| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,219 |
| تعداد مقالات | 18,044 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,714,200 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,984,084 |
تحلیل محتوای کتاب دین و زندگی دوره متوسطه با تأکید بر برنامه درسی ملی | ||
| پژوهشهای کیفی در برنامه درسی | ||
| مقاله 6، دوره 3، شماره 7، تیر 1396، صفحه 144-167 اصل مقاله (621.79 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qric.2018.16331.96 | ||
| نویسندگان | ||
| فاطمه عابدی* 1؛ مرتضی منادی2؛ ملوک خادمی اشکذری2؛ علیرضا کیامنش3 | ||
| 1مدرس دانشگاه فرهنگیان | ||
| 2دانشگاه الزهرا | ||
| 3دانشگاه خوارزمی | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل میزان توجه به شاخصهای تربیتی در برنامه درسی ملی در کتب درسی دین و زندگی 2 و 3 دورهی متوسطه اجرا شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع پژوهش کیفی و رویکرد پژوهش کاربردی بود. جامعه پژوهش، کتابهای دین و زندگی دورهی متوسطه در سال تحصیلی 95-94 بود که به صورت هدفمند کتابهای دین و زندگی 2 و 3 دورهی متوسطه به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. ابزار مورد استفاده در پژوهش، اسنادی بودند که به صورت کتاب درسی در دبیرستانها تدریس میشوند. برای استخراج اطلاعات، از روش تحلیل محتوا استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که؛ 1- کتاب دین و زندگی 2 و 3 دورهی متوسطه، بر اساس 3 تم کلی؛ شناخت و معرفت، گرایشها و تمایلات، و عمل و رفتار، منطبق با برنامه درسی ملی نگاشته شده است. 2- تعداد کل مؤلفههای مفهومی کتابهای دین و زندگی به ترتیب دارای 313 و 243 فراوانی بود، که بیشترین فراوانی مربوط به مؤلفههای محور شناخت و معرفت و کمترین فراوانی مربوط به مؤلفههای محور گرایشها و تمایلات بود. از یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که اهتمام ویژهی مؤلفان کتاب دین و زندگی، افزایش شناخت افراد نسبت به اصول اساسی و فروع دین است و به بحث گرایشها و تمایلات و عمل به فرامین، توجه چندانی نشده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تحلیل محتوا؛ کتاب دین و زندگی؛ شاخص های تربیتی؛ برنامه درسی ملی | ||
| مراجع | ||
|
ابراهیمزاده، عیسی (1383)، فلسفه تربیت (رشته علوم تربیتی)، تهران: دانشگاه پیام نور. احمدی، سیداحمد (1374)، مفهوم تربیت دینی و راههای وصول به آن، مجموعه خلاصه مقالات ششمین مجمع علمی جایگاه تربیت (ص 29-28)، تهران: معاونت پرورشی وزارت آموزشوپرورش. افروز، غلامعلی (1373)، چکیدهای از روانشناسی تربیتی. تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان. اعرافی، علیرضا، ملکی بیرجندی، عسکر، صادق زاده قمصری، علیرضا (1380)، مجموعه مقالات همایش تربیت در سیره و کلام امام علی (ع)، تهران: تربیت اسلامی. باقری، خسرو (1379)، تربیت دینی در برابر چالشهای قرن بیست و یکم، مجموعه مقالات تربیت اسلامی، (جلد 3)، قم: مرکز تحقیقات تربیت اسلامی. برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران (1391)، سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، شورای عالی آموزشوپرورش، زمستان 1391. تاجالدین، مرضیه، بازارگادی، مهرنوش (1392)، مؤلفهها و شاخصهای تربیتی از دیدگاه قرآن کریم، دانشنامه موضوعی قرآن؛ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم. داوودی، محمد (1383)، تربیت دینی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. ذوعلم، علی (1384)، شاخصهای تربیت دینی در قرآن کریم و کاربردهای آن در آموزشوپرورش، مجله رشد آموزش قرآن، زمستان 84، شماره 11، ص 52-47. رجایی، حمید (1389)، آفرینندگی، تفکر جانبی و باور دینی (درآمدی به تولید علم). انتشارات: شهر من. رئیسدانا، فرخلقا (1374)، تحقیق و بررسی محتوای برنامه درس ریاضی دوره راهنمایی، فصلنامه تعلیم و تربیت، سال 11، شماره 1 و 2، ص 86-106. سجادی، سید مهدی (1384)، تبیین و ارزیابی رویکرد عقلانی به تربیت دینی، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، سال 4، شماره 11، ص 55-35. ساروخانی، محمدباقر (1378)، روشهای تحقیق در علوم اجتماعی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. سرمد، زهره، بازرگان، عباس، حجازی، الهه (1383)، روشهای تحقیق در علوم رفتاری، تهران: انتشارات آگاه. سیف، علیاکبر (1372)، روانشناسی پرورشی (روانشناسی یادگیری و آموزش)، تهران: انتشارات آگاه. طالبی، محمدحسین (1389)، معرفت چیست؟ فصلنامه معرفت، سال 5، شماره 42، ص 19-14. عمید، حسن (1363)، فرهنگ عمید، تهران: امیر کبیر. کاردان. علیمحمد، اعرافی. علیرضا، پاکسرشت. محمدجعفر، حسینی. علیاکبر، ایرانی. حسین (1382)، فلسفه تعلیم و تربیت، تهران: سمت. کشاورز، سوسن (1387)، شاخصها و آسیبهای تربیت دینی، فصلنامه تربیت اسلامی، سال 3 شماره 6، ص 122-93. گال، مردیت. بورگ، والتر، گال، جویس (بیتا)، روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی، ترجمه: احمدرضا نصر و همکاران (1383)، تهران: انتشارات سمت و دانشگاه شهید بهشتی. مطهری، مرتضی (1361)، مجموعه آثار شهید مطهری، قم: صدرا. مطهری، مرتضی (1376)، انسان کامل، قم: صدرا. مطهری، مرتضی (1378)، ولاءها و ولایتها، قم: صدرا. منادی، مرتضی، عابدی، فاطمه، طالبزاده شوشتری، لیلا (1394)، روش پژوهش کیفی کاربردی (در علوم اجتماعی و علوم انسانی)، تهران: جامعه شناسان. Groiss, A. Toobian, N (2006), The Attitude to The other and to peace in Iranian School Book and Teachers. Guudes Download Center for Monitoring the Impact of peace, Study Downloadable from: http://www.Edume. Org.
Hyler, E. Hyler, L (2014), Lifestyles: Past, Present, Future. A Unit to Integrate Economics in the Junior High Classroom. This record was imported from ERIC on March 21.
Midgley, C. Anderman, E. L (2003), Differences between elementary and middle school teachers and students, Journal of Early Adolescence, V.15. No. 2. PP: 113-126.
Ryba, R. (1997), Education, Democracy and Development: An International Perspective, Kluwer American Publishers, Dordrecht, Boston and London.
SAIC. (2007). Iranian Textbooks: Content and Context, Research Report, https://fas.org/irp/dni/osc/irantext.
Tania, L. (2008), "Smart Living: Lifestyle Media and Popular Expertise", Peter Lang Publishing
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,276 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,995 |
||