| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,224 |
| تعداد مقالات | 18,125 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,914,522 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,005,975 |
مطالعه نقش آموزگاران در بهبود کتابخوانی دانشآموزان مقطع ابتدائی استان مازندران | ||
| فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
| مقاله 5، دوره 5، شماره 14، اردیبهشت 1397، صفحه 99-117 اصل مقاله (422.31 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2019.36998.1206 | ||
| نویسندگان | ||
| امیررضا اصنافی* 1؛ محسن حاجی زین العابدینی1؛ محترمه دانشمند2 | ||
| 1استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
| 2کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید بهشتی، کتابدار کتابخانه عمومی شهرستان سواد کوه، سوادکوه، ایران | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر، با هدف شناسایی نقش آموزگاران در بهبود کتابخوانی دانشآموزان مقطع ابتدائی استان مازندران صورت گرفته است. روش پژوهش، پیمایشی و ازنظر هدف کاربردی بود. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روش آماری پژوهش آزمون تی استیودنت تک نمونه بود. جامعه آماری پژوهش، آموزگاران مدارس ابتدائی استان مازندران که شامل 9115 نفر بودند و حجم افراد نمونه، با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 374 نفر و نمونهگیری بهصورت خوشهای تصادفی انجام گرفت. ازنظر آموزگاران مقطع ابتدائی استان مازندران 5 شاخص ترویجی کتابخوانی (قصهگویی و شعرخوانی، جلسات معرفی و نقد کتاب، خواندن گروهی، برگزاری نمایشگاه کتاب و نمایش فیلم و انیمیشن) در بهبود کتابخوانی دانشآموزان تأثیر زیادی دارد. آموزگاران مقطع ابتدائی استان مازندران از شاخصهای «قصهگویی در کلاس»، «معرفی و نقد کتاب در کلاس»، «داستاننویسی و مشارکت دانشآموزان در برگزاری نمایشگاه»، «آزاد گذاشتن دانشآموزان در انتخاب منبع برای پژوهش و کار گروهی»، «استفاده از انیمیشن» در بهبود کتابخوانی دانشآموزان استفاده میکنند. استفاده از قصهگویی و شعرخوانی و نمایش فیلم و انیمیشن در بهبود کتابخوانی دانشآموزان مقطع ابتدائی استان مازندران تأثیر زیادی داشت؛ بنابراین، به آموزگاران مقطع ابتدائی توصیه میشود از این شاخصها در محیط مدرسه و کلاس درس دانشآموزان بهره گرفته شود تا هم جذابیت کلاسبالا رود و هم دانشآموزان از همان ابتدای تحصیل به کتابخوانی و مطالعه کتاب ترغیب شوند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزگاران؛ استان مازندران دانشآموزان؛ کتابخوانی؛ مطالعه؛ مقطع ابتدائی | ||
| مراجع | ||
|
اباذری، زهرا؛ یارمحمدی، مسعود و امیدخدا، مریم (1395). تأثیر فعالیتهای فرهنگی کتابخانههای عمومی در علاقهمندسازی دانشآموزان به مطالعه (مطالعه موردی: دانشآموزان مدرسهی راهنمایی گوهرشاد تهران). تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 22(2): 247-260. احمدیان نایینی، مرجان و زارع شاهآبادی، اکبر و حاضری، افسانه (1392).بررسی عوامل مؤثّر بر میزان مطالعه غیردرسی در شهر نایین. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد. دیانی، محمدحسین و تقی پناهی، فاطمه (1387). بررسی عوامل مؤثّر بر انگیزههای مطالعه در دانشآموزان ابتدایی و راهنمایی. کتابداری و اطلاعرسانی،11(3):29-56. رحمانی، بتول و نوشین فرد، فاطمه. (1394). تحلیل محتوای روزنامههای کثیرالانتشار در دورههای هشتم و نهم ریاست جمهوری ازنظر مطالب مرتبط با کتاب و کتابخوانی. فصلنامهمطالعاتملیکتابداریوسازماندهی اطلاعات، 26(3): 80- 92. زارع، امین؛ بهرامی نیا، سارا و ریاحی، عارف (1395). بررسی عوامل مؤثّر بر انگیزههای مطالعه در دانشآموزان راهنمایی و دبیرستان شهر کرمانشاه. فصلنامهعلوموفنونمدیریتاطلاعات، 1(3): 156- 180. سابرینو، خاویر (1394). ادبیات کودکان: روشهای تقویت مطالعه. ترجمه: حیدر مختاری و محمدجعفر سعادت. تهران: کتابدار. سرشار، محمدرضا (1393). درباره ادبیات داستانی: راههای علاقهمند کردن کودکان به مطالعه. تهران: کانون اندیشه جوان. کاربخش راوری، ماشاءالله (1392). چگونه کودکان و نوجوانان را به مطالعه و کتابخوانی علاقهمند کنیم؟. چاپ ششم. تهران: موسسه فرهنگی مدرسه برهان (انتشارات مدرسه). مرادمند، علی (1389) بررسی تطبیقی عوامل مشوق و بازدارنده مطالعه غیردرسی از دیدگاه دانشجویان دختر و پسر دوره کارشناسی در دانشگاه تربیتمعلم آذربایجان. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 16(2): 95-114. مهدوی درواری، قاسم (1391).بررسی گرایش دانشآموزان شاهد مقطع متوسطه به مطالعه و کتابخوانی در شهرستان بهشهر. پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته علوم اجتماعی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور ساری. ساری. میرزایی، صغری (1385). بررسی نقش معلم در ایجاد انگیزه جهت مطالعه در دانش آموزان دختر پایهی پنجم منطقهی 16. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س). تهران. یعقوبیراد، فرزانه؛ کاووسی، اسماعیل و رشیدپور، علی (1394). بررسی عوامل مؤثّر بر ارتقای فرهنگ کتابخوانی در میان دانشآموزان پسر مقطع متوسطه منطقه 5 شهر تهران. خانواده و پژوهش، 12(26): 87-106. Doiron, R. (2011, August). Using e-books and e-readers to promote reading in school libraries: Lessons from the field. In IFLA Conference (pp. 13-18). Duthie, J& Larsen, J, (2005). Literacy as a Leisure Activity: Free Time Prefences of older children and yong Adolescents. Retrieved October 8, 2016, from www.Nbci.nlm.jov/pubmed Kikas, E., Silinskas, G., Jõgi, A. L., & Soodla, P. (2016). Effects of teacher's individualized support on children's reading skills and interest in classrooms with different teaching styles. Learning and Individual Differences, 49, 270-277. Kavi, R. K., Tackie, S. N., & Bugyei, K. A. (2015). Reading for pleasure among junior high school students: case study of the Saint Andrews Anglican Complex Junior High School, Sekondi. Library Philosophy and Practice, 0_1. Mansor, A. N., Rasul, M. S., Rauf, R. A. A., & Koh, B. L. (2013). Developing and sustaining reading habit among teenagers. The Asia-Pacific Education Researcher, 22(4), 357-365. Stranger-Johannessen, E. (2014). Promoting a reading culture through a rural community library in Uganda. IFLA journal, 40(2), 92-101. Udoh-Ilomechine, Q. (2008). The significance of school libraries in the educational development of students: the case of Novena University Staff School, Kwale, Delta State, Nigeria. Library Philosophy and Practice (e-journal), 201. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,038 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 696 |
||