| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,219 |
| تعداد مقالات | 18,044 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,677,468 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,979,622 |
رابطه بین اکتساب دانش با توسعهسازمانی کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمانشاه | ||
| فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
| مقاله 1، دوره 5، شماره 15، مرداد 1397، صفحه 1-22 اصل مقاله (444.3 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2019.37669.1209 | ||
| نویسندگان | ||
| مریم سلامی1؛ سارا بهرامی نیا* 2؛ زهرا عزیزخانی2 | ||
| 1استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، مشهد، ایران | ||
| 2دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، مشهد، ایران | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین توانایی اکتساب دانش کتابداران کتابخانههای دانشگاهی کرمانشاه و رشد و توسعهسازمانی آنها انجام شد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری تمامی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمانشاه که درمجموع 58 نفر بودند. با توجه به اینکه جامعه پژوهش محدود و در دسترس قرار داشتند از روش سرشماری جهت جمعآوری دادهها استفاده گردید که از این تعداد 55 پرسشنامه تکمیل و مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد توسعهسازمانی و پرسشنامه محققساخته سنجش اکتساب دانش در طیف لیکرت پنج گزینهای استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که توانایی اکتساب دانش و مؤلفههای آن (استخراج دانش، تبدیل دانش و انتقال دانش) در بین کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمانشاه در سطح نسبتاً مطلوبی قرار دارد. بیشترین میانگین مربوط به مؤلفه توانایی استخراج دانش (68/3) و کمترین فراوانی، مربوط به توانایی انتقال دانش (25/3) بود. همچنین میانگین رشد و توسعهسازمانی و مؤلفههای آن (پاداش، روابط، ساختار، مدیریت، مکانیسمهای سودمند، نگرش نسبت به تغییر و هدف) در کتابخانههای دانشگاهی کرمانشاه در سطح مطلوب بود، در این بخش نیز بیشترین فراوانی مربوط به مؤلفهی روابط و کمترین فراوانی، مربوط به پاداش بود. یافتههای پژوهش نشان داد که سطح توانایی انتقال دانش در بین کتابداران نسبت به دیگر مؤلفههای اکتساب دانش آنها پایینتر است، نیاز به آموزش و فراهم کردن شرایطی برای بهبود این مهارت و روحیه اشتراک دانش در بین کتابداران ضروری به نظر میرسد، زیرا توانایی انتقال و اشتراک دانش که یکی از شاخصههای اصلی چرخه اکتساب دانش است، برای کتابداران بهعنوان اشاعه دهندگان اطلاعات امری اجتنابناپذیر و ضروری بود. لذا هراندازه کارکنان سازمان وظایف خود را بهتر بشناسند و مهارتهای لازم در خصوص حرفه خود را ارتقا ببخشند و درنتیجه عملکرد بهتری داشته باشند، در بهبود وضعیت، پیشرفت و توسعه سازمان خود، نقش مؤثرتری خواهند داشت. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اکتساب دانش؛ رشد و توسعهسازمانی؛ کتابخانههای دانشگاهی؛ کتابداران؛ کرمانشاه | ||
| مراجع | ||
|
اسمعیل پونکی، الهام، اسمعیلی گیوی، محمدرضا و فهیم نیا، فاطمه. (1395). بررسی رابطه سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی دانشجویان علوم ارتباطات و علم اطلاعات و دانششناسی. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 32(2)، 581-604. اشرفیریزی، حسن، رمضانی، امیر، آقاجانی، حامد و کاظم پور، زهرا. (1392). بررسی میزان سواد رسانهای و اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. نظامها و خدمات اطلاعاتی، 2(2)، 17-34. برجیان، مهشید و خسروی، فریبرز. (1391). مهارتهای سواد اطلاعاتی کتابداران و میزان انطباق آن با استاندارد در کتابخانه ملی ایران. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 23(2)، 178-191. دارابی، فاطمه. (1390). بررسی توانمندیهای کتابخانههای عمومی استان لرستان در فراهم آوری ابزارها و زمینههای توسعهی سواد اطلاعاتی از دیدگاه دانشجویان عضو این کتابخانهها، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی. عبدالهی، معصومه و جوکار، عبدالرسول. (1393). بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی کتابداران کتابخانههای عمومی استان فارس. تحقیقات اطلاعرسانی کتابخانههای عمومی، 20(4)، 787-721. محمدی، فرناز و شاکری، صدیقه و اکبری داریان، سعیده. (1391). سنجش سواد اطلاعاتی مراجعهکنندگان سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران بر اساس استانداردهای ACRL. نظامها و خدمات اطلاعاتی، 1(2)، 85-96. References Ashrafi-rizi, H., Ramezani, A., Koupaei, H. A. & Kazempour, Z. (2014). The amount of media and information literacy among Isfahan University of medical sciences’ students using Iranian media and information literacy questionnaire. Acta informatica media, 22(6), 393-397. Begum, D. (2012). Promotiing media and information literacy: a case study of Bangladesh Public S ector. Paper presented at the International Conference on Media and Information Literacy for knowledge societies, Moscow, Russian Federation. Calvo, M. C. T., & Kuzmin, E. (2014). Productive partnerships to promote media and information literacy for knowledge societies: IFLA and UNESCO’s collaborative work. In European Conference on Information Literacy, Springer International Publishing, 41-47. Cerigatto, MP. & Casarin, HDS. (2015). NEW READERS, NEW READING SKILLS AND MEANING: challenges for media and information literacy. Informacao & Sociedade-Estudos, 25 (1) pp.39-52. Grizzle, A., Moore, P., Dezuanni, M., Asthana, S., Wilson, C., Banda, F., & Onumah, C. (2014). Media and information literacy: policy and strategy guidelines. UNESCO. Holma, B., Krumina, L., Pakalna, D., & Avanesova, J. (2014). Towards Adult Information Literacy Assessment in Latvia: UNESCO Media and Information Literacy Competency Matrix in Practice. In European Conference on Information Literacy, Springer International Publishing, 550-559. Ingvaldsen, S. (2017). The School Library in Media and Information Literacy Education. In Media and Information Literacy in Higher Education (pp. 51-65). Chandos Publishing. Lee, A., Lau, J., Carbo, T., & Gendina, N. (2014). Conceptual relationship of information literacy and media literacy in knowledge societies. Paris: UNESCO. Luque, S. G., Becerra, T. D., Esteban, A., & Simón, I. M. V. (2014). MIL Competences: from theory to practice. Measuring citizens’ competences on Media and Information Literacy1. eLearning Papers, (38), 2. Moeller, S., Joseph, A., Lau, J., & Carbo, T. (2011, November). Towards media and information literacy indicators. In Background document of the UNESCO Expert Meeting (Bangkok, Thailand, 4-6 November 2010). Ottonicar, SLC. & Da Silva, RC. (2018). The Contributions of Information and Media Literacy to Public Hybrid Libraries. Library Quarterly, 88 (3), 225-236. Saleh, I. (2012). Media and information literacy in South Africa: goals and tools/La educacion en medios en Sudafrica: objetivos y herramientas. Comunicar, 20(39), 35. Singh, J. (2012) From Information Skills for Learning to Media and Information Literacy. Media and Information Literacyfor the Sustainable Development Goals, 49-58. UNESCO (2011). Global media and information literacy assessment framework: Country readiness and competencies. Paris: UNESCO. Van de Vord, R. (2010). Distance students and online research: Promoting information literacy through media literacy. The Internet and Higher Education, 13(3), 170-175. Wiorogórska, Z. (2014, October). The Role of Libraries in Shaping 21st Century Skills in Poland. In European Conference on Information Literacy (pp. 634-641). Springer, Cham. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 593 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 595 |
||