| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,219 |
| تعداد مقالات | 18,044 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,714,362 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,984,090 |
روشهای شیطان برای تاثیر در قوای ادراکی | ||
| پژوهشنامه معارف قرآنی | ||
| مقاله 4، دوره 9، شماره 34، مهر 1397، صفحه 81-108 اصل مقاله (625.04 K) | ||
| نوع مقاله: علمی - ترویجی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/rjqk.2019.39487.1858 | ||
| نویسندگان | ||
| مهدی جلالوند1؛ بهزاد جلالوند* 2 | ||
| 1استادیار فلسفه مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی،قم ایران | ||
| 2دانش آموخته تفسیر و علوم قرآن دانشگاه قم | ||
| چکیده | ||
| افکار انسانی علاوه بر نوع تربیت و عوامل تأثیرگذار محیط مادی، متأثر از ماوراءالطبیعه هستند، که بر وجود معنوی انسان تأثیرگذار است و ازجمله این عوامل الهام و تلقیناند، که در لسان آیات و روایات الهامات و تلقینها، از جانب فرشته و شیطان به انسان میرسد. خواطرِ از جانب شیطانکه انسان را به گمراهی میکشاند و افکاری از جانب فرشته که انسان را به اعمال صالح متمایل میگرداند. قرآن کریم مفاهیمی که به دل القا میشود را کلام؛ و آنچه از شیطان به دلهای آدمیان خطور میکند، کلام، قول، امر، وسوسه، وحی و وعده خوانده است. این پژوهش به روش توصیفی و تحلیلی، رابطه نفوذ شیطان با ادراکات انسان در تعابیر مستفاد آیات قرآن را سؤال خود قرار داده و با مراجعه به کتب تفسیری به فحص و بحث برای پاسخ به این سؤال پرداخته است. آیات زیادی در قرآن کریم صراحتاً اذعان به دشمنی شیطان داشته و یا به تعبیری، مبدأ فاعلی شر معرفی میکند و قلمرو اغوا و اضلال شیطان، ادراک انسانی و ابزار کار او عواطف، احساسات، غرایز، امیال و صفات نفسانی بشری است که در آیات قرآنی مورد اشاره قرارگرفته است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| نفوذ شیطان؛ ادراک انسان؛ اضلال؛ آیات | ||
| مراجع | ||
|
قرآن کریم. آلوسی، سید محمود. (۱۴۱۵ق.). روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم. بیروت: دار الکتب العلمیة. ابوعوده، خلیل. (۱۴۰۵ ق.). التطور الدلالی بین لغةالشعر الجاهلی و لغةالقرآن الکریم. اردن: مکتب النّار. ابنبابویه، محمدبن علی (صدوق). (۱۴۱۳ق.). من لا یحضره الفقیه. چ 2. قم: انتشارات جامعة مدرسین. ایروانی، محمود و محمدکریم خداپناهی. (1371). روانشناسی احساس و ادراک. تهران: سمت. تانکارد، جیمز و سورین ورنر. (1386). نظریههای ارتباطات. ترجمة علیرضا دهقان. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. جزائری، نعمتالله. (۱۴۰۴ ق.). النور المبین فی قصص الأنبیاء و المرسلین. قم: مکتبة آیةالله المرعشی النجفی. جوادی آملی، عبدالله. (۱۳۸۴). معرفتشناسی در قرآن. قم: اسراء. ــــــــــــــــــــــــــــ . (۱۳۸۶). مراحل اخلاق در قرآن. محقق علی اسلامی. چ 7. قم: اسراء. ــــــــــــــــــــــــــــ . (۱۳۸۸). قرآن در قرآن. قم: اسراء. ــــــــــــــــــــــــــــ . (۱۳۸۹). تسنیم. ج ۳. قم: اسراء. حسینی همدانی، سید محمدحسین. (۱۴۰۴ق.). انوار درخشان. تهران: کتابفروشی لطفی. خزائلی، محمد. (۱۳۷۸). اعلام قرآن. تهران: امیرکبیر. خوری شرتونی، سعید. (۱۴۰۳ ق.). اقرب الموارد فی فصح العربیة و الشوارد. قم: کتابخانة آیتالله مرعشی. دهخدا، علیاکبر. (۱۳۷۷). لغتنامه. تهران: دانشگاه تهران. راغب اصفهانی، حسینبن محمد. (۱۴۱۲ ق.). المفردات الفاظ القرآن. بیروت: دار القلم. سجادی، سید جعفر. (۱۳۷۹). فرهنگ اصطلاحات فلسفی ملاصدرا. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد. طباطبایی، سید محمدحسین. (۱۴۱۷ ق.). المیزان فی تفسیر القرآن. ترجمة محمدباقر موسوی همدانی. قم: جامعة مدرسین. طبرسی، فضلبن حسن. (۱۳۷۲). مجمع البیان فی تفسیر القرآن. تهران: ناصر خسرو. طریحی، فخرالدّین. (۱۴۱۶ ق.). مجمع البحرین. ج ۶. چ ۴. تهران: مرتضوی. العروسی الحویزی، عبدعلیبن جمعه. (۱۴۱۵ ق.). تفسیر نور الثقلین. قم: اسماعیلیان. قرائتی، محسن. (۱۳۸۲). تفسیر نور. تهران: مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن. قرشی بنایی، علیاکبر. (۱۴۱۲ ق.). قاموس قرآن. تهران: دار الکتب الإسلامیة. قمی مشهدی، محمدبن محمدرضا. (۱۳۶۸). تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. کاشانی، ملاّ فتحالله. (۱۳۳۶). تفسیر منهج الصادقین فی إلزام المخالفین. تهران: کتابفروشی علمی. کبیر مدنی، سید علیخانبن احمد. (۱۴۰۹ ق.). ریاض السالکین فی شرح صحیفة سید الساجدین. قم: دفتر انتشارات اسلامی. گنابادی، سلطان محمد. (۱۴۰۸ق.). تفسیر بیان السعادة فی مقامات العبادة. بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات. گنجی، حمزه. (1391). روانشناسی عمومی. ویراست 5. تهران: ساوالان. مجلسی، محمدباقر. (۱۴۰۳ ق.). بحار الأنوار. ترجمة محمدباقر کمرهای. چ 2. بیروت: دار الإحیاء التراث. مصباح یزدی، محمدتقی. (۱۳۸۳). اخلاق در قرآن. تهران: مؤسسة امام خمینی(ره). مصطفوی، حسن. (۱۳۸۰). تفسیر روشن. تهران: مرکز نشر کتاب. مکارم شیرازی، ناصر و دیگران (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دار الکتب الإسلامیة. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,181 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 716 |
||