| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,212 |
| تعداد مقالات | 18,022 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,571,521 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,965,912 |
مطالعه سطح سواد رسانه ای در کاربران رسانه های اجتماعی (مطالعه موردی شبکه اجتماعی تلگرام) | ||
| مطالعات رسانههای نوین | ||
| مقاله 5، دوره 4، شماره 16، اسفند 1397، صفحه 143-175 اصل مقاله (687.04 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/nms.2019.24432.282 | ||
| نویسندگان | ||
| نصرت اله نعمتی فر* 1؛ حسن خجسته باقر زاده2؛ هاجر کاظمی3 | ||
| 1کارشانس ارشد علوم ارتباطات از دانشکده صدا و سیما قم | ||
| 2استادیار دانشگاه صدا و سیما تهران | ||
| 3کارشناسی ارشد علوم ارتباطات دانشگا علوم قرآن و حدیث قم | ||
| چکیده | ||
| هدف این پژوهش شناسایی و تحلیل سواد رسانهای کاربران رسانههای اجتماعی بامطالعه موردی تلگرام است. دادههای پژوهش در میان کاربران در رسانه اجتماعی تلگرام با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته با بیست چهار گویه در زمینه سواد رسانهای گرداوری شدند. تجزیهوتحلیل اطلاعات در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی، صورت گرفته است. نتایج پژوهش نشان داد، میانگین شاخصهای بررسیشده سطح سواد رسانهای کاربران از نمره 20 به ترتیب برابر است با تحلیل پیام (355/12)، حقیقتجویی پیام (299/12)، خودنظم دهی (676/11)، تفسیر پیام (535/11)، کنجکاوی (146/10)، توضیح (131/10) که درمجموع سواد رسانهای کاربران رسانه اجتماعی برابر (357/11) است. همچنین سطح سواد رسانهای در جنسیت کاربران یکسان نبود. علاوه بر این تفاوت معناداری بین تحصیلات و حوزه رشته تحصیلی و نوع دانشگاه کاربران با سطح سواد رسانهای آنها وجود داشت. نتایج دیگر پژوهش رابطه مستقیمی (مثبت) بین سن کاربران با سطح سواد رسانهای آنها و رابطه معکوسی (منفی) بین میزان استفاده از رسانهای اجتماعی و سواد رسانهای کاربران وجود داشت. همچنین با توجه به آزمون رگرسیون همزمان دو متغیر تحصیلات به میزان (217/0) و میزان استفاده از تلگرام (586/0-) تبیینکننده سواد رسانهای بودند. درنهایت سطح سواد رسانهای در رسانههای اجتماعی (رسانه اجتماعی تلگرام) در بین کاربران در حد متوسط، حدود 567/0 درصد است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| سواد رسانهای؛ رسانه های اجتماعی؛ رسانه اجتماعی تلگرام | ||
| مراجع | ||
|
- ایران پور، پرستو. (1389). «میزان سواد رسانهای و نقش آن در استفاده از رسانههای تعاملی»، پایاننامه کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی تهران. - اسماعیلی، امیررضا. (1394). «از دهستان وایبر تا شهر تلگرام جه گذشته است؟» ماهنامه وب. شماره 166 صص 74-68. - اشرفی ریزی حسن، رمضانی، امیر؛ آقاجانی؛ حامد؛ کاظم پور، زهرا. (1392). «بررسی میزان سواد رسانهای و اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه اصفهان»، فصلنامه نظامها و خدمات اطلاعاتی، سال دوم شماره 2 صص 34-17. - تاجریان، علیرضا. (1393). «مدیریت استراتژیک رسانه در مواجهه باسواد رسانهای مخاطب»، کنفرانس بینالمللی مدیریت رسانه، شماره 13، صص 130-123. - تسلیمی، محمد سعید. کلانه آقا محمدی، آمنه. (1394). «بازطراحی سازوکار سیاستگذاری رسانهای متأثر از رویکرد ارتقای سواد رسانهای موردمطالعه: سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران»، فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران دوره هشتم؛ شمار 2؛ صص 28-1. - جمیز پاتر. (1385). «ابعاد سواد رسانهای»، ترجمه لیدا کاووسی، فصلنامه مطالعاتی و تحقیقاتی وسایل ارتباطجمعی، سال هفدهم شماره 68، صص 20-7. - داربی، علی. (1390). «درآمدی بر جامعهشناسی ارتباطات فرهنگ و رسانه»، تهران، انتشارات جهاد دانشگاهی. - رضایی، روحالله، صفا، لیلا، ادیبی، منصوره. (1395). «عوامل مؤثر بر قصد استفاده از شبکه اجتماعی تلگرام در فعالیتهای آموزشی در بین دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد»، فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، سال بیست سوم، شماره 3، صص 64-37. - سلطانی فر، محمد. (1386). «سانسور یا سواد رسانهای»، فصلنامهرسانه، شمار 68، صص 122-107. - سلطانی فر، محمد؛ پور آزادی، شیرین. (1393). «نقش سواد رسانهای دبیران و خبرنگاران در ارتقای سطح تولیدات خبری»، فصلنامه رسانه، شماره 4، صص 93-81. - سیاح طاهری، محمدحسین و همکاران. (1394). حقیقت مجازی، تهران، انتشارات شورای عالی فضای مجازی. - شاهرخ اسکویی، زهره. (1385). «بررسی سواد رسانهای دانشجویان فنی و علوم انسانی دانشگاه تهران در مقطع تحصیلات تکمیلی»، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی تهران. - شکر خواه، دکتر یونس. (1386). «سواد رسانهای چیست؟»، ماهنامه علمی تخصصی صدای جمهوری اسلامی ایران، سال هشتم، شماره 5. - شکر خواه، یونس. (1380). «نیاز مخاطب به سواد رسانهای» فصلنامه پژوهشهای ارتباطی. شماره 26، صص 83-73. - طلوعی، علی (1391)، «سواد رسانهای: درآمدی بر شیوه یادگیری و سنج، ش تهران»، نشروزارتفرهنگوارشاد اسلامی، دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها. - عباسی قادری، مجتبی؛ میرعلی سید خوندی، زینب. (1391). «سواد رسانهای مخاطبان رسانهای نوشتاری در شهر تهران»، فصلنامه مطالعات و فرهنگ ارتباطات، سال 13، شماره 20، صص 141-117. - قاضی مرادی، حسن (1393). «درآمدی بر تفکر انتقادی تهران»، نشر اختران. - Begum, D. (2012). "Promoting Media and Information Literacy" A Case Study of BangladeshPublic Sector. Paper presented at the International Conference on Media and InformationLiteracy for Knowledge Societies, Moscow, Russian Federation. - Donsbakh,W(2008), "the international encyclopedia of communication", London:Blackwell publishing. - Horton, F. W(2007), "Understanding information literacy" A Primer, UNESCO: Paris. - Laitsch Dan. (2006), "Media Literacy Training, Commercial Television, and Consumerism in Schools", April 24, 2006 Volume 4 | - Paris, P. G. (2002). "Critical thinking and the use of the internet as a resource". international education journal. 4(1): 30-41. - Puppis, M. (2010). "Media Governance: A New Concept for the Analysis of Media Policy and Regulation", Journal of Communication, Culture & Critique, 3, 134–149 - Raboy, M. & Padovani, C. (2010). "Mapping Global Media Policy: Concepts, Frameworks, Methods". Journalof Communication, Culture & CritiqueInternational Communication Association. 28 (6), 907-923 - Heider, K. L. (2009), "Information literacy: The missing link in early childhood education". Springer Science Business Media, LLC Early Childhood Education, 36, 513–518. - Simpson, E. & Courtney, M. (2002). "Critical Thinking in Nursing Education" Literature Review. International Journal of Nursing Practice,Vol. 8, No. 2, pp. 89-98. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,626 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 10,298 |
||