| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,457,221 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,951,754 |
ویژگی های روانسنجی پرسشنامه بدرفتاری روان شناختی | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| مقاله 7، دوره 9، شماره 32، تیر 1397، صفحه 127-141 اصل مقاله (951.85 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2019.27009.1651 | ||
| نویسندگان | ||
| حسن جعفری1؛ سمانه محمدپور* 2؛ عزت اله قدم پور3؛ مسلم قبادیان1 | ||
| 1دانشگاه فرهنگیان | ||
| 2دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
| 3دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | ||
| چکیده | ||
| تشخیص و ارزیابی بدرفتاری روانشناختی، یک فرآیند بسیار مهم و دشوار در روانشناسی بالینی و تربیتی است، زیرا این پدیده نتایج رفتاری و روانشناختی متعددی بر قربانیان دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه بدرفتاری روانشناختی در ایران بود. روش پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی بود. در این مطالعه 300 نفر از بیماران مبتلا به اختلال افسردگی اساسی مراجعهکننده به درمانگاه اعصاب و روان صدیق شهرستان خرمآباد از آبان تا اسفند ماه سال 1393 به روش دردسترس انتخاب شدند. جمعآوری دادهها با استفاده از نمونهبرگ جمعیتشناختی، مقیاس بدرفتاری روانشناختی (AMI-24) و مقیاس خودگزارشی کودکآزاری (CASRS) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل عاملی تاییدی به روش مولفههای اصلی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که پرسشنامه بدرفتاری روانشناختی از پایایی و روایی لازم برخوردار بود. همچنین، ساختار عاملی نشان داد که 23 ماده و 5 عامل به خوبی بدرفتاری روانشناختی را ارزیابی میکنند. بنابراین، با توجه به اینکه پرسشنامه بدرفتاری روانشناختی ابزار مناسبی برای ارزیابی و اندازهگیری سابقه بدرفتاری روانشناختی در دوران کودکی است، میتوان پیشنهاد داد که از این پرسشنامه در پژوهشهای شیوعشناسی در رابطه با بدرفتاری روانشناختی دوران کودکی و غربالگریهای بالینی استفاده گردد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| بدرفتاری روانشناختی؛ ویژگی های روانسنجی؛ ساختار عاملی | ||
| مراجع | ||
|
رستمی، مهدی.، عبدی، منصور و حیدری، حسن. (1393). بررسی انواع بدرفتاری در دوران کودکی با بخشش خانواده اصلی و خانواده فعلی در افراد متاهل. اندیشه و رفتار. 8 (32): 76-88. ابراهیمی، امرله و موسوی، سیدغفور. (1392). ویژگیهای روانسنجی مقیاس نگرشهای ناکارآمد در بیماران مبتلا به اختلالات خلقی. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 22 (5) 20-28. محمدپور، سمانه.، نظری، هدایت و فرهادی، علی. (1395). پیشبینی نشانههای افسردگی به دنبال بدرفتاری روان شناختی دوران کودکی: نقش واسطهای طرحوارههای ناسازگار اولیه و دشواری در تنظیم هیجان. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندارن. 26 (136) 85-95. Briere, J., Godbout, N & Runtz, M. (2012). The Psychological Maltreatment Review (PMR): Initial Reliability and Association with Insecure Attachment in Adults. Journal of Aggression, Maltreatment & Trauma. 21: 300-320. Chaffin, M. (2006). The changing focus of child maltreatment research and practice within psychology. Journal of Social Issues, 62, 663–684. Coates, A. A & Messman-Moore, L. (2014). A structural model of mechanisms predicting depressive symptoms in women following childhood psychological maltreatment. Child Abuse Neglect. 38: 103–113. Godfrin, K.A & van Heeringen, C. (2010). The effects of mindfulness-based cognitive therapy on recurrence of depressive episodes, mental health and quality of life: A randomized controlled study. Behav Res Ther. 48(8): 738-46. Gokmen, A. (2015). Psychological maltreatment, emotional and behavioral problems in adolescents: The mediating role of resilience and self-esteem. Child Abuse & Neglect. 52: 200-209. DiLillo, D.K., Hayes-Skelton, S.A., Fortier. M.A., Perry, A.R., Evans, S.E. Messman-Moore, T.L. et al. (2010). Development and Initial Psychometric Properties of the Computer Assisted Maltreatment Inventory (CAMI): A Comprehensive Self-Report Measure of Child Maltreatment History. Child Abuse & Neglect. 34: 305-317. Hager, A.D & Runtz, M.G. (2012). Physical and psychological maltreatment in childhood and later health problems in women: An exploratory investigation of the roles of perceived stress and coping strategies. Child Abuse Neglect. 36: 393– 403. Ibrahim, A.K., Kelly, S.J., Adams, C.E., & Glazebrook, C. (2013). A systematic review of studies of depression prevalence in university students. J Psychiatr Res. 47(3): 391-400. Klainin-Yobas, P., Cho, M.A., & Creedy, D. (2012). Efficacy of mindfulness-based interventions on depressive symptoms among people with mental disorders: A meta-analysis. Int J Nurs Stud. 49: 109–121. Mohamad khani, P., Mohammadi, M., Nazari, M., & Salavati M. (2003). Preparation, Validity and reliability of self-report measures of child abuse (CASRS) Students in Iran. International Journal of the Islamic Republic of Iran. Volume 17 Issue 1. 2003; P 26-38. Nash, C.L., Hayes-Skelton, S.A & Dillillo, D. (2012). Reliability and Factor Structure of the Psychological Maltreatment and Neglect Scales of the Computer Assisted Maltreatment Inventory (CAMI). Journal of Aggression, Maltreatment & Trauma. 21 (5), 583-607. Paul, E & Eckenrode, J. (2015). Childhood psychological maltreatment subtypes and adolescent depressive symptoms. Child Abuse & Neglect. 47: 38-47. Power, R.A., Lecky-Thompson, L., Fisher, H.L, Cohen-Woods, S., Hosang, G.M., Uher C, et al. (2013). The interaction between child maltreatment, adult stressful life events and the 5-HTTLPR in major depression. Journal Psychiatry Res.; 47: 1032-1035 | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,206 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,906 |
||