تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,289 |
تعداد مقالات | 9,657 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,504,196 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 10,075,753 |
مقایسه خطای استاندارد اندازهگیری شرطی نمرههای مقیاس تحت توزیع دوجملهای و بتا-دوجملهای | ||
فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
مقاله 3، دوره 9، شماره 33، پاییز 1397، صفحه 53-78 اصل مقاله (1.24 MB) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2019.32912.1766 | ||
نویسندگان | ||
سمیه کاوه ![]() | ||
1دانشیار گروه روش ها و برنامه های آموزشی و درسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران | ||
2استادیار گروه روانشناسی تربیتی و آموزش استثنایی، دانشگاه ساسکاچوان کانادا | ||
3استادیار گروه روش ها و برنامه های آموزشی و درسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران | ||
4دانشیار گروه سنجش و اندازه گیری دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی | ||
چکیده | ||
به منظور تسهیل تفسیر نمرههای خام، معمولا آنها را به نمرههای مقیاس تبدیل میکنند که در بعضی مواقع این تبدیلها یک سری تبدیل-های غیرخطی هستند و میتوانند بر مقدار خطای استاندارد اندازهگیری شرطی در طول مقیاس نمره تأثیرگذار باشند. لذا اهداف این پژوهش، معرفی و مرور روشهای متداول برای برآورد خطای استاندارد اندازهگیری شرطی براساس چارچوب نظریه نمره واقعی و نیز مقایسه خطای استاندارد اندازهگیری شرطی تحت تبدیل غیرخطی نرمالشده و همصدکسازی بر روی نمرههای خام آزمونهای پیشرفت تحصیلی دانشآموختگان رشته ریاضی فیزیک سال 1393 بودند. در این پژوهش، از نمونه تصادفی 3943 تایی از دانشآموختگان رشته ریاضی فیزیک سال 1393 که در آزمون سراسری سال 1394 شرکت کرده بودند، استفاده شد. خطای استاندارد اندازهگیری شرطی این تبدیلها براساس روش دوجملهای «برنان» و «لی» و همچنین روش «چنگ» و بر اساس توزیع بتا-دوجملهای برآورد شد. نتایج این پژوهش نشان از آن دارد که خطای استاندارد اندازهگیری شرطی تحت روش چنگ، هموارتر از روش دوجملهای است، اما در هر دو نوع تبدیل برآورد خطا در نقاط میانی، دارای مقدار بالاتر از نقاط ابتدایی و انتهایی حدود نمرهها بود و خطای استاندارد اندازهگیری شرطی همصدکسازی همواره کمتر از نرمال شده بود؛ بنابراین براساس این معیار، همصدکسازی بهتر از نرمال شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
خطای استاندارد اندازهگیری شرطی؛ دوجملهای؛ بتا-دوجملهای؛ همصدکسازی؛ نرمال شده | ||
مراجع | ||
راهنمای داوطلبان برای انتخاب رشته و ضوابط پذیرش دانشجو در آزمون سراسری سال1393. (1393). هفتهنامه پیک سنجش 882، شماره 14، سال 19، 1-16. سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه. (1384). روش های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: نشر آگاه. جهانیفر، مجتبی؛ خدایی، ابراهیم؛ یونسی، جلیل؛ موسوی، امین. (1396). نقش هموارسازی در تبدیل غیرخطی نمرههای خام به نمرههای مقیاس نرمال. فصلنامه مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، 7 (20). 132-103. Brennan, R. (1998 ). Raw- Score Conditional Standard Errors of Measurement in Generalizability Theory. Applied Psychological Measurement, 22, 307-331. Brennan, R. L., & Lee, W. (1999 ). Conditional Scale-Score Standard Errors of Measurement under Binomial and Compopund Binomial Assumption. Educational and Psychological Measurement, 59, 5-24. Carlin, J. B., & Rubin, D. B. (1991). Summarizing Multiple- Choise Tests Using Three Informative Statistics. Psychological Bulletin,11, 338-349. Chang, S. W. (2006). Methods in Scaling the Basic Competence Test. Educational and Psychological Measurement, 66, 907-929. Dorans, N. J. (2004). Equating, Concordance and Expectation. Applied Psychological Measurement, 28 (4), 227–246. Feldt, L. S., & Brennan, R. L. (1989 ). Reliabaility. In R.L. Linn (Ed.), Educational Measurement (3rd ed., pp. 105-146). New York: American Council on Educational and Macmillan. Feldt, L. S., & Qualls, A. L. (1996). Estimation of measurement error variance at specific score levels. Journal of Educational Measurement, 33, 141-156. Feldt, L. S., & Qualls, A. L. (1998). Approximating Scale Score Standard Error of Measurement from the Raw Score Standard Error. Applied Measurement in Education, 11, 159-177. Feldt, L. S., Steffen, M & ,. Gupta, N. C .(1985) . A of Five Methods for Estimating of Measurement Levels. Applied Pshychological Measurement, 9, 351-361. Kolen, M. J & ,. Brennan, R. L. (2004). Test Equating, Scaling, and Linking: Methods and Practice (3rd Ed .( New York: Springer. Kolen, M. J., Hanson, B. A., & Brennan, R. L. (1992). Conditional Standard Errors of Measurement for Scale Scores. Journal of Educational Measurement, 29, 285-307. Lee, W., Brennan, R. L., & Kolen, M. J. (2000). Etimators of Conditional Scale-Score Standard Errors of Measurement: A Simulation Study. Journal of Educational Measurement, 37, 1-20. Lord, F. M .((1995) . Estimating Test Reliability. Educational Testing Service, 1955, 1-17. Mollenkopf, W. G. (1949) . Variation of the Standard Eerror of Measurement . Psychometrika,14, 189-229. Price, L. R., & RAJU, N. (2006). Conditional Standard Errors of Measurement for Composite Scores on the WECHSLER Preschool and Primary Scale of Intelligance-Third Edition. Psychological Reports, 98, 237-252. Thorndike, R. L. (1951). Reliability. In E. F. Lindquist (Ed.), Educational measurement (pp. 560-620). Washington, DC: American Council on Education. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 56 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 66 |