| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,219 |
| تعداد مقالات | 18,044 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,690,993 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,981,127 |
تعیین ویژگیهای محتوای آموزشی ( برنامه درسی ) الکترونیکی از منظر نظریه-ی بار شناختی به روش تحلیل محتوای کیفی قیاسی | ||
| پژوهشهای کیفی در برنامه درسی | ||
| مقاله 5، دوره 3، شماره 7، تیر 1396، صفحه 122-143 اصل مقاله (569.25 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qric.2019.9034.43 | ||
| نویسندگان | ||
| حسین زنگنه1؛ الهه ولایتی2؛ ابراهیم ابوالقاسمی* 3 | ||
| 1مدرس دانشگاه | ||
| 2دانشجو | ||
| 3دانشگاه علامه | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر تعیین ویژگیهای محتوای آموزشی الکترونیکی از منظر نظریهی بار شناختی میباشد. برای این منظور، از روش تحلیل محتوای کیفی قیاسی استفاده شد. اهداف این پژوهش به این شرح هستند: 1) ترسیم ویژگیهای محتوای الکترونیکی از منظر بار شناختی درونی، 2) ترسیم ویژگیهای محتوای الکترونیکی از منظر بار شناختی بیرونی و 3) ترسیم ویژگیهای محتوای الکترونیکی از منظر بار شناختی مطلوب. در این پژوهش، جامعهی آماری کلیهی مقالههایی هستند که از طریق موتور جستجوی google و بانکهای اطلاعاتی ebsco، wiley و sciencedirect قابل دانلود هستند. تعداد مقالههای انتخابی نهایی برای انجام تحلیل محتوای کیفی به روش قیاسی، 15 مقاله بودند. برای انجام ین پژوهش مراحل زیر دنبال شد: مرحل اول، طرحریزی کار و تهیهی مقدمات، مرحلهی دوم، تحلیل محتوای کیفی به روش قیاسی، مرحلهی سوم، کنفرانس و بحث. در انتها، در تحلیل قیاسی از مقالات انتخاب شده، توانستیم ویژگیهای محتوای یادگیری الکترونیکی را از منظر سه طبقهی بار شناختی درونی، بار شناختی بیرونی و بار شناختی مطلوب مشخص کنیم. | ||
| کلیدواژهها | ||
| طراحی محتوای آموزشی الکترونیکی؛ تحلیل محتوای کیفی قیاسی؛ بار شناختی | ||
|
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
| مراجع | ||
|
پازارگادی، مهرنوش، خطیبان، مهناز و اشک تراب، طاهره. (1386). کاربرد تحلیل کیفی محتوا در تبیین حیطههای ارزشیابی عملکرد اعضای هیئت علمی پرستار. نشریهی دانشکدهی پرستاری و مامایی شهید بهشتی، 59، 68-57. زندی، بهمن، معصومی فرد، مرجان و معصومی فرد، میترا. (1391). برنامهریزی آموزشی سامانههای تولید محتوا در آموزش الکترونیکی. راهبردهای آموزش، 5(1)، 70-61. سارونه، صغری. (1387). تحلیل و ارزشیابی محتوای الکترونیکی درس زبان انگلیسی عمومی دانشگاه پیام نور ایران بر اساس اهداف برنامهی درسی و اصول هفتگانهی مایر. پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی. فالون، کی؛ و براون، اس. (1383). استانداردهای یادگیری الکترونیکی (ترجمهی فردوس باقری و حسین کوچک). تهران: موسسهی توسعهی فناوری آموزشی مدارس هوشمند. (تاریخ انتشار به زبان اصلی 2003) فردانش، هاشم. (1387). طبقهبندی الگوهای طراحی سازنده گرا بر اساس رویکردهای یادگیری و تدریس. فصلنامهی مطالعات تربیتی و روانشناسی، 19، 21- 5. مرتضوی اقدم، پری. (1387). تحلیل و ارزشیابی محتوای الکترونیکی درس فارسی عمومی بر اساس انطباق آن با اصول چندرسانهای مایر و اهداف آموزشی به لوم در آموزش الکترونیکی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی. پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی. ملازاده، علیرضا. (1388). اهمیت یادگیری الکترونیکی در آموزش. ماهنامهی رشد تکنولوژی آموزشی، 29(4)، 9-8. نظری، جواد و مختاری، مرضیه. (1388). نقش مقولهها و واحدها در تحلیل محتوا. کتاب ماه علوم اجتماعی، 14، 96-92. ولایتی، الهه. (1391). مدیریت بار شناختی در طراحی یادگیری چندرسانهای. در اثر حسن زنگنه (گردآورنده)، مبانی نظری و عملی تکنولوژی آموزشی (صص 117-89). تهران: آوای نور. Ayres, P. (2006). Impact of reducing intrinsic cognitive load on learning in a mathematical domain. Application Cognitive Psychology, 20, 287-298. Bannert, M. (2002). Managing cognitive load: Recent trends in cognitive load theory. Learning & Instruction, 12, 139-146. CIerniak, G. Scheiter, K. & Gerjects, P. (2009). Explaining the split-attention effect: Is the reduction of extraneous cognitive load accompanied by an increase in germane cognitive load? Computers in Human Behavior, 25, 315-324. Clark, R. C. Nguyen, F. & Sweller, J. (2006). Efficiency in learning: Evidence-based guidelines to manage cognitive load. San Francisco, CA: Pfeiffer. Elo, S. & Kyngas, H. (2007). The qualitative content analysis process. Journal Compilation, 22, 107-115. Julien, H. (2008). content analysis. in L. M. Given (Ed.), The sage encyclopedia of qualitative research methods (pp. 120-121). London: Sage. Kalyuga, S. (2005). Managing cognitive load in ICT-based learning. Retrieved from http://www.iiis.org/CDs2008/CD2009SCI/EISTA2009/PapersPdf/E225KW.pdf Kester, L. Kirschner, P. A. & VanMerrienboer, J. J. G. (2005). The managing of cognitive load during complex cognitive skill acquisition by means of computer-simulated problem solving. British Journal of Educational Psychology, 75, 71-85. Leahy, W. & Sweller, J. (2007). The imagination effect increase with an increased intrinsic cognitive load. Application Cognitive Psychology, 22, 273-283. Meng, J. & Berger, B. K. (2008). Comprehensive dimensions of government intervention in crisis management: A qualitative content analysis of new coverage of the 2003 SARS epidemic in china. China Media Research, 4(1), 19-28. Mousavi, Y. Low, R. & Sweller, J. (1995). Reducing cognitive load by mixing auditory and visual presentation mode. Journal of Educational Psychology, 87(2), 319-334. Nelson, B. C. & Erlandson, B. E. (2008). Managing cognitive load in educational multi-user virtual environments: Reflection on design practice. Education Technology Research Development, 56, 619-641. Pass, F. & Gog, T. V. (2006). Optimizing worked example instruction: Different ways to increase germane cognitive load. Learning & Instruction, 16, 87-91. Quiroga, L. M. Crosby, M. E. & Iding, M. K. (2004). Reducing cognitive load. Paper presented at the Proceedings of the 37th Hawaii International Conference on System Sciences. Sweller, J. (2010). Elements interactivity and intrinsic, extaneous and germane cognitive load. Educational Psychology Review, 22, 123-138. Sweller, J. Van Merriënboer, J. & Paas, F. (2004). Cognitive architecture and instructional design. Educational Psychology Review, 10, 251–296. Vasile, C. Marhan, A. M. Singer, F. M. & Stoicescu, D. (2011). Academic self-efficacy and cognitive load in students. Procedia Social & Behavioral Sciences, 12, 478-482. Whelan, R. R. (2007). Neuroimaging of cognitive load in instructional multimedia. Educational Research Review, 2, 1-12. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,490 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 829 |
||