| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,206 |
| تعداد مقالات | 17,976 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,205,192 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,895,653 |
ارائه مدل علی روابط شفافیت سازمانی و وفاداری سازمانی با تاکید بر نقش واسطهای اعتماد سازمانی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان | |||
| پژوهش های رهبری آموزشی | |||
| مقاله 2، دوره 3، شماره 11، اردیبهشت 1396، صفحه 29-50 اصل مقاله (476.7 K) | |||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jrlat.2018.15117.1234 | |||
| نویسندگان | |||
| احمد رستگار1؛ گل افروز رمضانی* 2؛ نصرت ندیم نژاد3 | |||
| 1دانشگاه پیام نور | |||
| 2کردستان | |||
| 3پیام نور شیراز | |||
| چکیده | |||
| روش: روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر مدل علی می باشد. جامعهی آماری این پژوهش را630 نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تشکیل می دهند که برای این منظور با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی ساده 187 نفر از آنان انتخاب و به پرسشنامه های خودگزارشی وفاداری سازمانی، بعد نگرشی الن ومایر(1990)؛ بعد رفتاری زایتامل(1996)، شفافیت و اعتماد سازمانی راولینز(2008) پاسخ دادند. نتایج: نتایج پژوهش به طور کلی نشان داد که رابطه ی شفافیت سازمانی و وفاداری سازمانی، تحت تاثیر ابعاد اعتماد سازمانی است. ابعاد (پاسخگویی، تسهیم اطلاعات و مشارکت) شفافیت سازمانی بر ابعاد نگرشی و رفتاری وفاداری سازمانی دارای اثرغیرمستقیم و مثبت و بعد (اختفا و پنهان کاری) شفافیت سازمانی بر ابعاد نگرشی و رفتاری وفاداری سازمانی دارای اثر غیرمستقیم و منفی می باشد. این بدین معنی است که ابعاد شفافیت سازمانی (پاسخگویی، تسهیم اطلاعات، مشارکت، اختفاء و پنهانکاری ) بر ابعاد نگرشی و رفتاری وفاداری سازمانی دارای اثر مستقیم نیستند، در حالی که اثر غیرمستقیم چهار بعد شفافیت سازمانی بر ابعاد نگرشی و رفتاری وفاداری سازمانی از نظر آماری معنی دار می باشد که این امر بیانگر نقش واسطه ای اعتماد سازمانی در میان شفافیت و وفاداری سازمانی است. ضمنا میزان واریانس تبیین شده بعد نگرشی وفاداری سازمانی در مدل برازش شده پژوهش حاضر برابر با 21/0 و برای بعد رفتاری برابر 23/0 می باشد. | |||
| کلیدواژهها | |||
| وفاداری سازمانی؛ شفافیت سازمانی؛ اعتماد سازمانی | |||
| مراجع | |||
|
بودلایی، حسن، کوشکی جهرمی، علیرضا و ستاری نسب، رضا (1390). یادگیری و اعتماد سازمانی، حلقههای میانجی بین توانمندسازی روانشناختی و تعهّد سازمانی. فرآیند مدیریت توسعه، 24 (75)، 67-93.
تیمور نژاد، کاوه (1382). نظام پاسخگویی در شهرداری تهران، پژوهشی پیرامون چگونگی ارائۀ خدمات شهری و رضایت شهروندان. پایان نامه دکترا، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی.
حریری، نجلا، اباذری، زهرا و اسماعیلی، گلسفید (1393). سنجش رابطۀ جهت گیری مذهبی و وفاداری سازمانی در میان کتابداران (مطالعه موردی: کتابخانه های دانشگاهی شهر کرج). 4 (13)، 53-71.
خادم، مریم (1390). ارتقاء روحیۀ کارکنان در بخش دولتی: بررسی نقش اعتماد و شفافیّت سازمانی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده امور اقتصادی
خنیفر، حسن(1388). بررسی رابطۀ بین مولّفه های اعتماد وتعهّد سازمانی. نشریه ی مدیریت دولتی، 1 (2)، 3-18.
دانایی فرد، حسن (1389). ارتقاء اعتماد عمومی به سازمانهای دولتی. مجله دانشور رفتار، شماره 41،263-22.
سید نقوی، میرعلی و فراهانی، فاطمه (1392). ایجاد استراتژی مناسب و ارتقای شفافیّت سازمانی از طریق رهبری نوآور. فصلنامۀ مطالعات مدیریت، شماره 72، 75-97.
طبرسا، غلامعلی و رامین، مهرحمید (1389). ارائۀ مدل رفتار شهروندی سازمانی. چشم انداز مدیریت دولتی، 1 (3)، 103-117.
فرجی خیاوی، فرزاد، ویسی، محمد و طهماسبی، قرابی (1393). رابطۀ سلامت سازمانی و اعتماد سازمانی از دیدگاه کارکنان بیمارستانهای آموزشی منتخب دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز. مدیریت بهداشت و درمان (نظام سلامت)، 5(3)، 53-63.
کردنائیچ، اسدالله، فانی، علی اصغر و مسعودی، زهرا (1393). فرهنگ سازمانی حلقۀ مفقودۀ شفّافیت سازمانی و عملکرد سازمان. مدیریت فرهنگ سازمانی، 12(2)، 173-189.
گل پرور، محسن و نادی، محمدعلی (1390). نقش میانجی وفاداری سازمانی در رابطۀ بین اخلاق کاری با رفتارهای انحرافی در محیط کار. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، شماره 1، 43-53.
گودرزی، احمد (1391). مدیریت وفاداری سازمانی راهبرد استراتژیک منابع انسانی. مجله علمی پژوهشی بنیادی و کاربردی، 2 (9)، 8995-8998.
لگزیان، محمد، مرتضوی، سعید و کاظمی، سید حسین (1387). مدل مفهومی روابط سازمانی مبتنی بر اعتماد و شفافیّت و سازوکارهای کنترلی متناسب. پیام مدیریت، شماره 28، 122-185.
مظلومی، وحید(1393). ارتباط بین یادگیری سازمانی، بهبود مستمر و اعتماد سازمانی و عملکرد سازمانی. مجلۀ بیمه، شماره 2، 163-182.
ناظم، فتاح (1389). سلامت سازمانی مناطق مختلف دانشگاه آزاد اسلامی. فصلنامه رویکردهای نوین در مدیریت آموزشی، 5 (3)، 11-23.
Brown, S; Mchardy, RTaylor, K. (2011).Workplace performance, worker commitment and loyalty. IZA Discussion paper, 5447, 213-220.
Behn, B; DeVries, D; LinJing, K. (2010).The determinants of transparency in nonprofit organizations: An exploratory study 2010. Advances in Accounting, incorporating Advances in International Accounting, 26, 6–12.
Kanagaretnam, K. (2012). Trust and reciprocity with transparency and repeated interactions. Journal of Business Research, 63, 241–247.
Chatna, R. (2012). Exploring the relationship among Trust, Employee satisfaction and Organizational commitment.
Sumarto, H; Praetyo, S.(2012). Antecedents of Trust and impact of Loyalty. International journal of information and community technology.
Rawlins, B.(2008). Measuring the Relationship between Organizational Transparency and Employee Trust. Public Relations Journal, 2(2), 1-12.
Ghorbanifar, M; Babalhavaeji, M. (2009). [Organizational trust, the essence of social capital], education and development of human resources., Available from: http://www.sanatekhodro.com/sites/Ensani/Pages/etemade%20sazmani.vizhe.aspx
Captain, M. (2004). Business Cods of Multinational Firms: What Do They Say?. Journal of Business Ethics, 50(1), 13-31
Ingram, JR. (2009). Organizational Transparency, Employee Perceptions, and Employee Morale: A Correlational Study, a Dissertation Presented in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Doctor of Management in Organizational Leadership (Ph.D. Thesis). University of Phoenix, 2009.
Lindstedt, C; Neuron, D. (2007). Transparency against Corruption. A Cross-Country Analysis" manuscript, Goteborg University 2007.
Kaneshiro, P. (2008). Analyzing The Organizational Justice, Trust,And Commitment Relationship In A Public Organization". Central University. | |||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,331 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,387 |
|||