| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,456,919 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,951,744 |
بررسی تأثیر تمرکززدایی مالی بر رشد و توزیع درآمد در مناطق مختلف ایران | ||
| پژوهشنامه اقتصادی | ||
| مقاله 5، دوره 12، شماره 47، دی 1391، صفحه 97-122 اصل مقاله (300.46 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| مهدی صادقی شاهدانی1؛ اکبر کمیجانی2؛ محمد هادی زاهدی وفا3؛ محمد غفاری فرد4 | ||
| 1دانشیار دانشگاه امام صادق (ع) | ||
| 2استاد دانشگاه تهران | ||
| 3استادیار دانشگاه امام صادق (ع) | ||
| 4دانشجوی دروه دکترای علوم اقتصادی دانشگاه امام صادق (ع ) | ||
| چکیده | ||
| در مطالعات اقتصادی، نظریههای تمرکززدایی مالی در راستای افزایش بهروری و کارایی دولتها و گسترش تعادل و توازن منطقهای مورد توجه قرار گرفته است و آن را بهعنوان یکی از ابزارهای اساسی گذار به اقتصاد مبتنیبر بازار در کشورهای درحالتوسعه معرفی میکنند. تمرکززدایی اداری، مالی و اقتصادی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، بهخصوص پس از پایان جنگ تحمیلی، بهعنوان سیاست راهبردی توسعه استانهای کشور مد نظر قرار گرفت و با ایجاد شورای برنامهریزی و توسعه استانها و نظام درآمد ـ هزینه استانی،گامهای اساسی در جهت گسترش تمرکززدایی در ایران برداشته شد، اما آنچه مد نظر برنامهریزان اقتصادی بوده، بررسی چگونگی تأثیر تمرکززدایی مالی بر رشد اقتصادی و توزیع درآمد در مناطق است که در این مقاله با توجه به تأثیر تمرکززدایی مالی بر توزیع درآمد با استفاده از مدل تعمیمیافته سولو اثر مستقیم و غیرمستقیم تمرکززدایی مالی بر رشد اقتصادی مورد ارزیابی قرار گرفت. پس از آزمون ایستایی دادههای پانلی، وجود رابطه بلندمدت بین متغیرهای الگو با استفاده از آزمونهای همجمعی پدرونی و کائو تأیید شد. پس از برآورد الگو با استفاده از روش حداقل مربعات تعمیمیافته (GLS) مشخص شد، طی سالهای 1386- 1379، تمرکززدایی مالی با دو شاخص تعریف شده (تمرکززدایی از اعتبارات عمرانی ملی و تمرکززدایی از اعتبارات عمرانی تخصیصی به استان)، بر رشد اقتصادی و توزیع درآمد استانها تأثیر مثبت داشته است، بهطوری که یک درصد افزایش در تمرکززدایی مالی، نرخ رشد اقتصادی را تا سطح 04/0 درصد افزایش میدهد. همچنین تمرکززدایی مالی از طریق تأثیر مثبت بر بهبود توزیع درآمد در استانها بهطور غیرمستقیم بر رشد اقتصادی مناطق اثر میگذارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تمرکززداییمالی؛ رشداقتصادی استانها؛ توزیع درآمد؛ دادههای پانلی؛ همجمعی؛ روش حداقل مربعات تعمیمیافته | ||
| مراجع | ||
|
احسن، کاظم و امراله کرمپور (1382)، نظام درآمد ـ هزینه استان، نگاهی جدید به توسعه و توازن منطقهای، چالشها و چشمانداز آن، تهران، مجله برنامه و بودجه، شماره 83. اشرفزاده، حمیدرضا و نادر مهرگان (1389)، اقتصادسنجی پانل دیتا، تهران، مؤسسه تحقیقات تعاون دانشگاه تهران. سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، قوانین برنامههای توسعه اقتصادی ـ اجتماعی و فرهنگی کشور، سالهای مختلف. سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، قوانین بودجه سالانه کشور، سالهای مختلف. سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور (1387)، گزارش اقتصادی سال 1383 و نظارت بر عملکرد چهار سال اول برنامه چهارم توسعه، جلد اول، حوزههای فرابخشی، تهران، چاپ اول. مرکز آمار ایران، حسابهای منطقهای ایران، سالهای مختلف. مرکز آمار ایران (1386)، بررسی روند شاخصهای توزیع درآمد در استانهای مختلف کشور، تهران، پژوهشکده آمار. Aghion P and Bolton P (1992), Distribution and Growth in Models of Imperfect Capital Markets, European Economic Review, Papers and Proceedings of the 6th Annual Congress of the European Economic Association 36 (2/3).
Aghion P and Bolton P (1997), A Theory of Trickle-Down Growth and Development, Lead Article in the Review of Economic Studies.
Akai, N., Nishimura, Y., and Sakata, M. (2007) , Complementarity, Fiscal Decentralization and Economic Growth, Economics of Governance, forthcoming.
Arze, Javier, Jorge Martinez-Vazquez and Robert McNab. 2005. Decentralization and the Composition of Public Expenditures. International Studies Program Working Paper No. 05–01. Atlanta: Andrew Young School of Policy Studies, Georgia State University.
Arcalean C., G. Glomm and I. Schiopu (2006) , Growth Effects of Geographic Redistribution Policies, CAEPR Working Paper, Indiana University.
Bahl, R (1999b), Implementation Rules for Fiscal Decentralization, Public Budgeting and Finance 19.
Bahl, R&Nath, S (1986) , Public Expenditure Decentralization in Developing Economies, Government and Policy 4.
Barro, R (1990), Government Spending in a Simple Model of Endogenous Growth, Journal of Political Economy 98.
Bilin Neyapti (2006), Revenue Decentralization and Income Distribution Economics Letters 92.
Brown and W. E. Oates (1987), Assistance to the Poor in a Federal System, Journalof Public Economics, Vol. 32.
Bird, R,& Rodriguez, E. (1999), Decentralization and Poverty Alleviation, International Experience and the Case of the Phillippines. Public Administration and Development 19.
Brueckner, J.K. (2006), Fiscal federalism and Economic Growth, Journal of Public Economics, 90.
Davoodi,H.&Zou,H. (1998), Fiscal Decentralization and Economic Growth: A Cross-Country Study, JOURNAL OF urban Economics 43.
Davoodi, H., Xie, D.& Zou, H (1999), Fiscal Decentralization and Economic Growth in the United States, JOURNAL OF urban Economics 45 (2).
Guevera,a (2006) , Fiscal Decentralization and Poverty Reduction Outcomes:theory and Evidence, Phd Dissertation, Atlanta: Andrew Young school of policy Studies, Georgia State University.
Hunng. J.T & Cheng. A (2008), Fiscal Structures and Regional Economic Growth: Evidence from China’s Fiscal Contract SystemThe Journal of Developing Areas, Volume 41, Number 2.
Kee, W. (1997), Fiscal Decentralization and Economic Development, Public Finance Quarterly 5 (1).
Kao C. H. (1999), Spurious Regression and Residual Based Tests of Cointegration in Panel Data, Journal of Econometrics 90.
Kuznets, Simon. (1955), Economic Growth and Income Inequality. American Economic Review 45.
Lin, J. & Liu, Z (2000), Fiscal Decentralization and Economic Growth in China. Economic Development and Cultural Change 49 (1).
Martinez-Vazquez, Jorge and Robert McNab (2006), Fiscal Decentralization, Macro–stability and Growth. Hacienda Pública Española / Revista de Economía Pública 179 (4).
Martinez-Vazquez, Jorge and Cristian Sepulveda (2007), Fiscal Decentralization and Income Distribution, International Studies Program Working Paper, Atlanta: Andrew Young School of Policy Studies,Georgia State University.
Musgrave, Richard (1959), The Theory of Public Finance. New York: McGraw-Hill.
Oates, W (1972), Fiscal Federalism, New York: Harcourt Brace Jovanovich.
Oates, W (1993), Fiscal Decentralization and Economic Development. National Tax Journal 46 (2).
Panizza, U (1999), Icome Inequality and Economic Growth: Evidence from American Date, (working Paper), Washington, DC: Inter-American Development Bank.
Prud'Homme, R (1995), On the Dangers of Decentralization, World Bank Economic Review 10 (2).
Saputra.w (2011), Capital Accumulation and Social Welfare in Fiscal Federalism and the Unitary System, Economics Bulletin Volume 31, Issue 2.
Tanzi, V (1996), Fiscal Federalism and Decentralization: A Review of Some Efficiency and Macroeconomic Aspects, In Bruno, M. & Pleskovic. B. (Eds.) Annual World Bank Conference on Development Economics (pp. 295-316). Washington DC: World Bank.
Wildasin, David (1994), Income Redistribution and Migration, The Canadian Journal of Economics 27 (3).
Yilmaz.S & Serkantosun. M (2008), Decentralization, Economic and Growth in Turkish Provinces Development, World Bank Policy, Research Working Paper no 4725.
Zhang, T.& Zou, H (1997), Fiscal Decentralization, the Composition of Public Spending, and Regional Growth in India, (Development Research Group Working Paper), Washington, DC: World Bank.
Zhang, T.& Zou,H (1998), Fiscal Decentralization , Public Spending and Economic Growth in China. Journal of Public Economics67 (2).
Zou,h & gong,l (2002), Effects of Growth and Volatility in Public Expenditures onEconomic Growth: Theory and Evidence.Annals of Economics and Finance 3. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,784 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 896 |
||