| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,941 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,038,340 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,807,607 |
نقش رسانههای اجتماعی در ارتباطات علمی اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| مطالعات رسانههای نوین | ||
| مقاله 10، دوره 4، شماره 15، آبان 1397، صفحه 322-351 اصل مقاله (498.14 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/nms.2018.27860.371 | ||
| نویسندگان | ||
| گلنسا گلینی مقدم* 1؛ میترا صمیعی1؛ مریم کمالی2 | ||
| 1استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| 2کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر، با هدف تبیین نقش رسانههای اجتماعی در ارتباطات علمی اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی صورت گرفته است. پژوهش از نوع کاربردی به روش پیمایشی- تحلیلی انجام گرفته و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته براساس مدل لانه زنبوری کیتزمان در رسانههای اجتماعی و مدل دانشگاه نامرئی (مدل زاکالا) در ارتباطات علمی بوده است. برای روایی پرسشنامه؛ روایی صوری- محتوایی و برای پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده و مقدار آن 91/. بدست آمد. جامعه آماری 460 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی تهران بودند و 150 نفر به شکل نمونهگیری تصادفی ساده به پرسشنامه پاسخ دادند. یافتههای پژوهش نشان داد که میانگین استفاده از انواع رسانههای اجتماعی 1۳/2 پایینتر از حد متوسط بوده و ارتباطات علمی اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی در گوگل اسکالر بیشتر از سایر رسانهها بوده است. بیشترین ارتباط اعضای هیات علمی با متخصصان داخل کشور بود و بیشترین علت حضور آنها در رسانههای اجتماعی، آشنایی آنان با دیگر تخصصها و استفاده از توان متخصصان رشتههای دیگر بوده است. بیشترین گفتگو و مکالمه از طریق ایمیل صورت گرفته است. به طور متوسط اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی برای معرفی خود در رسانههای اجتماعی صداقت داشته و بیشترین تشکیل گروه متعلق به گروه آموزشی دانشگاه خودشان بوده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| رسانههای اجتماعی؛ ارتباطات علمی؛ اعضای هیات علمی؛ دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| مراجع | ||
|
- افتاده، جواد. (1388). کاربران تولیدکننده محتوا بنیان روابط عمومی 2 در عصر رسانههای اجتماعی. مجموعه مقالات اولین همایش بینالمللی روابط عمومی 2. تهران: کارگزار روابط عمومی، 124. - افتاده، جواد. (1392). ویژگیها و الگوهای رسانههای اجتماعی مطالعه موردی: تحلیل توییتر، پایاننامه کارشناسی ارشد. رشته علوم ارتباطات اجتماعی به راهنمایی هادی خانیکی. دانشگاه علامه طباطبائی. - باقریبنجار، عبدالرضا؛ مصلحی جنابیان، نرگس؛ بانو بیگی ملک آبادی؛ محمدی، میثم. (1394). «بررسی رابطه ارتباطات علمی و خوداثربخشی دانشگاهی دانشجویان»، فصلنامهتوسعهاجتماعی (توسعهانسانیسابق)،دوره ۱۰، شماره ۲. - بیات، محمدکریم؛ منوچهری، روحاله. (1394). نقش رسانههای اجتماعی در سبک زندگی اعضای کتابخانههای عمومی با تحلیل «سوات» (مطالعه موردی: شهر شیراز)، مطالعات رسانههای نوین، دوره 1، شماره 3. - بیات، محمدکریم؛ اسفندیاریمقدم؛ علیرضا؛ علیپورحافظی، حامد. (1397). کاربرد رسانههای اجتماعی در کتابخانههای دانشگاهی: فرا تحلیل مقالات بینالمللی، مطالعات رسانههای نوین، دوره4، شماه 14. - پرهام نیا، فرشاد؛ نوشین فرد، فاطمه؛ حریری، نجلا؛ محمداسماعیل، صدیقه. (۱۳۹۶). «تاثیر عوامل ساختاری بر ارتباطات علمی و تولیدات علمی دانشگاههای ایران»، پژوهشهای نظری و کاربردی در علم اطلاعات و دانششناسی، دوره۷، شماره۱. - حری، عباس. (1383). «ارتباط علمی و اختلاف پتانسیل اطلاعاتی». اطلاع شناسی، دوره ۲، شماره ۲. - خزائی، شهناز. (1391). «درک ضرورت و اهمیت مطالعات ارتباطات علمی: نقش تعیینکننده ارتباطات علمی برعهده کیست؟» جامعه اطلاعاتی، شماره 28. - داورپناه، محمدرضا. (۱۳۸۶). ارتباط علمی: نیاز اطلاعاتی و رفتار اطلاع یابی، تهران: دبیزش؛ چاپار. - زوارقی، رسول. (1388). «بررسی جایگاه دو مفهوم مشارکت و دانشگاه نامرئی در ارتباطات علمی غیررسمی»، فصلنامه کتاب، شماره ۷۷. - زوارقی، رسول. (1389). «دانشگاههای نامرئی: مروری بر متون». علوم و فن آوری اطلاعات. دوره ۲۵، شماره ۴. - صمیعی، میترا. (1394). «رسانههای اجتماعی و نقش آن در تبادل دانش بین متخصصان حفاظت رقمی بر مبنای مدل لانه زنبوری»، مطالعات دانششناسی، دوره ۱، شماره ۴. - علوی، پرویز. (1379). پویایی الگوهای ارتباط. بیتا: مناطق آزاد. - قائمپور، محمدعلی. (1393). «تعاملات و ارتباطات اجتماعی و علمی در دانشگاه صنعتی شریف از نظر دانشجویان». پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، دوره ۲۰، شماره ۴. - محمدی، اکرم. (1386). «تاثیر ارتباطات علمی بر تولید دانش». مجله جامعهشناسی ایران، دوره ۸، شماره ۱.
- Kietzmann, Jan H.; Hermkens, Kristopher; McCarthy Ian P.; Silvestre S., Bruno (2011). "Social media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media". Business Horizons. Vol.54, No.3, pp: 241-251. - Hampton, Keith N., Chul-Joo Lee & Eun Ja Her (2011). "How New Media AffordsNetwork Diversity: Direct and Mediated Access to Social Capital Through Participation in Local Social Settings", New Media & SocietyNovember, Vol.13, pp: 1031-1049. - Menzel, Herbert (1964). "The information needs of current scientific research". Library Quarterly, Vol, 34, pp: 4-19. - Shearer, Kathleen, & Birdsall, William F. (2006). The Transition of Scholarly Communications in Canada. Canadian Association of Research Libraries. Zuccala, Alesia (2006). "Modeling The Invisible College". Journal of the American Society for Information Science and Technology, Vol.57, No.2. pp: 152-168. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,282 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 894 |
||