| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 17,985 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,274,420 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,914,210 |
پیوند شکاکیت و متافیزیک در فلسفه کانت و علامه طباطبایی | ||
| اندیشه علامه طباطبائی | ||
| مقاله 9، دوره 4، شماره 7، اسفند 1396، صفحه 445-72 اصل مقاله (431.28 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/tat.2018.30881.67 | ||
| نویسندگان | ||
| محمدرضا عبدالله نژاد* 1؛ علیرضا محمدزاده قبادلو2 | ||
| 1دانشیار گروه آموزشی فلسفه، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
| 2کارشناسی ارشد گروه آموزشی فلسفه، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
| چکیده | ||
| مقالة حاضر با تمرکز بر این سؤال که «آیا متافیزیک توان مقابله با چالشهای شناختی را دارد یا نه؟»، به بحث تطبیقی دربارة نحوة پیوند شکاکیت و متافیزیک در فلسفة کانت و علامه طباطبایی میپردازد. تفاوت شرایط تاریخی زمان کانت و علامه، تفاوت دیدگاه آنها در باب متافیزیک و نیز تفاوت رویکرد فلسفی آنها از جمله مواردی هستند که نوشتة حاضر با تأکید بر آنها سعی میکند به سؤال مذکور پاسخ دهد. گفتنی است که شرایط نامناسب علم، دین و اخلاق در زمان کانت و نیز علاقة وی به این سه حوزه، کانت را وادار نمود تا با تفکیک دو تلقی متفاوت از متافیزیک (یعنی متافیزیک طبیعت و متافیزیک متعالی)، و به تبع آن، با اتخاذ یک رویکرد متفاوت در فلسفه، به انتقاد از متافیزیک (متعالی) بپردازد و آن را در پاسخگویی به شکاکیت و چالشهای آن ناتوان بداند. این در حالی است که شرایط تاریخی زمان علامه طباطبایی و تلقی خاص وی از متافیزیک (که ریشه در سنت فلسفة اسلامی دارد،) او را به طرح این ادعا کشاندهاست که متافیزیک نه تنها توان پاسخگویی به شکاکیت و چالشهای موجود را دارد، بلکه همة علوم نیازمند متافیزیک هستند و در واقع، همة دانشهای بشری بدون آن در معرض شکاکیت و تهدیدهای آن قرار دارند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| شکاکیت؛ متافیزیک متعالی؛ متافیزیک طبیعت؛ علامه طباطبایی؛ ایمانوئل کانت | ||
| مراجع | ||
|
ابراهیمی دینانی، غلامحسین. (1380). قواعد کلی فلسفی در فلسفة اسلامی. چ3. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی. اسکروتن، راجر. (1388). کانت. ترجمة علی پایا. چ2. تهران: انتشارات طرح نو. بونواک، دنیل. (1395). «انقلاب کپرنیکی کانت». رابرت سی. سالمن، کتلین ام. هیگینز. تاریخ فلسفة غرب. ج6: عصر ایدئالیسم آلمانی. ترجمة سید مسعود حسینی. چ1. تهران: حکمت. رضایی، رحمتالله. (1386). «مسئلة معیار؛ چالشها و رهیافتها». معرفت فلسفی. ش16. صص61ـ 96. راسل، برتراند. (1351). تاریخ فلسفة غرب. ترجمة نجف دریابندری. تهران: شرکت سهامی کتابهای جیبی. ژیلسون، اتین. (1385). نقد تفکر فلسفی غرب. ترجمة احمد احمدی. تهران: سمت. طباطبایی، سید محمدحسین. (1387). نهایت فلسفه. ترجمة مهدی تدین بهکوشش خسروشاهی. قم: بوستان کتاب. فتحی، حسن و صدیقه موسیزاده. (1389). «آیا نگاه کانت به مابعدالطبیعه به معنای نفی مطلق مبعدالطبیعه است؟». غربشناسی بنیادی. س1. ش2. صص 147ـ162. کانت، ایمانوئل. (1388). تمهیدات. ترجمة غلامعلی حداد عادل. تهران: مرکز نشر دانشگاهی. مطهری، مرتضی. (1389). مجموعة آثار مطهری. ج6. تهران: انتشارات صدرا. مصباح یزدی، محمدتقی. (1392). آموزش فلسفه. ج1. تهران: انتشارات مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی. نصر، سیدحسین و الیور لیمن. (1389). «معنا و مفهوم فلسفه در اسلام». تاریخ فلسفة اسلامی. ترجمة غلامعلی حداد عادل. ج 1. تهران: انتشارات حکمت. هارتناک، یوستوس. (1378). نظریه معرفت در فلسفة کانت. ترجمة غلامعلی حداد عادل. تهران: فکر روز. Kant Hmmanuel.(1967). Critique of pure Reason. Translated by Norman kemp smith. London: Macmamillan.
Carige, Edward (General.ed). (1998). Routledge Encyclopedia of Philosophy. New York: Routledge.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,337 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 579 |
||