| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 17,978 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,247,205 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,905,011 |
بررسی تعدد نتیجه و مقایسه آن با تعدد جرم | ||
| فصلنامه پژوهش حقوق کیفری | ||
| مقاله 6، دوره 7، شماره 25، مهر 1397، صفحه 159-189 اصل مقاله (660.79 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jclr.2018.23035.1439 | ||
| نویسندگان | ||
| علی اصغر اعظمی1؛ مسعود حیدری* 2؛ محمد جواد جعفری3 | ||
| 1دانشجوی دکتری حقوق جزا و جرمشناسی، گروه حقوق، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی،کرمانشاه، ایران | ||
| 2استادیار گروه حقوق جزا و جرمشناسی، واحد اصفهان "خوراسگان"،دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان،ایران | ||
| 3استادیار گروه حقوق جزا و جرمشناسی،واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران | ||
| چکیده | ||
| تعدد نتیجه عبارت از وضعیتی است که از رفتار مجرمانه واحد، نتایج متعددی حاصل میشود. این که آیا تعدد نتیجه از مصادیق تعدد مادی است یا معنوی، بین حقوقدانان اختلاف نظر وجود داشت. رویه قضایی سابقاً آن را از مصادیق تعدد اعتباری جرم میدانست. قانونگذار در سال 92 با یک سیاست جنایی تقنینی و وضع تبصره 1 ماده 134 ق.م.ا تعدد نتیجه را در حکم تعدد مادی قرارداد. از وجوه تشابه تعدد نتیجه و تعدد مادی، عدم نقض چند ماده قانونی، موضوعیت درجرایم تعزیری درجه یک تا شش ، تحقق در جرایم عمدی، غیرعمدی، مطلق و مقید، و نیز تشابه درتحقق نتایج مجرمانه و نحوه تعیین و اجرای مجازات است و از وجوه افتراق آن دو، وحدت رفتار مجرمانه در تعدد نتیجه و تعدد و تنوع رفتار و زمان وقوع نتایج مجرمانه در تعدد مادی میباشد. همچنین تعدد نتیجه از حیث وحدت رفتار مجرمانه و از این جهت که رفتار واحد به نتایج و عناوین متعدد ختم و از وحدت به کثرت میرسند، با تعدد معنوی مشابه و از جهت وحدت وکثرت نتایج مجرمانه، تحقق رکن روانی و تعیین مجازات و فقدان رابطه علیت و نقض چند ماده قانونی و عدم استقلال نتایج در تعدد معنوی از همدیگر متفاوت میباشند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تعدد جرم؛ تعدد نتیجه؛ تعیین مجازات؛ تعدد مادی؛ تعدد معنوی | ||
| اصل مقاله | ||
|
مقدّمه تعدّد جرم به عنوان عامل تشدیدکنندة مجازات و ابزاری برای فردی کردن مجازات مجرمان است که برای نخستین بار قانونگذار آن را در قانون مجازات عمومی 1304 مقرّر نمود. قوانین مربوط به این نهاد دستخوش تغییرات قابل ملاحظهای در زمینة مصادیق و مجازات آن بوده است. تعدّد جرم به دو دستة مادی و معنوی تقسیم میشود. قانونگذار در تعدّد معنوی قصد تشدید مجازات مجرمان را ندارد، زیرا در این وضعیّت فرد صرفاً مرتکب رفتار واحدی شده است که با عناوین متعدّد جزایی در تعارض است و یا مرتکب رفتارهای متعدّدی شده است که فاقد تعدّد اهداف بوده و یا رفتارهای وی از لوازم جرم مقصود به حساب میآیند. امّا در تعدّد مادی، قانونگذار به این جهت قصد تشدید مجازات را دارد که مجرم رفتارهای مجرمانة متعدّدی را مرتکب میشود و آثار و نتایج زیانبار متعدّدی از رفتارهای وی حاصل میشوند. در این راستا، وضعیّت فردی که نتایج و آثار زیانبار متعدّدی را با رفتار مجرمانة واحد به وجود میآورد (تعدّد نتیجه) باید مشخّص شود. به لحاظ فقدان نص قانونی در زمینة تعدّد نتیجه که همان نتایج متعدّد حاصل از رفتار مجرمانة واحد میباشد، همواره بین حقوقدانان اختلاف نظر وجود داشت که آیا از مصادیق تعدّد مادی است یا از مصادیق تعدّد معنوی. رویّة قضایی تا پیش از تصویب قانون مجازات اسلامی 1392 آن را از مصادیق تعدّد معنوی میدانست. اگرچه قانونگذار با تصویب تبصرة 1 مادة 134 این قانون وضعیّت تعدّد نتیجه را مشخّص کرد و آن را در حکم تعدّد مادی قرار داد، ابهاماتی وجود دارند. از جمله اینکه منظور از تعدّد نتیجه چیست؟ تعدّد نتیجه از مصادیق تعدّد مادی است یا معنوی و یا تأسیس حقوقی جداگانهای است؟ عناصر تشکیلدهندة تعدّد نتیجه کدام است؟ در صورتی که مرتکب، جهل به وقوع بعضی از نتایج حاصله داشته و نسبت به بعضی دیگر قصد مجرمانه داشته باشد، آیا تعدّد نتیجه محقّق میشود و مرتکب مسئول تمامی نتایج مجرمانه خواهد بود؟ در این خصوص مقالاتی نگاشته شدهاند: 1. بررسی وحدت یا تعدّد جرم در حالت تعدّد نتیجه نوشتة جلالالدین قیاسی؛[1] 2. جایگاه تعدّد نتیجه در حقوق کیفری ایران نوشتة احمد حاجی دهآبادی، امیر باقرزادگان و محمد میرزایی؛[2] 3. بررسی رفتار واحد دارای نتایج مجرمانة متعدّد در حقوق کیفری ایران نوشتة مسعود بسامی و اکبر وروایی.[3] اعتقاد ما این است که تعدّد نتیجه به معنای نتایج متعدّد حاصل از رفتار مجرمانة واحد است که دارای عناصر تشکیلدهندة خاص خود و جدای از عناصر تشکیلدهندة تعدّد جرم است. امّا از این جهت که صرفا مجازات تعدّد مادی جرم در موارد تعدّد نتیجه جاری است، در حکم تعدّد جرم میباشد. تعدّد نتیجه دارای وجوه افتراق و اشتراک متعدّدی با تعدّد جرم است و حکم آن در جرایم عمدی، غیر عمدی، مطلق و مقید جاری است. برای تحقّق تعدّد نتیجه، نتایج متعدّد مجرمانه لازم است و در صورتی که مرتکب صرفاً قصد نتیجة واحدی را داشته باشد، امّا رفتار وی موجب نتایج متعدّد شود، نسبت به نتایج غیرمقصود مسئولیّت کیفری نخواهد داشت. در این پژوهش ابتدا حدود و ثغور تعدّد نتیجه تبیین و سپس عناصر متشکّله که نتیجة آن ارائة الگو و روشی برای شناخت تعدّد نتیجه است، بررسی خواهد شد.
با وجود مصادیق فراوان و کاربردی مربوط به تعدّد جرم که در بسیاری از پروندههای قضایی مطرح میشود، قانونگذار طبق روال معمول تعریف دقیق و منسجمی را از تعدّد جرم ارائه نداده است. حقوقدانان تعاریف مختلفی از تعدّد جرم ارائه نمودهاند: «تعدد جرم بنا به تعریف عبارت است از ارتکاب جرایم متعدّد بدون آنکه متهم برای اتهامات متعدّد پیشین خود به محکومیّت قطعی کیفری رسیده باشد. خواه جرایم متعدّد در فواصل کوتاهی ارتکاب یافته باشند، چنانکه زمان برای تعقیب و محکومیّت متهم کافی نبوده یا متهم متواری بوده و یا جرایم او به دلایل گوناگون کشف نشده باشند» (اردبیلی، 1388: 320)؛ «تعدّد جرم به معنای اجتماع چند جرم است که به یک شخص نسبت داده میشود، بدون اینکه حکم قطعی در مورد آنها صادر شده باشد» (زراعت، 1382: 186)؛ «تعدّد جرم حالتی است که بزهکار یا جرایم فراوانی را در کنار هم یا با فواصل معیّن و غیرمعیّن انجام میدهد، بیآنکه هیچ یک از آنها به مرحلة صدور حکم یا اجراء رسیده باشند و یا با عمل واحد چند عنوان مجرمانه را بر عهده میگیرد و یا چند نتیجه از عمل واحد او ایجاد میشود» (نوربها، 1375: 452). با توجّه به تعاریف فوق و بررسی مواد مربوط به اقسام تعدّد میتوان گفت که تعدّد جرم عبارت است از وضعیّتی که فرد در آن مرتکب رفتارهای مجرمانة متعدّدی شود و یا اینکه مرتکب رفتار واحدی شود که نتیجة آن در قانون جزا مشمول عناوین متعدّد جرم باشد، مشروط بر اینکه نسبت به هیچ یک از جرایم ارتکابی، حکم قطعی لازمالاجراء صادر نشده باشد و یا اینکه متهم مرتکب رفتار واحدی شود و رفتار وی در خارج نتایج متعدّدی را ایجاد کند. بنابراین، تعدّد جرم اقسامی دارد که عبارت از تعدّد مادی، تعدّد معنوی و تعدّد نتیجه است. الف. تعدّد مادی - «تعدّد واقعی جرم که از آن گاهی به تعدّد عینی یا حقیقی یا مادی یاد میشود، عبارت است از اینکه شخصی مرتکب چند جرم مجزا از هم در زمانهای مختلف شود، بدون آنکه یک محکومیّت قطعی فاصل بین آنها باشد؛ اعم از اینکه مرتکب توانسته باشد با توسّل به هر ترفندی خود را از تعقیب کیفری مصون بدارد یا آنکه ارتکاب جرایم متعدّد در فواصل کوتاهی از یکدیگر، مانع تحت تعقیب قرارگرفتن وی و در نتیجه صدور حکم محکومیّت قطعی شده باشد. در این صورت اعمال قاعدة تشدید مجازات به سبب ارتکاب جرایم متعدّد، مستلزم آن است که مجرم برای هیچ یک از جرایم ارتکابی پیشین خود تحت پیگرد قرار نگرفته و حکم محکومیّت قطعی دربارة او صادر نشده باشد» (پیمانی،274:1374). تعدّد واقعی جرم گاهی به این صورت است که تمامی جرایم ارتکابی دارای وصف مجرمانة واحدی هستند و اصطلاحاً «تعدّد واقعی جرایم مشابه» نامیده میشود و گاهی وصف مجرمانة آنها متفاوت است که «تعدد واقعی جرایم متفاوت» نامیده میشود. قانونگذار سابقاً نحوة تشدید مجازات در این دو حالت را متفاوت دانسته بود. البته منطقی بود که چنین تمایزی در قانون جدید حذف گردید. امّا این تمایز در قانون جدید برای جرایم مستوجب حد برقرار شده است. بنابراین، تعدّد مادی جرایم به معنای آن است که هر جرم به صورت مستقل با تمام ارکان و شرایط خود تحقّق یابد؛ به گونهای که اگر جرم دیگری هم رخ نمیداد، آن جرم محقّق میشد. «جرایم متعدّد به شرطی که در فواصل ارتکابشان دربارة هیچ یک حکم محکومیّت قطعی صادر نشده باشد، وصفی را پدید میآورند به نام تعدّد واقعی» (اردبیلی، 1388: 221). دکتر نوربها در این زمینه چنین بیان داشته است: «تعدّد واقعی آن است که مجرم دو یا چند عمل مجزا و جداگانه، خواه مشابه یا غیرمشابه مرتکب میگردد که هر یک به تنهایی عناصر جرم را در خود جمع میکند، چه آنکه جرم به طور کامل واقع شده باشد یا خیر» (نوربها، 1375: 452). مثال بارز آن، ارتکاب یک فقره سرقت، یک فقره کلاهبرداری و یک فقره خیانت در امانت یا ارتکاب چند فقره سرقت است. قانون مجازات اسلامی در مادة 134 به این نوع تعدّد اشاره دارد و چنین مقرّر داشته است: «در جرایم موجب تعزیر هرگاه جرایم ارتکابی بیش از سه جرم نباشد، دادگاه برای هر یک از آن جرایم حداکثر مجازات مقرّر را حکم میکند و هرگاه جرایم ارتکابی بیش از سه جرم باشد، مجازات هر یک را بیش از حداکثر مجازات مقرّر قانونی، مشروط بر اینکه از حداکثر به اضافة نصف آن تجاوز نکند، تعیین مینماید. در هر یک از موارد فوق فقط مجازات اشد قابل اجراست». بنابراین، منظور از تعدّد مادی جرم این است که شخص واحد مرتکب رفتارهای مجرمانة متعدّدی شود که هرکدام جرم مستقلی محسوب میشوند، بدون اینکه در خصوص هیچ یک از این رفتارهای مجرمانه حکم محکومیّت قطعیای دربارة او صادر شده باشد. در تعدّد مادی یا واقعی، مرتکب اقدام به ارتکاب چند رفتار مادی مستقل از همدیگر میکند؛ گاه ممکن است رفتارهای مجرمانة صورتگرفته تماماً مشمول یک نوع عنوان مجرمانه در قانون باشد؛ مانند فردی که چندین بار مرتکب بزه رشوه و یا جعل میگردد. یا اینکه از رفتارهای ارتکابی دارای عناوین مجرمانة متعدّد باشد؛ مانند فردی که مرتکب جرایم سرقت، ارتشا و جعل میشود. در این صورت، جرایم ارتکابی مشمول تعدّد واقعی از نوع متفاوت است. تشخیص جرم مستقل و واحد و تمایز آن از جرایم متعدّد برای اعمال قاعدة تعدّد جرم همیشه ساده و روشن نیست و در عمل مواردی پیش میآید که به جهات مختلف در این تشخیص شبهه ایجاد میشود. در نتیجة این شبهه گاهی چند جرم مستقل و مجزا از هم، به سبب ارتباط و هم بستگیای که بین آنها وجود دارد به نظر جرم واحد است. همچنین، گاه جرم واحد به نظر جرایم متعدّد جلوه میکند. این شبهه از نظر اجرای مقرّرات قاعدة تعدّد جرم، اعم از واقعی یا اعتباری، ایجاد اشکال مینماید. ب. تعدّد معنوی - مادة ۱۳۱ قانون مجازات اسلامی تعدّد معنوی را حالتی میداند که در آن رفتار واحد دارای عناوین مجرمانه متعدّد باشد. این ماده چنین مقرّر میکند: «در جرایم موجب تعزیر هرگاه رفتار واحد، دارای عناوین مجرمانة متعدّد باشد مرتکب به مجازات اشد محکوم میشود». گاهی یک جرم با آنکه نتیجة ارتکاب رفتار مادی واحد است، دارای اوصاف و عناوین جزایی متعدّد است و چنین به نظر میرسد که جرایم متعدّدی واقع شده است و از این رو در رسیدگی به آن از نظر تعیین مجازات باید قاعدة تعدّد واقعی جرم را اعمال نمود. گاهی از رفتارهای مجرمانة ارتکابی یک شخص بعضی مقدمة دیگری یا از لوازم آن است و بالاخره گاهی نیز ارتکاب چند رفتار مجرمانه یک جرم یا یک عنوان خاص جزایی را تشکیل میدهد. در تمام این موارد که فروض مختلف تعدّد معنوی را تشکیل میدهند، مجازات مرتکب به عنوان تعدّد جرم تشدید نمیشود، بلکه همیشه رفتار انجامشده به عنوان یک جرم تلقی و مجازات جرم اشد مورد حکم قرار میگیرد. در واقع، در تعدّد معنوی تعدّد جرم وجود ندارد، بلکه جرم واحد است که باید وصف صحیح آن پیدا شود؛ بررسی این امر مربوط به حقوق جزای اختصاصی است. این اختلاف اصولاً با مرجع دانستن وصف شدیدتر حل میشود و فقط یک محکومیّت باید صادر شود. برای مثال شخصی که مال سپردهشدة امانی به وی را برای انجام امری به کارمند دولت میدهد، با رفتار واحد خود مرتکب جرایم رشاء و خیانت در امانت گردیده است و نیز میتوان اقدام فردی را که مال غیرمنقول سپردهشده (امانی) به وی را با انعقاد قرارداد بیع به عنوان مالک به فرد دیگری منتقل میکند، رفتار واحد مشمول عناوین خیانت در امانت و فروش مال غیر دانست. همچنین، فردی که با ارائة گواهینامة جعلی فارغالتحصیلی در مقطع دکتری، دختری را برای ازدواج فریب میدهد، رفتار واحد وی میتواند همزمان مشمول عناوین استفاده از سند مجعول و فریب در ازدواج شود و تعدّد معنوی محسوب گردد.
در این قسمت به مقایسه تعدّد نتیجه با تعدّد جرم اعم از مادی و معنوی میپردازیم.
[1]. قیاسی، جلاالدین، (1388). «بررسی وحدت یا تعدّد جرم در حالت تعدّد نتیجه»، فصلنامه فقه وحقوق، شماره20، صص133-148. [2]. حاجی دهآبادی، احمد؛ باقرزادگان، امیر؛ میرزایی، محمد، (1395). «جایگاه تعدّد نتیجه در حقوق کیفری ایران»، پژوهشنامه حقوق کیفری، دوره7، شماره اوّل، صص۱۱۰-122. [3]. بسامی، مسعود؛ وروایی، اکبر، (1395). «بررسی رفتار واحد دارای نتایج مجرمانه متعدّد درحقوق کیفری ایران»، پژوهشنامه حقوق کیفری، دوره7، شماره اوّل، صص 35-62. ۱. «نظر به اینکه بند «ط» مادة 32 قانون مجازات عمومی صرفاً اعمال مقرّرات مربوطه به تکرار و تعدّد جرم را از لحاظ تشدید کیفری دربارة اطفال بزهکار منع کرده و تسرّی به تعیین کیفر تعدّد برای جرایم مختلف ندارد، لذا تعیین مجازات قانونی برای هر یک از جرایم متعدد اطفال بدون رعایت تشدید کیفر و به موقع اجراء گذاردن مجازات قطعشدة اشد موافق موازین قانونی تشخیص میگردد». [5]. مادة ۵۴۳ چنین مقرّر میکند: «درصورت وجود مجموع شرایط چهارگانة ذیل، دیه آسیبهای متعدّد تداخل میکند و تنها دیه یک آسیب ثابت میشود: الف- همة آسیبهای ایجادشده مانند شکستگیهای متعدّد یا جراحات متعدّد از یک نوع باشد. ب- همة آسیبها در یک عضو باشد. پ- آسیبها متصل به هم یا به گونهای نزدیک به هم باشد که عرفاً یک آسیب محسوب شود. ت- مجموع آسیبها با یک رفتار مرتکب به وجود آید». [6]. برای مطالعة بیشتر بنگرید به: جعفری، مجتبی، (1392). «تعدّد جرم و آثار آن در قانون جدید مجازات اسلامی مصوّب1392»، پژوهش حقوق کیفری،سال دوّم، شمارة پنجم، صص 196-175. | ||
| مراجع | ||
|
منابع الف. فارسی - آقایی نیا، حسین. (1385). جزوه درس حقوق جزای عمومی دوره کارشناسی، دانشگاه تهران. - اردبیلی، محمدعلی. (1392). حقوق جزای عمومی، جلد سوم، چاپ اول، تهران، نشر میزان. - الهام، غلامحسین. (1372). مبانی فقهی و حقوقی تعدد جرم، چاپ اول، نشر بشری. - باهری، محمد. (1380). نگرشی بر حقوق جزای عمومی، چاپ اول، تهران، مجمع علمی و فرهنگی مجد. - بسامی، مسعود؛ وروایی، اکبر. (بهار و تابستان 1395). «بررسی رفتار واحد دارای نتایج مجرمانه متعدد در حقوق کیفری ایران»، پژوهشنامه حقوق کیفری، دوره7، شماره اول، 35-62. - پیمانی، ضیاءالدین. (1374). بررسی تاریخی و تطبیقی قاعده تعدد جرم، چاپ اول، انتشارات مجتمع آموزش عالی قم. - جعفری، مجتبی، پژوهش حقوق کیفری. (زمستان 1392). «تعدد جرم و آثار آن در قانون جدید مجازات اسلامی مصوب1392»، سال دوم، شماره پنجم، 196 -175. - حاجی دهآبادی، احمد؛ باقر زادگان، امیر؛میرزایی، محمد. (بهار و تابستان 1395). «جایگاه تعدد نتیجه در حقوق کیفری ایران»، پژوهشنامه حقوق کیفری، دوره7 ، شماره اول، 101-122. - رایجیان اصلی، مهرداد. (1382). «تحلیلی بر مقررات تعدد جرم و دشواری های آن»، فصلنامه دیدگاههای حقوقی، دانشکده علوم قضایی، شماره 28 و 37. - زراعت، عباس. (1382). شرح قانون مجازات اسلامی، بخش تعزیرات، جلد سوم، چاپ اول، انتشارات ققنوس. - شامبیاتی، هوشنگ. (1371). حقوق جزای عمومی، جلد دوم، چاپ اول، انتشارات پاژنگ. - طاهری نسب، یزدالله. (1381). تعدد و تکرار جرم در حقوق جزا، چاپ اول، دانشور. - قربانی، فرجالله. (1384). مجموعه آرای وحدت رویه دیوان عالی کشور جزایی، چاپ سوم، انتشارات فردوسی. - قیاسی، جلاالدین. (بهار1388). «بررسی وحدت یا تعدد جرم در حالت تعدد نتیجه»، فصلنامه فقه وحقوق، شماره20، 133-148. - کشاورز، بهمن. (1378)، مجموعه بحثهای قانون تعزیرات، چاپ سوم، تهران، گنج دانش. - گارو، رنه. (1344). مطالعات نظری و عملی در حقوق جزا، جلد سوم، ترجمه ضیاء الدین نقابت، بی چا، انتشارات ابن سینا. - گلدوزیان، ایرج. (1383). محشای قانون مجازات اسلامی، چاپ سوم، تهران، مجمع علمی و فرهنگی مجد. - متین، احمد. (1382). مجموعه رویه قضایی قسمت کیفری، چاپ دوم، انتشارات رهام. - محسنی، مرتضی. (1382)، دوره حقوق جزای عمومی، پدیده جنایی، جلد دوم، چاپ دوم، تهران، انتشارات گنج دانش. - شهری، غلامرضا؛ ستوده جهرمی، سروش. (1373). نظریه های مشورتی اداره حقوقی قوه قضاییه، جلداول، روزنامه رسمی کشور. - نوربها، رضا. (1384). زمینه حقوق جزای عمومی، چاپ دوازدهم، نشر دادآفرین. ب. انگلیسی - Andrew J. Morris. (2007). “Some challenges for legal pragmatism: A closer look at pragmatic legal reasoning”, Nortern Illinois University Law Review , Vol. 28. - Leo Zaibert. (2006). Punishment and retribution, Ashgate. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 18,615 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,880 |
||