| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,224 |
| تعداد مقالات | 18,166 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,938,190 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,010,795 |
نقش بهکارگیری دادهکاوی بر عملکرد سازمانی مدیران کتابخانههای دانشگاههای دولتی تهران با رویکرد مدیریت دانش | ||
| فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
| مقاله 1، دوره 4، شماره 12، آبان 1396، صفحه 1-28 اصل مقاله (561.19 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2018.30173.1163 | ||
| نویسندگان | ||
| زهرا اباذری1؛ رستا حدادی* 2 | ||
| 1دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران | ||
| 2دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف ، تعیین نقش دادهکاوی بر عملکرد سازمانی مدیران کتابخانههای دانشگاههای تهران با رویکرد مدیریت دانش است. روش پژوهش پیمایشی-تحلیلی است. تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزاراس.پی.اس.اس. استفاده شده است. جامعة پژوهش، شامل 137مدیران کتابخانه های دانشگاههای دولتی شهر تهران است. یافتهها نشان داد از شش فرضیة پژوهش، تنها دو فرضیه تأیید شد. فرضیههای مربوط به مدل مفهومی پژوهش که فرضیههای اصلیتر پژوهش هستند، تأیید نشدند. وضعیت بهکارگیری دادهکاوی در کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران از دیدگاه مدیران و عملکرد سازمانی مدیران، متوسط است. وضعیت مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران از دیدگاه مدیران مطلوب است. رابطة معنیداری بین بهکارگیری دادهکاوی و مدیریت دانش و عملکرد سازمانی در کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران از دیدگاه مدیران آنها، وجود ندارد. رابطة معنیداری بین بهکارگیری مدیریت دانش و عملکرد سازمانی در کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران از دیدگاه مدیران آنها، وجود ندارد. نتیجه گیری:وضعیت بهکارگیری دادهکاوی و عملکرد سازمانی مدیران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران، متوسط است و وضعیت مدیریت دانش مطلوب است. بهکارگیری دادهکاوی و مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی مدیران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران همچنین بهکارگیری دادهکاوی بر مدیریت دانش از دیدگاه مدیران این کتابخانهها نیز تأثیرگذار نیست. | ||
| کلیدواژهها | ||
| دادهکاوی؛ دانشگاههای دولتی شهر تهران؛ عملکرد سازمانی؛ مدیر کتابخانه؛ مدیریت دانش | ||
| مراجع | ||
|
آقامیریان، بهمن؛ و دری، بهروز. (۱۳۹۲). بررسی رابطة بین مدیریت ارتباط با مشتری، دادهکاوی و مدیریت دانش جهت دستیابی و ایجاد مدیریت دانش مشتری با رویکرد کسب مزیت رقابتی سازمان ها در تجارت الکترونیکی. مقاله ارائه شده در هفتمین همایش ملی و اولین همایش بینالمللی تجارت و اقتصاد الکترونیکی، تهران: انجمن علمی تجارت الکترونیک ایران. دراوی، محمدرضا. (۱۳۹۴). بررسی تأثیر دادهکاوی بر عملکرد سازمان با متغیر میانجی مدیریت دانش (مطالعه موردی: شرکتهای ارائهدهندة خدمات بانکداری الکترونیکی) (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشکده دانشگاه پیام نور، دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری، مرکز تهران غرب. فرجی، محمدرضا. (۱۳۹۲). ارتقای سیستم نظارت و سیستم تخصیص منابع به کتابخانههای عمومی کشور از طریق درجهبندی آنها با کاربرد روش ترکیبی جدید دادهکاوی و استخراج الگویی جهت تعیین درجه کتابخانهها (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشکده دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات قزوین، دانشکده صنایع و مکانیک، گروه صنایع. فرخاری، فاطمه. (۱۳۹۵). دادهکاوی و نقش آن در کتابخانهها. در مجموعه مقالات نخستین کنفرانس بینالمللی و دومین کنفرانس ملی هزاره سوم و علوم انسانی. نخستین کنفرانس بینالمللی و دومین کنفرانس ملی هزاره سوم و علوم انسانی، شیراز: مرکز توسعة آموزشهای نوین ایران (متانا). کریمپورآذر، آسیه. (۱۳۹۰). ارائة مدلی برای شخصیسازی نتایج جستجو در کتابخانههای دیجیتال تحت وب با استفاده از تکنیکهای دادهکاوی (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه اصفهان. مظفری، عظیمه؛ حیاتی، زهیر؛ و مظفری، افسانه. (۱۳۹۵). اولویتبندی به نیازهای مراجعان کتابخانه ملی ایران با استفاده از متون دادهکاوی و تصمیمگیری چندمعیاره. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 27(3)، 113-125. Bali, Rajeev K. (2005). Clinical knowledge management: Opportunities and challenges. Hershey: Idea Group Publication.
Bharara, S.; Sabitha, A. S.; & Bansal, A. (2017). A review on knowledge extraction for Business operations using data mining. In 2017 7th International Conference on Cloud Computing, Data Science Engineering - Confluence (pp. 512-518). https://doi.org/10.1109/ CONFLUENCE.2017.7943205
Chang, Chan-Chine; & Chen, Ruey-Shun. (2006). Using data mining technology to solve classification problems: A case study of campus digital library. The Electronic Library, 24(3), 307-321. https://doi.org/10.1108/02640470610671178
Chen, Chia-Chen; & Chen, An-Pin. (2007). Using data mining technology to provide a recommendation service in the digital library. The Electronic Library, 25(6), 711-724. https://doi.org/10.1108/02640470710837137
Han, Jiawei; Kamber, Micheline; & Pei, Jian. (2012). Data Mining: Concepts and Techniques (3rd ed.). Amsterdam: Elsevier.
He, Mao; & Chen, Juan. (2008). Knowledge management in the industry based on the use of data-mining techniques. In 2008 7th World Congress on Intelligent Control and Automation (pp. 171-176). https://doi.org/10.1109/WCICA.2008.4592919
Kovacevic, Ana; Devedzic, Vladan; & Pocajt, Viktor. (2010). Using data mining to improve digital library services. The Electronic Library, 28(6), 829-843. https://doi.org/10.1108/02640471011093525
Meletiou, Aristeidis; & Katsirikou, Anthi. (2009). Methodology of analysis and interrelation of data about quality indexes of library services by using data‐ and knowledge‐ mining techniques. Library Management, 30(3), 138-147. https://doi.org/10.1108/01435120910937311
Siguenza-Guzman, Lorena; Saquicela, Victor; Avila-Ordóñez, Elina; Vandewalle, Joos; & Cattrysse, Dirk. (2015). Literature Review of Data Mining Applications in Academic Libraries. The Journal of Academic Librarianship, 41(4), 499-510. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2015.06.007
Taheri, H.; Safavi, H. R.; Saraee, M.; & Afghari, N. (2010). Data mining approaches on discovering knowledge for decision makers: Towards sustainable groundwater resources management. In 2010 IEEE International Conference on Advanced Management Science(ICAMS 2010) (Vol. 3, pp. 718-723). https://doi.org/10.1109/ICAMS.2010.5552866
Wang, Hai; & Wang, Shouhong. (2008). A knowledge management approach to data mining process for business intelligence. Industrial Management & Data Systems, 108(5), 622-634. https://doi.org/10.1108/02635570810876750
Xie, H. (2009). The Research on Knowledge Management of Small and Medium-Sized IT Enterprises Based on Data Mining. In 2009 International Conference on Information Management, Innovation Management and Industrial Engineering (Vol. 4, pp. 127-130). https://doi.org/10.1109/ICIII.2009.492 | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,135 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,186 |
||