| تعداد نشریات | 60 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,932 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,975,928 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,772,628 |
تحلیل روایتِ زنان از نابرابریهای جنسیتی در میدانِ آموزش مورد مطالعه: زنانِ مناطقِ حاشیهای نایسر ِشهرِ سنندج | ||
| برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی | ||
| مقاله 6، دوره 9، شماره 36، مهر 1397، صفحه 175-208 اصل مقاله (2.93 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qjsd.2018.9600 | ||
| نویسندگان | ||
| نسیم عبداله زاده1؛ کیوان بلند همتان2؛ محمد امجد زبردست2 | ||
| 1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه کردستان (نویسنده مسئول). | ||
| 2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه کردستان | ||
| چکیده | ||
| چکیده هدفِ پژوهش حاضر، ارائه روایتهای زنانِ از نابرابرهای جنسیتی در میدانِ آموزش است تا بتوان عوامل و مکانیسمهای این نابرابری را در مناطقِ حاشیهای نایسر ِشهرِ سنندج شناسایی و تحلیل نمود. برای این منظور از سه دیدگاه فمینیستی، بوردیویی و چافتز برای مبانی نظری سود جسته و از روشِ تحلیلِ روایتِ مضمونی که در آن عدم قطعیت، پیچیدگی و تضادها و دوگانگی را برنمیتابد و زندگی و موقعیت فرودست زنان را نشان میدهد، استفادهشده است. با 18 نفر از زنانی که تجربه زندگی و آموزش در نایسر را داشتهاند مصاحبه به عمل آمد و نتیجه تحلیل روایت زنان نشان میدهد که نابرابری در چهار حوزه خانواده، مراکز آموزشی، اجتماع محلی و فضای فکری و فرهنگی حاکم روی میدهد و در چهار مضمون اصلی؛ فقر مادی و عدم سرمایه فرهنگی خانوادهها، فرسودگی تحصیلی ناشی از نابرابری جنسیتی، احساس محرومیت منزلتی/ حاشیهای و نظام مردسالارانه و تجانس آن با شرایط حاشیهنشینی جای میگیرد و نابرابری جنسیتی را تولید و بازتولید میکنند. باوجوداین، زنان آموزش را راهی برای ارتقاء، کسب منزلت و آگاهی خود دانسته اما شرایط حاشیهنشینی قدرت مانور کمتری به آنها میدهد. این شرایط برای زنان حاشیهنشین مضاعف میباشد. ازیکطرف زن بودن و نابرابری جنسیتی ناشی از آن و از طرف دیگر شرایط حاشیهنشینی، توأمان نابرابری در میدان آموزش را سبب شدهاند. در مورد اول میتوان بهنظام مردسالارانه و سلطه کلیشهها و عقاید آن و همچنین عدم استقلال مالی و قدرت تصمیمگیری زنان اشاره کرد و در دیگری شرایط ویژه حاشیهنشینی که در آن احساس محرومیت منزلتی/ حاشیهای، بیتوجه به نیازهای آموزشی در مدارس، ضعف اقتصادی و عدم سرمایه فرهنگی که خانوادهها با آن مواجه هستند، قابلذکر است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| واژههای کلیدی:نابرابرهای جنسیتی؛ میدانِ آموزش؛ مناطقِ حاشیهای؛ تحلیلِ روایتِ مضمونی | ||
| مراجع | ||
|
منابع - احمدی، حبیب؛ گروسی، سعیده. (1383)، بررسی تأثیر برخی عوامل اجتماعی و فرهنگی بر نابرابری جنسیتی در خانوادههای شهر کرمان در روستاهای پیرامون، مجله مطالعات زنان، شماره 6. - اولیویه، فونن؛ نکریستیین، شویره. (1385)، واژگانبوردیو، ترجمه: مرتضی کتبی، نشر نی. - آزاده، منصوره اعظم. (1384)، آگاهی از نابرابریهای جنسیتی: مدلی برای سنجش میزان شناخت از نابرابریهای جنسیتی، مجله پژوهش زنان، دوره 3، ش 20. - بارون، رابرت؛ بیرن، دان؛ برنسکامب، نایلا. (1392)، روانشناسی اجتماعی، ترجمه: یوسف کریمی، تهران: روان. - بوردیو، پییر. (1389)، نظریه کنش دلایل عملی و انتخاب عقلانی، ترجمه: مرتضی مردیها، انتشارات نقش و نگار. - بوردیو، پییر. (1393)، تمایز، ترجمه: حسن چاوشیان، نشر ثالث. - پایدار، فروزنده. (1383)، تحلیل نقش جنسیت و مکان در تفاوت دسترسی به فرصتها، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران. - جنکینز، ریچارد. (1385)، پییربوردیو، ترجمه: لیلا جوافشانی و حسن چاوشیان، نشر نی. - خبرگزاری تسنیم (۱۳۹۵). - رضایی، انیس؛ منصوره اعظم، آزاده. (1389)، نابرابری جنسیتی آموزشی در بخش درود فرامان کرمان شاه، فصلنامه مطالعات اجتماعی زنان، شماره 2. - ساروخانی، باقر؛ محمودی، یسرا. (1387)، بازتولید نابرابری جنسیتی در خانواده، مطالعه تطبیقی زنان شاغل و خانهدار استان ایلام، فصلنامه پژوهش اجتماعی، شماره 1. - سایت مرکز آمار ایران، ۱۳۹۵: (https://amar.org.ir). - شکربیگی، عالیه. (۱۳۹۶)، بررسی نابرابری جنسیتی و عوامل مرتبط با آن در بین زنان شهر بوکان و میاندوآب، پژوهشنامه زنان، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگ، سال هشتم، شماره سوم. - صادقی فسایی، سهیلا. (1389)، ضرورت نظریهپردازی در حوزه مسائل زنان از تحقیق تا نظریه، فصلنامه شورای فرهنگی- اجتماعی زنان، سال 13، شماره 50. - طلوعی، وحید؛ خالق پناه، کمال. (1387)، روایتشناسی و تحلیل روایت، مجله خوانش، شماره ۵۲. - کرسول، جان. (۱۳۹۱)، پژوهش کیفی، ترجمه: حسن داناییفرد، تهران: انتشارات صفار. - گرنفل، مایکل. (۱۳۹۳)، مفاهیمکلیدیپییربوردیو، ترجمه: محمد مهدی لبیبی، نشر افکار. - گروسی، سعیده. (1387)، بررسی ساخت قدرت در خانوادههای شهرستان کرمان، مطالعات زنان، سال 6، شماره 2. - محمد پور، احمد. (1392)، تجربه نوسازی، تهران: جامعهشناسان. - نبوی، سید عبدالحسین؛ احمدی، لیلا. (۱۳۸۷)، بررسی عوامل اجتماعی در نابرابری جنسیتی نمادی در خانواده (نابرابری در قدرت تصمیمگیری)، مجله جامعهشناسی ایران، دوره هشتم، شماره ۲. - نعمتیان، ساره؛ نوغانی، محسن؛ اصغرپور، احمدرضا. (1394)، چیستی و چرایی روش تحلیل روایت، سومین کنفرانس ملی جامعهشناسی و علوم اجتماعی.
- Bourdieu, Pierre. (2002). La domination masculine, Paris: Ed Minuit. - Boyle, Julie, Catherine Findly, & Lelie Forsyth. (2001). An investigation into women's perceptions of fear and the design of architecture. Tourism management: 5-16. - Chafetz, Janet. (1988). Feminist Sociology: An Overview of contemporary Theories, Ittasca. Il:F.E.Peacok. - David, A. P. (2010). Examining the relationship of personality and burnout - Fousiya. P & Alias Musthafa. Mohamedunni. (2016). Gender Bias in School Curriculum Curbs Girls’ Career Aspirations. IOSR Journal of Humanities and Social Science, 21(3), PP 19-22. - Irandoost, k., Tavalaee, R. (2012). Pattern of poor housing in informal settlements Case Study: Abbas Abad sanandaj, sakht shahr Journal, No. 20 [In Persian]. - Kaziboni & Tabeth. (2000). "Picking up Threads- Women Pursuing Further Studies at the University of Zimbabwe". Studies in the Education of Adults, Oct., Vol. 32. - Kuruvilla و Moly & K.T, Thasniya (2015). Gender Stereotypism in the Pictorial Depictions of Primary School Text Books. IOSR Journal of Humanities and Social Science, 20(6), PP 16- 26. - Mclean, lain, ed. (1996). The Concise Oxford Dictionary of Politics. Oxford, UK: OxfordUniversity press. - Randall, C., JS. Chafetz, RL. Blumberg, S. Coltrane & JH. Turner. (1993). Toward an Integrated Theory of Gender Stratification Sociological Perspectives, Sage, Vol. 36, No. - Schaeffer. f. T & Lamn R. P. (1992). sociology, New York: McGraw Hill. - Toci, A. Aliu, M. (2013). Gender Stereotypes in Current Children’s English Books Used in Elementary Schools in the Republic of Macedonia, American International Journal of Contemporary Research, 3(12). - Yu, Wei_hsin, and Kyo_hsin So. (2006). Gender, Sibship, Structure, and Educational Inequality in Taiwan: son Preference Revisted, Journal of marriage and family, 68 (4),: 1057_1068. - Reeves, Hazel and Baden, Sally. (2000). Gender and Development: Concepts and Definitions, Brighton: Institute of Development Studies, University of Sussex.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,571 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 926 |
||