| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,061 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,782,940 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,991,776 |
منفیت و نقدِ سنّت با تکیه بر سنّت عرفانی | ||
| حکمت و فلسفه | ||
| مقاله 7، دوره 15، شماره 57، فروردین 1398، صفحه 165-194 اصل مقاله (844.01 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/wph.2019.31992.1558 | ||
| نویسندگان | ||
| منیره طلیعه بخش1؛ غلامحسین غلامحسین زاده* 1؛ علیرضا نیکویی2؛ مهدی معین زاده3 | ||
| 1دانشگاه تربیت مدرس | ||
| 2دانشگاه گیلان | ||
| 3پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی | ||
| چکیده | ||
| نحوهای که امروزه از سنت پرسش میشود و در آن اندیشه میرود، بیبنیاد (groundless) است. بیبنیادی شاخصۀ دوگانۀ سنت یا تجدد است. در حالی که بنیاد اصیل، بهواسطۀ تجربۀ دقیقۀ «نفی» بنیادی مغاکی/ عدمی است. رویکردهای بیبنیادی چون «هرمنوتیک رمانتیک، تاریخگری، بنیادگرایی و سنتگرایی» سنت را امری سپریشده فهم میکند در حالی که «هرمنوتیک فلسفی، تاریخمندی و سنتمندی» سنت را گذشته حاضر در اکنون میدانند. این رویکردها مستلزم قائل شدن به بنیاد و سرآغاز مغاکی/ عدمی و محدث، فهم زمان بهمثابۀ تکرار گذشته در حال و وجود بهمثابۀ وجودِ پیشِدست و در نتیجه مبتنی بر وقت، نقد و احضار هستند. در سنت اسلامی نخستین جرقههای این مواجهه اصیل را میتوان در نقد حقیقتِ آفاقی و سنتِ فرادست و تأکید بر کشف و شهود از سوی جریان تصوف و عرفان ردیابی کرد. عارفان حقیقت رویکرد خویش به سنت را «نقد» میدانستند که امری مقدم بر ارزیابی است و به فراخوانی وجودی حاضر اشاره دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| سنّت؛ عرفان؛ منفیت؛ نقد؛ عدم | ||
| مراجع | ||
|
کتب مقدس. آرنت، هانا. (1388). میان گذشته و آینده: هشت تمرین در اندیشه سیاسی، ترجمۀ سعید مقدم. تهران: اختران. ابن جوزی، ابوالفرج (1367)، تلبیس ابلیس، ترجمه علیرضا ذکاوتی قراگزلو، تهران: مرکز نشر دانشگاهی. ابن عربی، محیی الدین (1329)، فتوحات المکیه، ج 1، دار احیاء التراث العربی، بیروت، دار صادر. ابی نعیم، احمدبن عبدلله (۱۳۹۴)،حلیۀ الاولیاء و طبقات الاصفیاء، مطبعۀ السعادۀ. احمدی، بابک. (1386). ساختار و تأویل متن. تهران: مرکز. برتلس، یوگنی ادواردوویچ (1388)، تصوف و ادبیات تصوف، ترجمه سیروس ایزدی، تهران: امیرکبیر. بنیامین، والتر. (1375). تزهایی دربارۀ فلسفۀ تاریخ، ترجمۀ مراد فرهادپور، ارغنون. شمارۀ 11 و 12، صص 317- 328. پازوکی، شهرام. (1395)، حکمت مسیحی (مقایسهای تطبیقی با حکمت اسلامی)، تهران: مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفه ایران. پالمر، ریچارد ا. (1391)، علم هرمنوتیک، ترجمۀ محمد سعید حنایی کاشانی، تهران: هرمس. تبریزی، شمسالدین محمد. (1391)، مقالات شمس تبریزی، تصحیح و تعلیق محمدعلی موحد، چاپ دوم، تهران: خوارزمی. دریدا، ژاک. (1392)، گفتوگو با ژاک دریدا در هر «نه» یک «آری» وجود دارد، نیکهیل پادگوانکار، ترجمۀ محمدحسین واقف، شفقنا، روزنامه بهار. انتشار آنلاین دوشنبه، 26 فروردین 1392 . ریکور، پل. (1379). «وجود و حقیقت»، ترجمه بابک احمدی، مهران مهاجر و محمد نبوی. در کتاب هرمنوتیک مدرن. تهران: مرکز. ریکور، پل (1368). «رسالت هرمنوتیک»، ترجمۀ مراد فرهادپور و یوسف اباذری، فرهنگ، شماره 4 و 5، صص 263- 293 . ژیژک، اسلاوی؛ (1384)، «سوژه حساس هگلی»، ترجمه مراد فرهادپور، در کتاب اسلاوی ژیژک: گزیده مقالات در نظریه، سیاست، دین، تهران: گام نو. سراج، ابونصر. (1382)، اللمع فی التصوف، ترجمۀ مهدی محبتی، تهران: اساطیر. سلمی، عبدالرحمن (1421)، حقایق التفاسیر، تحقیق سید عمران، جلد اول، لبنان: دارالکتب العلمیه. سمعانی، شهابالدین ابوالقاسم احمد بن ابوالمظفر منصور. (1384). روح الارواح فی شرح اسماء الملک الفتّاح، تصحیح و توضیح نجیب مایل هروی، چاپ دوم، تهران: علمی و فرهنگی. عطار، فریدالدین محمد. (1386). تذکره الاولیاء، بررسی، تصحیح متن، توضیحات و فهارس دکتر محمد استعلامی، چاپ شانزدهم، تهران: زوار. غزالی، ابی حامد محمد بن محمد. (1380). کیمیای سعادت، به کوشش حسین خدیوجم، تهران: علمی و فرهنگی. فرهادپور، مراد. (1379). «چگونگی ساختهشدن مفهوم «سنت» در عصر جدید»، بیدار، صص 87- 96. شماره؟ دوره؟ کییرکهگور، سورن آبو. (۱۳۸۶). «انفسی بودن حقیقت است»، سیری در سپهر جان (مقالات و مقولاتی در معنویت)، ترجمۀ مصطفی ملکیان، چاپ دوم، تهران: نگاه معاصر. محاسبی، حارث بن اسد. (1420). الرعایه لحقوق الله، تحقیق عبدالرحمن عبدالحمید البرّ، مصر: دارالیقین. مولوی، جلالالدین محمد. (۱۳۸۶). مثنوی معنوی، تصحیح توفیق سبحانی، چاپ ششم، تهران: روزنه. مولوی، جلالالدین محمد. (1389). فیه ما فیه، تصحیح بدیعالزمان فروزانفر، تهران: امیرکبیر. نفرّی، محمد بن عبدالجبار. (1417). المواقف، به تصحیح و اهتمام أرثر یوحنا أربری، قاهره: مکتبه المتنبی. نویا، پل(1373). تفسیر قرآنی و زبان عرفانی. ترجمۀ اسماعیل سعادت. تهران: مرکز نشر دانشگاهی. واینسهایمر، جوئل. (1381). هرمنوتیک فلسفی و نظریه ادبی، ترجمۀ مسعود علیا، تهران: ققنوس. واینسهایمر، جوئل. (1383). متافیزیک چیست؟، ترجمۀ سیاوش جمادی، تهران: ققنوس. هایدگر، مارتین. (1389)، هستی و زمان، ترجمۀ سیاوش جمادی، تهران: ققنوس. هایدگر، مارتین. (1394)، سرآغاز کار هنری، ترجمۀ پرویز ضیاء شهابی، تهران: هرمس. هایدگر، مارتین. (1395). مسائل اساسی پدیدارشناسی، ترجمه پرویز ضیاء شهابی، تهران: مینوی خرد. هجویری، علیبن عثمان. (1393)، کشف المحجوب، مقدمه، تصحیح و تعلیقات محمود عابدی، تهران: سروش. همدانی، عین القضات (1386). تمهیدات، با مقدمه و تصحیح عفیف عسیران، چاپ هفتم، تهران: منوچهری. Agamben, Giorgio. (2015). Pilate & Jesus, translated by Adam Kostko, California: Stanford.
Agamben, Giorgio. (2005). The Time that Remains- A Commentary on the Letter to the Romans, Stanford, California: Stanford University Press.
Alexander, W. M. (1966), Johann Georg Hamann: Philosophy and faith.
Bachelard, Suzanne. (1968). A Study of Husserl"s Formal and Transcendental Logic, Evanston: Northwestern University Press.
Gadamer, Hans.Georg. (1989). Truth and Method, Revised Translation by Joel weinsheimer and Donald.g. marshall, New york: Seabury Press.
Heidegger, Martin. (1999). Contribution to Philosophy (From Enowning), Trans by Parvis Emad & Kenneth Maly, India: Indian University Press.
Heidegger, Martin. (1994). Basic Questions of Philosophy, Translated by Richard rojcewicz and Andre Schuwer, Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press.
Husserl, Edmund. )1960(. Cartesian Meditations: An Introduction to Phenomenology, Trans byDorion Cairns, Springer Netherlands.
Liddell, H. G. and R. Scott. (1940). Greek-English Lexicon, Oxford: Clarendon Press.
Ricoeur, Paul. (1981). Hermeneutics and the Human Sciences Essays on Language, Action and Interpretation (,Edited, translated and introduced by John B. Thompson. United Kingdom: Cambridge University Press.
White, Carol J. (2005). Time and Death: Heidegger's Analysis of Finitude. Ed. Mark Ralkowski: Ashgate publishing Company. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,214 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 558 |
||