| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,061 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,767,863 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,990,364 |
بررسی رابطه سبک رهبری مدیران کتابخانهها و میزان خلاقیت آنان (مطالعه موردی: کتابخانههای دانشگاه تهران) | ||
| فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
| مقاله 4، دوره 4، شماره 13، بهمن 1396، صفحه 85-106 اصل مقاله (412.08 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2018.32423.1185 | ||
| نویسندگان | ||
| فاطمه زندیان* 1؛ مریم جان محمدی2؛ محمد حسن زاده3 | ||
| 1استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
| 2کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
| 3دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف از انجام پژوهش حاضر، مطالعه سبک مدیریت حاکم بر کتابخانههای دانشگاه تهران از دیدگاه مدیران و کارکنان و تبیین رابطه بین سبک رهبری مدیران با خلاقیت آنان بود. برای ارزیابی مؤلفههای مذکور از پژوهش پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان و مدیران کتابخانههای وابسته به دانشگاه تهران در شهر تهران بود که 110 نفر کارمند و 18 نفر مدیر از 23 کتابخانه را شامل میشد. اطلاعات لازم با استفاده از پرسشنامه جمعآوری گردید. برای تعیین سبک رهبری مدیران از پرسشنامه سبک رهبری لیکرت و از پرسشنامه خلاقیت سازمانی رندسیپ جهت تعیین میزان خلاقیت مدیران استفاده گردید. با استفاده از پرسشنامه سبک رهبری لیکرت هشت شاخص سازمانی موردبررسی قرار گرفتند که نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها، حاکی از وجود تفاوت معنیدار بین دیدگاه مدیران و کارکنان درباره سبک رهبری حاکم بر کتابخانههای دانشگاه تهران بود. مدیران سبک رهبری خود را با توجه به سبکهای چهارگانه لیکرت، سبک سه و بسیار نزدیک به سبک چهار (مشارکتی) اعلام نمودند درحالیکه کارکنان سبک رهبری مدیرانشان را سبک سه لیکرت یعنی مشورتی و متمایل به سبک دو (آمرانه- خیرخواهانه) ارزیابی کردند. انجام آزمون کروسکال- والیس تفاوت معنیدار میان سبکهای رهبری مدیران در کتابخانههای مختلف را تأیید نمود. همچنین میزان ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که میان سبک رهبری مدیران و میزان خلاقیت آنان رابطه معنیداری وجود ندارد. نتایج نشان داد که بین میزان خلاقیت مدیران کتابخانهها با سمت هیأت علمی و مدیران کتابخانهها با سمت کتابدار تفاوت معنیداری وجود ندارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| خلاقیت سازمانی؛ سبک رهبری لیکرت؛ کارمندان کتابخانه؛ کتابخانههای دانشگاه تهران؛ مدیران کتابخانهها | ||
| مراجع | ||
|
باواخانی (1395). تبیین نقش سبک رهبری کتابخانههای دانشگاهی در استقرار نظام مدیریت دانش. کتابداری و اطلاعرسانی. دوره 19، شماره 1 (پیاپی 73)، بهار 1395، صفحه 32-49. بهرامی نیا، یزدان (1394). ﺑﺮﺭﺳﯽ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﻣؤﺛﺮ ﺑﺮ ﺧﻼﻗﯿﺖ ﻣﺪﯾﺮﺍﻥ کتابخانههای ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﮐﺮﻣﺎﻧﺸﺎﻩ. ﺍﻭﻟﯿﻦ ﻫﻤﺎﯾﺶ ﻣﻠﯽ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ، ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﺎﺕ، ﻣﺮﺩﻡ ﻭ ﺟﺎﻣﻌﻪ. دانش، فرشید. 1385، بررسی سبک مدیریت مدیران کتابخانههای مرکزی فردوسی مشهد و شهید چمران اهواز. مجله الکترونیکی نما. دوره 3. شماره چهارم. بازدید شده در 20 تیر 1388. http://www.irandoc.ac.ir/data/E_J/vol3/danesh.htm دیانی، محمدحسین. 1369، روشهای تحقیق در کتابداری. تهران: مرکز نشر دانشگاهی. سام خانیان، محمد ربیع. 1384، خلاقیت و نوآوری در سازمان آموزشی (مفاهیم، نظریهها، تکنیکها و سنجش). تهران: رسانه تخصصی. علیرضایی، ابوتراب؛ تولایی، روح اله.1387، ترغیب خلاقیت و نوآوری در میان کارکنان سازمان. دوماهنامه توسعه انسانی پلیس. 5: 39-60. قرایی مقدم، امان اله. 1387، خلاقیت و نوآوری در مدیریت و سازمانها. کار و جامعه. 94-95. فروردین و اردیبهشت 1387: 11-18. کشاورز، لیلا. 1387، شناسایی سبک مدیریت مدیران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران و ارتباط آن با رضایت شغلی کتابداران. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس. ماهاپاترا، پیوشکانتی. 1385، مدیریت منابع انسانی در کتابخانهها. ترجمه مجتبی کفاشان؛ ثریا ضیایی و اسدا... آزاد. تهران: مرندیز. Buheji, M., Al-Hasan, S., Thomas, B., Melle, D. (2014), “The influence of knowledge management on learning in government organisations”. AmericanJournal of Industrial and Business Management, (4), 657-670. Gumusluoglu, L.; Iisev, A. (2009). Transformational Leadership, Creativity and Organizational Innovation. Journal of Bussiness Research. Vol.62, No.4, pp.461-473. Huysamen, Ch. A. (2007). The behavioural and personality correlates of transactional and transformational leadership.Ph.D. Thesis, The University of Johannesburg. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 941 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 920 |
||