اثر نمایشگاه آندرگراند سیامک فیلیزاده است. سؤال تحقیق درباره چگونگی نگاه به مؤلفههای این مکانیسم در آثار یادشده در دو بخش نظام سلطنتی/حکومتی و سرمایهداری است. روش خوانش آثار توصیفی-تحلیلی با بهرهگیری از آرای میشل فوکو و رویکرد «تبارشناسی» است. در این رویکرد مؤلفههایی چون کارکرد یا هدف؛ شیوه، ابزار یا تکنیک و نظام تمایزگذاری در مکانیسم قدرت حاکمیتمند، تحلیل میشود. خوانش توصیفی مؤلفههای بصری، نوشتاری و پسزمینه آثار یادشده سلطه خطوط عمودی و سطوح کشیده، رنگهای سرد؛ تیره و گرفته، استفاده اندک از نوشته و تأکید بسیار بر عناصر معماری در پسزمینه را نشان میدهد. در این آثار از بسیاری از قوانین نمادین هنر درباری نماد زدایی و در شخصیتهای تاریخی دستکاری صورت گرفته است. خوانش تحلیلی ترکیببندی آثار فیلیزاده با وجود اینکه حاکی از نیرویِ گسست دوره قاجار یعنی هنر نمادین درباری از جریان هنر اعتراضی و بازاری است؛ گسست سنت و مدرنیته و آغازههای گسست سلطنت مشروطه از مشروعه را نشان میدهد. در این عکسها خوانش توصیفی جزییاتی چون لباس برند و مارک شخصیت بدمن و سوپرمن ناصرالدینشاه، لباس پاپ آرتی و دستبند و گردن بند طلای او، مانکنها، زنان لاغراندام و... به تأثیر سرمایهداری از طریق فرهنگ بر جامعه هنرمند اشاره میکند. نتیجه اینکه در این آثار همراهِ تأکید بر ابزار و تکنیک و هدف قدرت حاکمیتمند در یک نظام سلطنتی، از مؤلفههای قدرت حاکمیتمند در نظام سرمایهداری نیز پرده برداشته میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| نوقاجارگرایی؛ هنر معاصر؛ قدرت حاکمیتمند؛ تاریخ؛ سلطنت ناصرالدین شاه | ||
| مراجع | ||
|
- آجودانی، ماشاالله. (1382). مشروطه ایرانی، تهران: اختران. - آفرین، فریده. (1397). «مطالعه رابطه بینامتنی در سنتها و نقشمایههای مشترک هنری تمدن ایلام و همخامنشی». دوفصلنامه مطالعات تطبیقی هنر. سال هشتم، ش. 15. - آفرین، فریده. (1396). «ضیافت قجری با اندکی شعبده در وضعیت معاصر». ماهنامه هنر آگه. آذر و دی، ش 20. - امیرحاجبی، علیرضا؛ فیلیزاده، سیامک. (1393). «حافظههایی که پاک میشوند. گفتگو با سیامک فیلی زاده»، روزنامه شرق. اردیبهشت، سال یازدهم، شماره 2021. - اخگر، مجید. (1393). «رستاخیز روی فرش ایرانی»، فصلنامه حرفه هنرمند. تابستان، ش 51. - امانی، حجت. (1394). «زایش سیاست در تابلو»، روزنامه شرق. آذر، سال سیزدهم، شماره 2465. - بلکستر، لورن؛ هیوز، کریستانا؛ تایت، ملکم. (1391). چگونه تحقیق کنیم؟. مترجمان: عیسی ابراهیمزاده، ابوالفضل فراهانی و محمدرضا سرمدی، تهران: انشارات دانشگاه پیامنور. چاپ چهارم. - بورگر، پیتر. (1394). نظریه هنر آوانگارد. ترجمه: مجید اخگر، تهران: مینوی خرد. - بویس، مری. (1381). زردتشیان: باورها و آداب دینی آنها. ترجمه: عسکر بهرامی، تهران: ققنوس. - پاکباز، رویین. (1378). «هنرمعاصرایران»، فصلنامه طاووس (1). - تربتی، سروناز. (1395). «بررسی ارتباط نگاه محور در فیس بوک: برساخت فانتزی و گفتمان هیستریک (بارویکرد لکان)»، فصلنامه مطالعات رسانههای نوین. سال دوم، ش. 8. - توکلی طرقی، محمد. (1395). تجدد بومی و بازاندیشی تاریخ. تهران: پردیس دانش. - تسبیحی، صالح. (1394). «پرندگان باغشاه، بازخوانی تاریخ»، فصلنامهچیدمان. سال چهارم، ش 12. - تیوال. (1393). «نمایشگاه آثار سیامک فیلی زاده با نام آندِر گراند»، بازنشانی شده: 22/3/1397: https://www.tiwall.com/p/under-ground - دلوز، ژیل. (1389). فوکو. ترجمه: افشین جهاندیده و نیکو سرخوش، تهران: نی. - دلزنده، سیامک. (1396). تحولات تصویری هنر ایران، بررسی انتقادی. تهران: نشر نظر. - شاهد، امین. (1393). «بازخوانی در پستو»، مهرماه، مجله الکترونیکی پله،. بازنشانی شده 3/3/1397: www.pellemag.com - طیبی، سید جمالالدین؛ ملکی، محمدرضا؛ دلگشایی، بهرام. (1388). تدوین پایاننامه، رساله، پروژه پژوهشی و مقاله علمی. تهران: انتشارات فردوس - فوکو، میشل و دیگران. (1389 الف). «حقیقت و قدرت»، سرگشتگی نشانهها. ترجمه: بابک احمدی، تهران: مرکز. - فوکو، میشل. (1389 ب). «سوژه و قدرت»، تئاتر فلسفه. ترجمه: نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، تهران: نی. - فوکو، میشل. (1389 ج.) «نیچه تبارشناسی تاریخ»، تئاتر فلسفه. ترجمه: نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، تهران: نی. - فوکو، میشل. (1389 د). «زندگی آدمهای بدنام»، تئاتر فلسفه. ترجمه: نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، تهران: نی. - فوکو، میشل. (1393). مراقبت و تنبیه، تولد زندان. ترجمه: نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، تهران: نی. - کشمیرشکن، حمید. (1394). هنر معاصر ایران؛ ریشهها و دیدگاههای نوین.تهران: چاپ و نشر نظر. - کهن، گوئل. (1360). تاریخ سانسور در مطبوعات ایران. تهران: آگاه. - مشایخی، عادل. (1395). تبارشناسی خاکستری است. تهران: ناهید. - مون، سایمون. (1387). «سرمایه»، فرهنگنامه اندیشه مارکسیستی. ویراسته تام باتامور و دیگران، ترجمه: اکبر معصوم بیگی، تهران: بازتاب نگار. - میلز، سارا. (1389). میشل فوکو. ترجمه: داریوش نوری، تهران: مرکز - ویمر، راجر دی. و دومینیک، جوزف آر. (1384). تحقیق در رسانههای جمعی. ترجمه: کاووس سید امامی. تهران: انتشارات سروش و مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامهای. - هنر آنلاین. 1393. «نمایشگاه آندرگراند در گالری آران».. بازنشانی شده: 10/3/1397: http://www.honaronline.ir
- Emerling, Jae. (2005). “Michel Foucault”, Theory for Art History. New York: Routledge. - Foucault, Michel. (2003). le pouvoir psychiatrique. Paris : Seuil/Gallimard. Patton, P. Michel Foacault, Meagan Morris. (1979). “of power & Prisons” in Michel Foucault, Power, Truth & Strategy, pp.109-146. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,082 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 720 |
||