| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,212 |
| تعداد مقالات | 18,021 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,517,565 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,959,546 |
بازخوانی تحلیلی- انتقادی مفهوم اقامه حد و تعطیل حد | ||
| فصلنامه پژوهش حقوق کیفری | ||
| مقاله 9، دوره 7، شماره 25، مهر 1397، صفحه 265-297 اصل مقاله (554.32 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jclr.2018.32939.1699 | ||
| نویسندگان | ||
| حسین خدایار1؛ رحیم نوبهار* 2 | ||
| 1دانشجوی دکترای حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| 2دانشیار گروه حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران | ||
| چکیده | ||
| در برخی روایات، اقامه حد سرچشمه برکاتی برای جامعه به شمار آمده است. روایاتی دیگر هم تعطیل حد را نکوهش کرده است. ظاهر این گونه روایات به نوبه خود وجهی قدسی به حدود بخشیده و سبب شده است تا فقیهان برای حراست از حدود هرگونه انعطاف در آن را روا ندانند. روایات مربوط به تعطیل حد همزمان دستمایه برخی سختگیریها در اجرای کیفرهای حدی هم شده است. این پژوهش، با رویکردی تحلیلی- انتقادی تاکید میکند که مفهوم اقامه حدود، فراتر از اجرای بیچون و چرای کیفر چند جرم خاص است. اقامه حدود به معنای برپاداشتن نظاممند تمامی احکام الهی است. از حکمت و رحمت شارع مقدس بسی به دور است که از میان انبوه احکام خود تنها به اجرای چند کیفر تاکید کند و بر اجرای دیگر مجازاتها و نیز بپاداشتن دیگر فرامین و اوامر تاکید نداشته باشد. همچنین برابر یافتههای این پژوهش، مقصود از نکوهش تعطیل حد در روایات، توصیه به سختگیریهای نامتعارف در کیفرهای حدی نیست؛ این روایات، سهلانگاری در اجرای مجازات، الغاگرایی کیفری، تبعیضهای ناروا در اجرای مجازات، و هر آنچه مایه ناکارآمدسازی کیفر شود را نفی میکنند. پیداست که این امر به حدود اصطلاحی اختصاص ندارد و در این باره تفاوتی میان حد و تعزیر نیست. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اقامه حد؛ تعطیل حد؛ ویژگیهای قدسی حدود؛ الغاگرایی کیفری | ||
| اصل مقاله | ||
|
مقدّمه در برخی روایات برای اقامة حدود پیامدهای مهمّی ذکر شده است. در روایات دیگری تعطیل حدود نکوهش شده است. فهم درست این روایات بااهمیّت است؛ زیرا این روایات منشاء استنباط برخی احکام دیگر شدهاند. با استناد به این روایات، کیفرهای حدی، قدسی قلمداد شدهاند. شناسایی ویژگیهای قدسی برای حدود در عمل باعث جدایی آنها از کیفرهای تعزیری شده است؛ زیرا بنابر فرض، کیفرهای تعزیری فاقد این ویژگیها قلمداد شدهاند. همچنین شناسایی جنبة قدسی برای حدود، مانع هرگونه پویایی مصلحتمدار در این کیفرها شده است. بر اساس تلقی رایج، کیفرهای حدی، به دلیل ویژگیهای قدسیای که دارند، موضوعیّت داشته و از هرگونه تغییر و تحوّلی برکنار هستند؛ زیرا تصوّر میشود اندک تغییری در این کیفرها باعث از دست رفتن آثار و برکات قدسی آنها میگردد. برداشت فقیهان از روایات تعطیل حد، به اصرار آنها در اجرای بیچون و چرای حدود اصطلاحی در هر شرایطی انجامیده است؛ به گونهای که قابلیّت هرگونه انعطاف مبتنی بر مصلحت در حدود، به بهانة جلوگیری از تعطیلی حد، از دست رفته است. گاه نیز فقیهان با تکیه بر روایات نهی از تعطیل حد، سختگیریهای غیرمتعارفی در استنباط احکام حدود اصطلاحی نمودهاند. با این همه، هیچگاه این روایات جداگانه و دقیق مورد بررسی قرار نگرفتهاند تا دامنة دلالت معنایی آنها معلوم گردد. به این مسأله کمتر پرداخته شده است که مقصود از تعطیل حد چیست و گسترة معنایی آن تا کجاست. روشن شدن این مسأله نشان خواهد داد که تا کجا میتوان از روایات تعطیل حد در استنباط احکام جزایی استفاده نمود. به طور کلی تلقی رایج از مفهوم اقامه و تعطیلی حد در عمل به نوعی سختگیری، کیفرگرایی و البته پافشاری بر ثبات در کیفرهای حدّی انجامیده است. در این پژوهش با تکیه بر روش تحلیلی- انتقادی برای روشن شدنِ مفهوم اقامه و تعطیل حد و مدلولِ روایات مربوط به این دو، به طور جداگانه در دو قسمت به مفهومشناسی اقامه و تعطیل حدود و همچنین دامنة معنایی آنها خواهیم پرداخت.
[1]. ممکن است معنای این روایت این باشد که در فرض شک نباید حد را اجراء کرد. در این صورت مضمون روایت از بحث تعطیل حد بیگانه خواهد بود. استناد برخی از فقیهان به این روایت برای نهی از تعطیل حد و تأخیر در اجرای آن هماهنگ با همان برداشتی است که در متن آمده است. [2]. مقصود از حدود در این روایت، مطلق مجازات است؛ زیرا کیفرهایی که بنیاسرائیل اعمال میکردهاند با آنچه در اسلام به عنوان حدود اصطلاحی شناخته میشود، یکی نیستند. بنابراین، اجرای تبعیضآمیز مجازات، اعم از حد و تعزیر، مصداق تعطیل حد محسوب میشود. | ||
| مراجع | ||
|
منابع
الف. عربی قرآن کریم. ابن عباد، اسماعیل. (1414 ه ق). المحیط فی اللغه، جلد1، تحقیق: محمدحسن آل یاسین، چاپ اول، بیروت، عالم الکتب. ابن فارس، احمد. (1404 ه ق). معجم مقاییس اللغه، جلد4، تحقیق: عبدالسلام محمد هارون، چاپ اول، قم، مکتب الاعلام الاسلامی. ازهری، محمد بن احمد. (1421 ه ق). تهذیب اللغه، جلد9، چاپ اول، بیروت، دار احیاء التراث العربی. تبریزی، جواد. (1429 ه ق). تنقیحمبانیالاحکام، جلد3 (الحدود و التعزیرات)، چاپ اول، قم، دارالصدیقهالشهیده. جزری، ابن اثیر، مبارک بن محمد. (1376). النهایه فی غریب الحدیث و الاثر، جلد4، تحقیق: محمود محمد طناحی و طاهر احمد زاوی، چاپ چهارم، قم، اسماعیلیان. جوهری، اسماعیل بن حماد. (1376 ه ق). الصحاح، جلد5، تحقیق: احمد بن عبدالغفور عطار، چاپ اول، بیروت، دارالعلم للملایین. حر عاملی، محمد. (1409 ه ق). تفصیل وسائل الشیعه إلى تحصیل مسائل الشریعه، جلد1 و 9 و 11 و 15 و 28، چاپ اول، قم، آل البیت. حلی، ابن ادریس. (1410 ه ق). السرائر الحاوی لتحریر الفتاوی، جلد 3، چاپ دوم، قم، دفتر انتشارات اسلامی. حلی، نجمالدین جعفربن حسن. (1408 ه ق). شرائعالاسلام فی مسائل الحلال و الحرام، جلد 4، چاپ دوم، قم، اسماعیلیان. خوانساری، سیداحمد. (1405 ه ق). جامعالمدارک فی شرح المختصرالنافع، جلد7، چاپ دوم، قم، اسماعیلیان. راغب اصفهانی، حسین. (1412 ه ق). مفردات الفاظ القرآن، چاپ اول، لبنان – سوریه، دارالعلم – الدار الشامیه. صدوق، محمد بن علی. (1378 ه ق). عیون اخبار الرضا علیهالسلام، جلد2، چاپ اول، تهران، جهان. طباطبایى بروجردى، سیدآقاحسین. (1429 ه ق). جامع أحادیث الشیعه، جلد 30، چاپ اول، تهران – ایران، فرهنگ سبز. طباطبایی حائری، سید علی. (1418 ه ق). ریاضالمسائل فی تحقیقالاحکام بالدلائل، جلد15، چاپ اول، قم، آلالبیت. طبرسى، فضل بن حسن. (1372). مجمع البیان فی تفسیر القرآن، جلد5، مترجم: جمعی از مترجمان، چاپ سوم، تهران، ناصر خسرو. طوسی، محمد بن حسن. (1400 ه ق). النهایه فی مجرد الفقه و الفتاوی، چاپ دوم، بیروت، دارالکتابالعربی. عاملی، زینالدین. (1413 ه ق). مسالکالافهام الی تنقیح شرائعالاسلام، جلد14، چاپ اول، قم، موسسه المعارف الاسلامیه. فاضل موحدى لنکرانى، محمد. (1422 ه ق). تفصیل الشریعه فی شرح تحریر الوسیله - الحدود، چاپ اول، قم، مرکز فقهى ائمه اطهار. فراهیدی، خلیل بن احمد. (1409 ه ق). کتاب العین، جلد5، چاپ دوم، قم، هجرت. مصطفوی، حسن. (1402 ه ق). التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، جلد 2 و 8، چاپ اول، تهران، مرکز الکتاب للترجمه و النشر. مکارم شیرازی، ناصر. (1434 ه ق). انوارالفقاهه فی شرح تحریرالوسیله- کتاب الحدود، جلد1 تا 3، چاپ اول، تهران، عروج. منتظری نجفآبادی، حسینعلی. (بیتا).کتابالحدود، چاپ اول، قم، دارالفکر. منسوب به امام رضا علیهالسلام. (1406 ه ق). فقهالرضا، چاپ اول، مشهد، آل البیت. موسوی اردبیلی، سید عبدالکریم. (1427 ه ق). فقه الحدود و التعزیرات، جلد1 تا 4، چاپ دوم، قم – ایران، مؤسسه النشر لجامعه المفید. موسوی خویی، سید ابوالقاسم. (1428 ه ق). مبانی تکمله المنهاج، جلد41 موسوعه، چاپ سوم، قم، موسسه احیاء آثار الامام الخویی. موسوى گلپایگانى، سید محمدرضا. (1412 ه ق). الدر المنضود فی أحکام الحدود، جلد1 تا 3، مقرر: عباس کریمی جهرمی، چاپ اول، قم – ایران، دار القرآن الکریم. مومن قمی، محمد. (1422 ه ق). مبانی تحریرالوسیله – کتاب الحدود، چاپ اول، تهران، عروج. نجفی، محمدحسن. (بیتا). جواهرالکلام فی شرح شرایعالاسلام، جلد 41، چاپ هفتم، بیروت، داراحیاءالتراثالعربی. ب. فارسی بکاریا، سزار. (1389). جرایم و مجازاتها، مترجم: محمدعلی اردبیلی، چاپ ششم، تهران، میزان. طباطبایى، سیدمحمدحسین. (1374). ترجمه تفسیر المیزان، جلد9، مترجم: سید محمدباقر موسوی همدانی، چاپ پنجم، قم، دفتر انتشارات اسلامى. طبرسى، فضل بن حسن. (1372). مجمع البیان فی تفسیر القرآن، جلد5، مترجم: جمعی از مترجمان، چاپ سوم، تهران، ناصر خسرو. غلامی، حسین. (1395). کیفرشناسی (کلیات و مبانی پاسخشناسی جرم)، چاپ اول، تهران، میزان. قرشی، سید علیاکبر. (1412هق). قاموس قرآن، جلد 2، چاپ ششم، تهران، دارالکتبالاسلامیه. محقق داماد، سید مصطفی. (1396). بازخوانی فقهی امر به معروف نهی از منکر و اجرای حدود، چاپ اول، تهران، مرکز نشر علوم اسلامی. مقیمی حاجی، ابوالقاسم. (پاییز 1386). «فلسفه مجازات در اسلام(1)»، فصلنامه فقه اهل بیت علیهمالسلام، سال سیزدهم، شماره 51. مکارم شیرازی، ناصر. (1371). تفسیر نمونه، جلد8، چاپ دهم، تهران، دارالکتب الاسلامیه. موسسه دائره المعارف فقه اسلامی. (1390). فرهنگ فقه مطابق مذهب اهلبیت علیهم السلام، جلد1 و 2، چاپ سوم، قم، موسسه دائره المعارف فقه اسلامی. میرسعیدی، سید منصور. (1386). مسئولیت کیفری، جلد1، چاپ دوم، تهران، میزان. نوبهار، رحیم. (1389). اهداف مجازاتها در جرایم جنسی- چشماندازی اسلامی، چاپ اول، قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی. ................... (پاییز 1392). «جستاری در مبانی تقسیمبندی حد- تعزیر در فقه کیفری اسلام»، فصلنامه تحقیقات حقوقی، شماره 63. ................... (زمستان 1393). «از تعطیل حد تا الغاگرایی کیفری»، پژوهشهای حقوق تطبیقی، دوره 18، شماره 4. پ. انگلیسی Haan, Willem de. (1991). "Abolitionism and Crime Control: A Contradiction in Terms", In: Kevin Stenson and David Cowell (eds.) The Politics of Crime Control, Stage Publication, London, PP. 203 – 217. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,593 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,611 |
||