| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,061 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,783,037 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,991,803 |
اثربخشی آموزش برنامه شناختی- رفتاری برکاهش پرخاشگری پدران دانش آموزان کمتوان ذهنی | ||
| روانشناسی افراد استثنایی | ||
| مقاله 8، دوره 8، شماره 30، مرداد 1397، صفحه 179-197 اصل مقاله (841.37 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2018.9275 | ||
| نویسندگان | ||
| کریم سواری* 1؛ مریم فلاحی2؛ جواد چلداوی3 | ||
| 1دانشیار، گروه روانشناسی تربیتی. دانشگاه پیام نور. تهران. ایران | ||
| 2دانشجوی دکتری، گروه تکنولوژی آموزشی. دانشگاه علامه طباطبائی. تهران. ایران | ||
| 3کارشناس ارشد، گروه روانشناسی تربیتی. دانشگاه پیام نور. ,واحد بهبهان. ایران. | ||
| چکیده | ||
| این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش برنامه شناختی رفتاری برکاهش پرخاشگری پدران دانش آموزان کمتوان ذهنی انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه پدران دانش آموزان کمتوان ذهنی مقطع ابتدایی ناحیه یک اهواز در سال تحصیلی 97-1396تشکیلدادند که جمعا 90نفر بودند و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده ، 20نفر از پدرانی که نمرات آنها در پرسش نامه پرخاشگری 38 به بالا بود، انتخاب و به صورت تصادفی در دوگروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش، در 12جلسه برنامه شناختی-رفتاری شرکت وآموزش دریافت کردند. برای جمعآوری دادهها از پرسش نامه 25سئوالی پرخاشگری و مصاحبه بالینی همراه با مشاهده استفاده شد. دادهها از طریق آزمون آماری کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش برنامه شناختی رفتاری برکاهش پرخاشگری پدران دانش آموزان کمتوان ذهنی اثر گذار و پدران گروه آزمایشی نسبت به پدران گروه کنترل در پسآزمون، به طور معنیداری پرخاشگری کمتری نشان دادند. براین مبنا میتوان نتیجه گرفت که آموزش برنامه شناختی رفتاری در کاهش پرخاشگری پدران دانش آموزان کمتوان ذهنی مؤثر است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش شناختی- رفتاری؛ پرخاشگری؛ پدران؛ دانش آموز؛ کمتوان ذهنی | ||
| مراجع | ||
|
ابراهیمی، ا. (1388). بررسیکودکآزاریوعواملمؤثرآندرشهرستانشهریار. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان. برجعلی، ا؛ و حقرنجبر، فرخ. (1390). راهنمای درمان شناختی- رفتاری. تهران: دانژه. استالارد، پ. (2005). درمان شناختی- رفتاری. ترجمه حمید علیزاده، علیرضا روحی و علی محمد گودرزی، 1389. تهران: دانژه. افروز، غ. (1388). روانشناسیوآموزشوپرورشکودکاناستثنایی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. آذرنیوشان، ب؛ بهپژوه، ا؛ و غباری بناب، ب. (1391). اثر بازی درمانی با رویکرد شناختی- رفتاری بر مشکلات رفتاری دانشآموزان عقبمانده ذهنی در دوره ابتدایی.فصلنامه ایرانی کودکان استثنایی، 12، (2)، 174-183. آقابیگلویی، ع؛ رسولزاده طباطبایی؛ک، و موسوی چلک، ح. (1380). کودک آزاری.تهران: کتاب آوند دانش. بک، ج. (1998). شناخت درمانی: مبانی و فراتر از آن.ترجمه لادن فتی ،1396. تهران: دانژه. حمید، ع؛ هاشمی، ژ؛ صابری، ه؛ و محیالدین، م. (1390). دانش آموزان استثنایی: مقدمهای بر آموزش ویژه. تهران: ویرایش. سیفنراقی، م؛ و نادری، ع. (1391). روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی. تهران: ارسباران. شکوهییکتا، م؛ بهپژوه، ا؛ غباری بناب، ب؛ زمانی، ن؛ و پرند، ا. (1387). تأثیر آموزش مهارتهای مدیریت خشم بر کنترل خشم پدران دانشآموزان عقبمانده ذهنی و دیرآموز. پژوهشدرحیطهکودکاناستثنایی، 8، (4)، 369-358. صرامی، ز؛ امیری، ش؛ نشاطدوست، ح ط؛ و مولوی، ح. (1388). اختلال وسواس- بی اختیاری مادر و اضطراب در کودکان. روانشناسی تحولی، 5، (20)، 333-342. مردانیجوقانی؛ پ. (1387). بررسی شیوع و انواع کودکآزاری در بین دانشآموزان عقبماندهذهنی شهرستان فارسان.پایاننامه کارشناسیارشد. دانشگاه علامه طباطبایی. مش، ا؛ و ولف، د. (2009). روانشناسی مرضی کودک: با تاکید بر آسیبشناسی روانی تحولی کودکی و نوجوانی. ترجمه پرویز شریفی درآمدی، حسین مرادی ، 1394. تهران: آوای نور. یاریگر روش، م. (1387). تنبیه و کودکآزاری.تهران: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی. Anda, R. F., Felitti, V. J., Bremner, J. D., Walker, J. D., Whitfield, C., & Perry, B. D. (2006) . The Enduring Effects Of Abuse And Related Adverseexperiences In Childhood, European Archives Of Psychiatry And Clinical Neuroscience, 256, 174-186. Armenta, M. (1999). Law Psychology Family Relations And Child Abuse In Mexico. MA Thesis. University Of Arizona. Bean, D. (2006). Child Perpetrator And Family Factors Associated With Incidents Of Child Abuse In Mckean County. PhdDissertation. Pensilvania, And Capella University. Dihoff, R. E., Brosvic, G. M., Epstein, M. L., & Cook, M. J. (2005). Adjunctive Role For Immediate Feedback On The Acquisition And Retention Of Mathematical Fact Series By Elementary School Students Classified With Mild Mental Retardation. The Psychological Record, 55, 39-66. Hibbard, R. A. (2007). Maltreatment Of Children With Disabilities.Appolicy, 72, 323-328. Izadifard, R., & Sepasi-Ashtiyani, M. (2010).Investigation The Effectiveness Of Cognitive-Behavioral Therapy With Problem Solving Skill Training In Reducing Test Anxiety.J Behav Sci, 4, (1), 23-7. Kolko, D. J. (1996). Individual Cognitive Behavioral Treatment And Family Therapy For Physically Abused Children And Their Offending Parents: A Comparison Of Clinical Outcomes.Child Maltreatment, 1, (4), 322-342. Kumaraswamy, N., & Azizah, O. (2010). Corporal Punishment Study: A Case In Malaysia. Scientific Research, 2, (1), 24-28. Melissa, K., Runyon, E., Deblinger, E., Ryan, R., & Kolar, T. (2004). An Overview Of Child Physical Abuse Developing An Integrated Parent-Child Cognitive-Behavioral Treatment Approach. Trauma, Violence & Abuse, 5, (1), 65-85. Pugin, A. J. (2008). The Relationship Between Severity Of Cerebral Palsy In Children And The Levels Of Stress Experienced By Their Parents.Unpublished Master Thesis, University Of With Water. (67). Rebottini, G. (2006). Won't You Be My Neighbor? Child Abuse In A Community Context. MA Thesis, Mcanulty College And Graduate School Of Liberal Arts. Duquesne University. Reich, M., Penner, K., Duncan, J., & Anamarie, A. (2012). Using Baby Books To Change New Mothers’ Attitudes About Corporal Punishment. Child Abuse & Neglect, 36, 108–117. Sanders, M., & Farland, M. C. (2004). Treatment Of Depressed Mothers With Disruptive Children:A Controlled Evaluation Of Cognitive Behavioral Family Intervention.Behavior Therapy, 31, 89-112. Smith, M. G., & Fong, R. (2004). The Children Of Neglect When No One Cares.New York: Brunner - Routledge. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,511 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,111 |
||