| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,212 |
| تعداد مقالات | 18,019 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,510,915 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,959,097 |
بررسی تأثیر سواد دیجیتالی بر افزایش سطح علمی دانشجویان تربیت بدنی | ||
| فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
| مقاله 6، دوره 5، شماره 14، اردیبهشت 1397، صفحه 119-137 اصل مقاله (542.49 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2018.36586.1203 | ||
| نویسندگان | ||
| حسین ادبی فیروزجاه* 1؛ مسعود یمینی فیروز2؛ مینا یمینی فیروز3 | ||
| 1کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران | ||
| 2کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، واحد پژوهش و آموزش شهرداری آمل، آمل، ایران | ||
| 3کارشناس ارشد علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: پژوهش حاضر به بررسی تأثیر سواد دیجیتالی بر افزایش سطح علمی دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه شمال میپردازد. روش پژوهش: روش انجام تحقیق حاضر، توصیفی- تحلیلی از نوع پیمایشی بوده و به لحاظ هدف کاربردی است. جامعهی آماری این تحقیق را دانشجویان رشته تربیت بدنی دانشگاه شمال تشکیل میدهند که 120 دانشجو به روش نمونه گیری تصادفی ساده و در دسترس انتخاب شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته طبق الگوی سواد دیجیتالی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات با توجه به آزمون کولموگروف اسمیرنف و نرمال بودن دادههای تحقیق از آزمون تی تک نمونه ای، تی مستقل و تحلیل واریانس درسطح معناداری 05/0=α استفاده شد. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد متغیر سواد دیجیتالی بر افزایش سطح علمی دانشجویان تربیت بدنی تأثیرگذار بوده است (001/0= sig). همچنین نتایج مقایسه میانگین ها نشان داد از بین متغیرهای سواد دیجیتالی، مولفههای کاربرد اطلاعات، ابزارها و تعامل آنلاین؛ یافتن اطلاعات و درک تجربیات دیجیتالی به ترتیب بشترین تأثیرگذاری را بر افزایش سطح علمی دانشجویان داشته است. همچنین نتایج آزمون تی مستقل نشان داد از لحاظ جنسیت (791/0 = sig) و تأهل (634/0 = sig) نگرش متفاوت و معناداری به سواد دیجیتالی وجود ندارد. نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان داد سواد دیجیتالی و تمامی مولفههای آن در افزایش سطح علمی دانشجویان تأثیر گذار است و میتواند نگرشی مثبت برای دانشجویان در جهت یادگیری ایجاد کند. بنابراین می بایستی این موضوع مورد توجه مسئولین دانشگاهها قرار گیرد و با افزایش فناوری های نوین رویکر علمی جدید را برای دانشجویان ایجاد نمایند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| سواد دیجیتالی؛ فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ مهارتها؛ دانشجویان تربیت بدنی؛ دانشگاه شمال | ||
| مراجع | ||
|
فریور، امیلیا. (1385). کتابداران و معلمان آموزشهای ابتدائی در عصر سواد دیجیتالی، ترجمه هادی شریف مقدم. پیک نور، 6 (2). 80-95. فقیهی، مهدی، یزدان پناه، احمدعلی و بوربور، سمیه. (1397). بررسی اثربخشی سواد رسانههای دیجیتالی بر رشد مهارتهای اجتماعی دانش آموزان، مطالعه موردی دانش آموزان تشکیلات فرزانگان متوسطه دوره اول کرج. مطالعه کاربردی در علوم مدیریت و توسعه، 3 (2)، 1-12. کلانتری دهقری، هانیه و همکاران. (1394). نقش تفکر انتقادی در استفاده از سواد دیجیتالی. فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، 22 (2)، 47-64. مرادی، خدیجه. (1396). بررسی میزان و تأثیر سواد دیجیتالی دبیران شاغل در مدارس راهنمایی شهرستانهای استان تهران بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. نشریه علمی تخصصی ادکا، 4 (1)، 14-29. Al-Qallaf, C. L., & Al-Mutairi, A. (2016). Digital literacy and digital content supports learning.The Electronic Library, 34 (3), 522-547. Becta (2012). Digital Literacy: Teaching critical thinking for our digital world, Accessed on 8th September 2013 from www. history.org.uk/file_download.php Beetham, H., & Sharpe, N. (2007). An introduction to rethinking pedagogy for a digital age. London: Routledge. Blummer, B., & Kenton, J. M. (2015). Academic Librarian Use 2.0 Tools and New Media to Promote Students Information Literacy Skills. Journal of Education Research, 9(2), 151-175. JISC (2014). Developing digital literacies, JISC. Available at: http://www.jisc.ac.uk/guids/developing-digital-literacies (Accessd: 3 August 2016). Luke, A., & Freebody, P. (2003). Further notes on the four resources model. Reading Online. Retrieval from http://www.readingonline.org/research /luke.Freebody.Html Noh, Y. (2016). A study on the effect of digital literacy of information use behavior. Journal of Librarianship and Information Science. 1-31. Prior, D. et al. (2016). Attitude, digital literacy and self efficacy: Flow-on effect for online learning behavior. Internet and Higher Education, 29. 91-97. Rambousek, V., Stipek, J. & Vankova, P. (2016). Content of digital literacy from the perspective of teachers and pupils. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 217. 354-362. Shariman, T., Razak, N. A. & Noor, N. F. (2012). Digital literacy competence for academic needs: an analysis of Malaysian students in three universities. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 69. 1489-1496. Simpson, R., Obdalova, O. A. (2014). New technologies in higher education-ICT skills or digital literacy?. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 154. 104-111. Stahl, J. (2015). Digital technology: Supporting the language and literacy development of ELLs. Mount Royal Undergraduate Education Review, 1 (3). The University of Dundee Digital Literacies Framework (based on the Open University Framework). Available at: https://sites.dundee.ac.uk/ uoddlcop/wp-content/uploads/sites/68/2016/01/Digital-Literacies-Framework-v1.1-October-2016.pdf Ukwoma, S. C., Iwundu, N. E. & Iwundu, I. E. (2016). Digital literacy skills possessed by students of UNN, implications for effective learning and performance: A study of the MTN Universities Connect Library. New Library World, 117(11/12). 702-720. UNESCO Institute for Information Technologies Education. (2012). Digital Literacy in Education. Accessed on 8th September 2013 from http://iite.Unesco.org/files/policy_briefs/pdf/en/digital_literacy.Pdf Walsh, M., Asha, J., & Sprainge, N. (2007). Reading digital tents. The Australian Journal of Language and Literacy, 30(1), 30-53. Watters, D. (2016). Librarian perspectives on digital literacy in Irish third level education. Dissertation of MSC in Information and Library | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,627 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,869 |
||