| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,935 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,997,481 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,783,234 |
طراحی بسته مداخله بهنگام عصب – روانشناختی کودک محور و ارزیابی اثربخشی آن بر عملکرد زبان کودکان با تاخیر رشد شناختی | ||
| روانشناسی افراد استثنایی | ||
| مقاله 3، دوره 8، شماره 31، آذر 1397، صفحه 37-55 اصل مقاله (416.3 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2019.31620.1765 | ||
| نویسندگان | ||
| محمد حسینعلی زاده1؛ سالار فرامرزی* 2؛ احمد عابدی2 | ||
| 1دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
| 2دانشیار روانشناسی و آموزشی کودکان استثنایی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر تدوین بسته مداخه بهنگام عصب- روانشناختی کودک محور و ارزیابی اثربخشی آن بر عملکرد زبان کودکان با تاخیر رشد شناختی است. روش پژوهش نیمه آزمایشی است و از طرح پیشآزمون ، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل استفاده شد. جمعیت مورد مطالعه پژوهش را کلیه کودکان 4 تا 6 ساله دارای تاخیر رشدی تشکیل دادهاند که در مهدکودکها و مراکز پیشدبستانی تبریز مشغول بودند. روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای بود و سه منطقه به صورت تصادفی انتخاب و از هر کدام از آنها نیز سه مرکز مهدکودک و پیشدبستانی به صورت تصادفی انتخاب شدند. بسته مداخلاتی توسط پژوهشگران طراحی شد، سپس به منظور غربالگری، مقیاس هوشی وکسلر پیش از دبستان ویرایش سوم از کودکان به عمل آمد و تعداد 30 نفر از افرادی که دارای تاخیر در رشد شناختی بودند و ملاکهای ورود به پژوهش را داشتند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. سپس اجرای برنامه مداخلاتی عصب – روانشناختی کودک محور به مدت 16 جلسه بر روی گروه آزمایش انجام گرفت و گروه کنترل نیز هیچگونه مداخلهای دریافت نکردند، دادهها با آزمون تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-22 تحلیل شدند. نتایج به دست آمده نشان داد که بین آزمودنیهای گروه آزمایش و کنترل از نظر عملکرد زبانی در مرحله پسآزمون و پیگیری تفاوت معنیداری وجود دارد (05/0 > P). بنابراین میتوان نتیجه گرفت که بسته مداخلات بهنگام عصب – روانشناختی کودک محور منجر به افزایش عمکرد زبانی در کودکان تاخیر رشدی شده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| "مداخله بهنگام"؛ "عصب – روانشناختی"؛ "تاخیر رشدی"؛ "عملکرد زبانی" | ||
| مراجع | ||
|
اصغری نکاح، سیدمحسن؛ بروک، فاطمه. (1394). بررسی اثربخشی مداخله مبتنی بر بازیهای زبانشناختی بر رشد آگاهی واجشناختی کودکان بی سرپرست و بد سرپرست مقیم شیرخوارگاه. پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره، 5(1)، 100-86. اصغری نکاح، سید محسن.(1386). ضرورت و جایگاه مداخله زودهنگام و آموزش پیشدبستانی برای کودکان دارای نیازهای ویژه، نشریه تعلیم و تربیت استثنایی، 74، 11-3. برک، لورا .(2007). روانشناسی رشد، جلد اول؛ از لقاح تا کودکی، ویراست چهارم، مترجم یحی سید محمدی (1394)، ناشر ارسباران، چاپ سیام. روحی، افسر و هشتجین، علی. (1390). تاثیر آموزشهای پیشدبستانی بر رشد مهارتهای شفاهی دانشآموزان آذری زبان در پایه اول ابتدایی، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 10(39)، 50-25. سادوک، بنجامین، سادوک، ویرجینیا و روئیز، پدرو. (2015). خلاصه روانپزشکی کاپلان و سادوک علوم رفتاری/روانپزشکی بالینی، ترجمه فرزین رضایی (1394) ، چاپ دهم، تهران: انتشارات ارجمند. سلیمانی، فرزین، ساجدی، فیروزه و امیرعلی اکبری، صدیقه (1393). تاخیر تکاملی کودکان و عوامل مرتبط با آن، نشریه علمی پژوهشی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علومپزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، 85 (24)، 70-61. فرامرزی، سالار؛ شیرزادی، پرستو؛ قاسمی، مسلم و یارمحمدیان، احمد. (1394). بررسی تاثیر مداخلات عصب روانشناختی بر عملکرد زبان دریافتی کودکان مبتلا به آسیب ویژه زبانی. مجله علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، 4 (4)، 61-51. فرامرزی، سالار؛ یارمحمدیان، احمد؛ ملکپور، مختار؛ شیرزادی، پرستو و قاسمی، مسلم. (1395). بررسی تاثیر مداخلات عصبروانشناختی بر عملکرد زبانی کودکان پیشدبستانی دارای اختلال زبانی خاص، مجله مطالعات ناتوانی، (6)، 316-304. کاظمی، یلدا و محبینژاد، فاطمه (1394). تأثیر مداخله زودهنگام مبتنی بر والدین بر مهارتهای زبانی کودکان نوپای مبتلا به تأخیر زبانی: پژوهش مورد-منفرد. مجله پژوهش در علوم توانبخشی, 11(5)، 345-353. محمداسماعیل زاده، سحر؛ اصغری نکاح، سید محسن؛ شریفی، شهلا و طیرانی نیک نژاد، حمید. (1394). اثربخشی بازیهای زبانشناختی بر بهبود زبان بیانی و دریافتی کودکان آسیب دیده شنوایی. مجله علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، 4 (1)، 14-7. مفیدی، فرخنده و سبزه، بتول. (1387). تاثیر فعالیتهای زبان آموزی دوره پیش دبستانی بر رشد زبان گفتاری دانشآموزان پایه اول دوره ابتدایی، فصلنامه مطالعات برنامه درسی، 3 (10)، 153-130. مکارمنسب، افروز؛ یارمحمدیان، احمد و قمرانی، امیر. (1396). اثربخشی آموزش قصههای مبتنی بر دیالوگ و بر مهارتهای زبانی کودکان دختر کمتوان هوشی آموزشپذیر، پژوهش در علوم توانبخشی، 13(2)، 103-95. ملکپور، مختار (1393). دایره المعارف کودکان با نیازهای خاص (استثنایی). اصفهان: نشر دارخوین. دهقان، نجمه؛ فرامرزی، سالار؛ نادی، محمدعلی و عارفی، مژگان. (1396). بررسی اثربخشی بسته آموزش بازیهای شناختی بر عملکرد مهارتهای عصب روانشناختی دانشآموزان نارساخوان، فصلنامه علمی- پژوهشی عصب روانشناسی، 3(2)، 86-67. نیکخو، فاطمه؛ حسن زاده، سعید؛ افروز، غلامعلی و فرزاد، ولی اله. (1396). مداخله بهنگام در حوزه شنوایی، زبان و دلبستگی کودکان ناشنوای زیر دو سال. مجله علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، 7 (1)، 68-57. یارمحمدیان، احمد. (1392). تحلیل رابطه بین اختلالات یادگیری و اختلالات ربان در دانشآموزان مقطع ابتدایی. فصلنامه توانبخشی، 14 (1)، 31-23. Baggerly, J., & Jenkins, W. W. (2013). The effectiveness of child-centered play therapy on developmental and diagnostic factors in children who are homeless. International Journal of Play Therapy, 18(1), 45. Barna, I., & Agapii, E. (2017). Language Assessment and Means of Therapeutic Intervention for Children with Autistic Spectrum Disorder. Acta Universitatis Danubius. Communicatio, 11(1). Bojczyk, K. E., Davis, A. E., & Rana, V. (2016). Mother–child interaction quality in shared book reading: Relation to child vocabulary and readiness to read. Early Childhood Research Quarterly, 36, 404-414 Gartlan,M. & Strosnider, R. (2007) Learning disability and young children: identification and intervention. Learning Disability Quarterly, 30 (1), 63-72. Holloway, I., & Todres, L. (2003). The status of method: flexibility, consistency and coherence. Qualitative research, 3(3), 345-357. Kaiser, A. P., & Roberts, M. Y. (2013). Parent-implemented enhanced milieu teaching with preschool children who have intellectual disabilities. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 56(1), 295-309. King, N., & Horrocks, C. (2010). Interviews in qualitative research. Sage. Lorenz, D. C. (2010). Can I play? Using play therapy for children and adolescents with disabilities. Marton, K. (2008). Visuo‐spatial processing and executive functions in children with specific language impairment. International Journal of Language & Communication Disorders, 43(2), 181-200. Marton, K., & Schwartz, R. G. (2003). Working memory capacity and language processes in children with specific language impairment. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 46(5), 1138-1153. Nutbrown, C. (2011). Key concepts in early childhood education and care. Sage. Paterson, J., Iusitini, L., & Gao, W. (2011). Child developmental assessment at two-years of age: Data from the Pacific Islands Families Study. Pac. Health Dialog, 17, 51-63. Petermann, F. (Ed.). (2011). Wechsler preschool and primary scale of intelligence-III:(WPPSI-III); Manual;[deutschsprachige Adaption nach D. Wechsler; PsychCorp]. Pearson. Ping, M. T. (2014). Group interactions in dialogic book reading activities as a language learning context in preschool. Learning, Culture and Social Interaction, 3(2), 146-158. Quinn, K. (2010). Testing for Kindergarten: Simple Strategies to Help Your Child Ace the Tests For: Public School Placement, Private School Admissions, Gifted Program Qualification. Simon and Schuster Raiford, S. E., & Coalson, D. L. (2014). Essentials of WPPSI-IV assessment. John Wiley & Sons. Roberts, M. Y., Kaiser, A. P., Wolfe, C. E., Bryant, J. D., & Spidalieri, A. M. (2014). Effects of the teach-model-coach-review instructional approach on caregiver use of language support strategies and children's expressive language skills. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 57(5), 1851-1869. Sadock, B., & Ruiz, P. (2015). Kaplan & Sadock's synopsis of psychiatry: behavioral sciences. Walters Kluwer. Schertz, H. H., & Odom, S. L. (2007). Promoting joint attention in toddlers with autism: A parent-mediated developmental model. Journal of autism and developmental disorders, 37(8), 1562-1575. Soleimani, F., Teymouri, R., & Biglarian, A. (2013). Predicting developmental disorder in infants using an artificial neural network. Acta Medica Iranica, 51(6), 347. Stroh, K., Robinson, T., & Proctor, A. (2008). Every Child Can Learn: Using learning tools and play to help children with Developmental Delay. SAGE. Thomsena, T. (2003). Erslanda L b, Rimola LM, Niemic J. The effects of attention on speech perception: An fMRI study. J Brain Lang, 85, 37-48. Torabi, F., Amir Ali Akbari, S., Amiri, S., Soleimani, F., & Alavi Majd, H. (2012). Correlation between high-risk pregnancy and developmental delay in children aged 4–60 months. Libyan Journal of Medicine, 7(1), 18811. Verhoeven, L., & Perfetti, C. A. (2011). Introduction to this special issue: vocabulary growth and reading skill. Scientific Studies of Reading, 15(1), 1-7. اصغری نکاح، سیدمحسن[h1] ؛ بروک، فاطمه. (1394). بررسی اثربخشی مداخله مبتنی بر بازیهای زبانشناختی بر رشد آگاهی واجشناختی کودکان بی سرپرست و بد سرپرست مقیم شیرخوارگاه. پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره، 5(1)، 100-86. اصغری نکاح، سید محسن.(1386). ضرورت و جایگاه مداخله زودهنگام و آموزش پیشدبستانی برای کودکان دارای نیازهای ویژه، نشریه تعلیم و تربیت استثنایی، 74، 11-3. برک، لورا .(2007). روانشناسی رشد، جلد اول؛ از لقاح تا کودکی، ویراست چهارم، مترجم یحی سید محمدی (1394)، ناشر ارسباران، چاپ سیام. روحی، افسر و هشتجین، علی. (1390). تاثیر آموزشهای پیشدبستانی بر رشد مهارتهای شفاهی دانشآموزان آذری زبان در پایه اول ابتدایی، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 10(39)، 50-25. سادوک، بنجامین، سادوک، ویرجینیا و روئیز، پدرو. (2015). خلاصه روانپزشکی کاپلان و سادوک علوم رفتاری/روانپزشکی بالینی، ترجمه فرزین رضایی (1394) ، چاپ دهم، تهران: انتشارات ارجمند. سلیمانی، فرزین، ساجدی، فیروزه و امیرعلی اکبری، صدیقه (1393). تاخیر تکاملی کودکان و عوامل مرتبط با آن، نشریه علمی پژوهشی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علومپزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، 85 (24)، 70-61. فرامرزی، سالار؛ شیرزادی، پرستو؛ قاسمی، مسلم و یارمحمدیان، احمد. (1394). بررسی تاثیر مداخلات عصب روانشناختی بر عملکرد زبان دریافتی کودکان مبتلا به آسیب ویژه زبانی. مجله علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، 4 (4)، 61-51. فرامرزی، سالار؛ یارمحمدیان، احمد؛ ملکپور، مختار؛ شیرزادی، پرستو و قاسمی، مسلم. (1395). بررسی تاثیر مداخلات عصبروانشناختی بر عملکرد زبانی کودکان پیشدبستانی دارای اختلال زبانی خاص، مجله مطالعات ناتوانی، (6)، 316-304. کاظمی، یلدا و محبینژاد، فاطمه (1394). تأثیر مداخله زودهنگام مبتنی بر والدین بر مهارتهای زبانی کودکان نوپای مبتلا به تأخیر زبانی: پژوهش مورد-منفرد. مجله پژوهش در علوم توانبخشی, 11(5)، 345-353. محمداسماعیل زاده، سحر؛ اصغری نکاح، سید محسن؛ شریفی، شهلا و طیرانی نیک نژاد، حمید. (1394). اثربخشی بازیهای زبانشناختی بر بهبود زبان بیانی و دریافتی کودکان آسیب دیده شنوایی. مجله علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، 4 (1)، 14-7. مفیدی، فرخنده و سبزه، بتول. (1387). تاثیر فعالیتهای زبان آموزی دوره پیش دبستانی بر رشد زبان گفتاری دانشآموزان پایه اول دوره ابتدایی، فصلنامه مطالعات برنامه درسی، 3 (10)، 153-130. مکارمنسب، افروز؛ یارمحمدیان، احمد و قمرانی، امیر. (1396). اثربخشی آموزش قصههای مبتنی بر دیالوگ و بر مهارتهای زبانی کودکان دختر کمتوان هوشی آموزشپذیر، پژوهش در علوم توانبخشی، 13(2)، 103-95. ملکپور، مختار (1393). دایره[h2] المعارف کودکان با نیازهای خاص (استثنایی). اصفهان: نشر دارخوین. دهقان، نجمه؛ فرامرزی، سالار؛ نادی، محمدعلی و عارفی، مژگان. (1396). بررسی اثربخشی بسته آموزش بازیهای شناختی بر عملکرد مهارتهای عصب روانشناختی دانشآموزان نارساخوان، فصلنامه علمی- پژوهشی عصب روانشناسی، 3(2)، 86-67. نیکخو، فاطمه؛ حسن زاده، سعید؛ افروز، غلامعلی و فرزاد، ولی اله. (1396). مداخله بهنگام در حوزه شنوایی، زبان و دلبستگی کودکان ناشنوای زیر دو سال. مجله علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، 7 (1)، 68-57. یارمحمدیان، احمد. (1392). تحلیل رابطه بین اختلالات یادگیری و اختلالات ربان در دانشآموزان مقطع ابتدایی. فصلنامه توانبخشی، 14 (1)، 31-23. Baggerly, J., & Jenkins, W. W. (2013). The effectiveness of child-centered play therapy on developmental and diagnostic factors in children who are homeless. International Journal of Play Therapy, 18(1), 45. Barna, I., & Agapii, E. (2017). Language Assessment and Means of Therapeutic Intervention for Children with Autistic Spectrum Disorder. Acta Universitatis Danubius. Communicatio, 11(1). Bojczyk, K. E., Davis, A. E., & Rana, V. (2016). Mother–child interaction quality in shared book reading: Relation to child vocabulary and readiness to read. Early Childhood Research Quarterly, 36, 404-414 Gartlan,M. & Strosnider, R. (2007) Learning disability and young children: identification and intervention. Learning Disability Quarterly, 30 (1), 63-72. Holloway, I., & Todres, L. (2003). The status of method: flexibility, consistency and coherence. Qualitative research, 3(3), 345-357. Kaiser, A. P., & Roberts, M. Y. (2013). Parent-implemented enhanced milieu teaching with preschool children who have intellectual disabilities. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 56(1), 295-309. King, N., & Horrocks, C. (2010). Interviews in qualitative research. Sage. Lorenz, D. C. (2010). Can I play? Using play therapy for children and adolescents with disabilities.[h3] Marton, K. (2008). Visuo‐spatial processing and executive functions in children with specific language impairment. International Journal of Language & Communication Disorders, 43(2), 181-200. Marton, K., & Schwartz, R. G. (2003). Working memory capacity and language processes in children with specific language impairment. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 46(5), 1138-1153. Nutbrown, C. (2011). Key concepts in early childhood education and care. Sage. Paterson, J., Iusitini, L., & Gao, W. (2011). Child developmental assessment at two-years of age: Data from the Pacific Islands Families Study. Pac. Health Dialog, 17, 51-63. Petermann, F. (Ed.). (2011). Wechsler preschool and primary scale of intelligence-III:(WPPSI-III); Manual;[deutschsprachige Adaption nach D. Wechsler; PsychCorp]. Pearson. Ping, M. T. (2014). Group interactions in dialogic book reading activities as a language learning context in preschool. Learning, Culture and Social Interaction, 3(2), 146-158. Quinn, K. (2010). Testing for Kindergarten: Simple Strategies to Help Your Child Ace the Tests For: Public School Placement, Private School Admissions, Gifted Program Qualification. Simon and Schuster Raiford, S. E., & Coalson, D. L. (2014). Essentials of WPPSI-IV assessment. John Wiley & Sons. Roberts, M. Y., Kaiser, A. P., Wolfe, C. E., Bryant, J. D., & Spidalieri, A. M. (2014). Effects of the teach-model-coach-review instructional approach on caregiver use of language support strategies and children's expressive language skills. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 57(5), 1851-1869. Sadock, B., & Ruiz, P. (2015). Kaplan & Sadock's synopsis of psychiatry: behavioral sciences. Walters Kluwer. Schertz, H. H., & Odom, S. L. (2007). Promoting joint attention in toddlers with autism: A parent-mediated developmental model. Journal of autism and developmental disorders, 37(8), 1562-1575. Soleimani, F., Teymouri, R., & Biglarian, A. (2013). Predicting developmental disorder in infants using an artificial neural network. Acta Medica Iranica, 51(6), 347. Stroh, K., Robinson, T., & Proctor, A. (2008). Every Child Can Learn: Using learning tools and play to help children with Developmental Delay. SAGE. Thomsena, T. (2003). Erslanda L b, Rimola LM, Niemic J. The effects of attention on speech perception: An fMRI study. J Brain Lang, 85, 37-48. Torabi, F., Amir Ali Akbari, S., Amiri, S., Soleimani, F., & Alavi Majd, H. (2012). Correlation between high-risk pregnancy and developmental delay in children aged 4–60 months. Libyan Journal of Medicine, 7(1), 18811. Verhoeven, L., & Perfetti, C. A. (2011). Introduction to this special issue: vocabulary growth and reading skill. Scientific Studies of Reading, 15(1), 1-7. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,595 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,181 |
||