| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,211 |
| تعداد مقالات | 17,984 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,243,574 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,910,681 |
مطالعه تطبیقی وضعیت پذیرفتهشدگان کارشناسی ارشد در رشتههای مدیریت دانشگاههای علامه طباطبایی، تهران و شهید بهشتی | ||
| مطالعات مدیریت صنعتی | ||
| مقاله 6، دوره 17، شماره 52، فروردین 1398، صفحه 203-238 اصل مقاله (1.31 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jims.2018.17918.1640 | ||
| نویسندگان | ||
| وجهالله قربانیزاده* ؛ محمد امینی؛ جعفر رشیدی بافتانی | ||
| دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| چکیده | ||
| رقابت تنگاتنگی بین دانشگاههای علامه طباطبایی، تهران و شهید بهشتی در جـذب دانشـجویان مسـتعد وجود داشته است. از سوی دیگر، دانشجویان نیز معیارهای متعددی را برای انتخاب دانشگاه در سـطح تحصـیلات تکمیلی در نظر داشتهاند. این تحقیق باهدف تعیین جایگاه رقابتی دانشکده مدیریت این سه دانشگاه و برای یافتن پاسخ به این سؤال انجام شد کـه «وضـعیت پذیرفتـهشدگان کارشناسی ارشد رشتههای مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی در مقایسه با دانشگاههای تهـران و شـهید بهشـتی ازنظر متغیرهای رتبه کنکور، تعداد پذیرش، معدل کارشناسی، نوع دانشگاه محل تحصیل، مرتبط بودن رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد و سن چگونه بوده است؟». این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش، توصیفی با رویکرد تطبیقی بود. جامعه آماری تحقیق کلیه پذیرفتهشدگان کارشناسی ارشد در سه دانشکده مدیریت دانشگاههای علامه طباطبایی، تهران و شهید بهشتی از سال 1388 تا 1392بود. یافتهها نشان داد که دانشگاه علامه طباطبایی در مقایسه با دو دانشگاه دیگر در رشتههای مدیریت بیشترین پذیرش دانشجو را داشت و میانگین رتبه پذیرفتـهشـدگان این دانشگاه پایینتر از دو دانشگاه دیگر بود. معدل کارشناسی و سن پذیرفتهشـدگان در سه دانشگاه، فاصله عمدهای باهم نداشتند. در متغیرهای دیگر نیز وضعیت مشابه و یکسانی بین سه دانشگاه حاکم بود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تحصیلات تکمیلی؛ رتبه در آزمون کارشناسی ارشد؛ مطالعه تطبیقی؛ دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| مراجع | ||
|
احمدوند، ش. (1393، 3 27). بی انگیزگی، رتبه علمی دانشگاه علامه را کاهش داد. بازیابی از خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران(ایرنا): http://www.irna.ir/fa/News احمدی، س.، عیناللهی، ب.، اکبری لاکه، م. (1392، بهار). شاخصهای رتبهبندی آموزشی دانشگاههای ایران و جهان. طب و تزکیه، 22(1)، ص. 9-16. آذر، ع.، مومنی، م. (1384). آمار و کاربرد آن در مدیریت (جلد 1). تهران: سمت. آراسته، ح.، فاضلیماسوله، ط. (1390، زمستان). رتبهبندیها و ویژگیهای دانشگاههای برتر جهانی. فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 52(سال سیزدهم)، ص. 87-101. اقبالی، ع.، گسکری، ر.، رستمی، ا. (1384، پاییز). رتبهبندی دانشکدههای اقتصاد دانشگاههای ایران. مجله تحقیقات اقتصادی، 70، ص. 69-89. الوانی، س. م. (1392). مصاحبه ویژه با پدر مدیریت دولتی و چهره ماندگار مدیریت ایران سید مهدی الوانی. (ف. ع.-د. دولتی«چاوش»، مصاحبه کننده) الوانی، م.، واعظی، ر. (بی تا). مقدمهای بر مطالعات تطبیقی در مدیریت. مطالعات مدیریت. ایلنا. (1392، 5 26). اقدام تاملبرانگیر رئیس دانشگاه علامه طباطبائی. بازیابی از خبرگزاری کار ایران: http://www.ilna.ir/ پاکزاد، م.، خالدی، آ.، تیموری، م. (1391، بهار). بررسی تطبیقی نظامهای بین المللی رتبهبندی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی. رهیافت، ص. 71-93. پایگاه استنادی علوم جهان اسلام. (1392). رتبهبندی دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی ایران. بازیابی در آبان 1394، از http://www.isc.gov.ir حافظنیا، م. (1389). مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی. تهران: سمت. خاتمی فیروزآبادی، ع.، بامدادصوفی، ج.، محبی، ح.، رحیمی. (1393، بهار). ارائه مدلی جهت تعیین تعداد مطلوب دانشجویان دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطائی بر مبنای رویکرد فازی. طالعات مدیریت صنعتی، 12(32)، ص. 67-97. خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا. (1393، 2 28). http://www.irna.ir/fa/News. خسروجردی، م.، زراعتکار، ن. (1391، پاییز). مروری بر نتایج هفت نظام رتبهبندی دانشگاههای جهان. پردازش و مدیریت اطلاعات، 1(28)، ص. 71-84. داناییفرد، ح.، الوانی، م.، آذر، ع. (1391). روششناسی پژوهش کمی در مدیریت: رویکردی جامع. تهران: صفار-اشراقی. دانشگاه علامه طباطبائی. (1394، 12). بازیابی از سایت داشگاه علامه طباطبائی;: http://www.atu.ac.ir/ دلاور، ع. (1391). روشهای تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: دانشگاه پیام نور. سایت دانشکده مدیریت شهید بهشتی. (1394، 12). معرفی. بازیابی از http://sbu.ac.ir/ سکاران، ا. (1392). روشهای تحقیق در مدیریت. (م. صائبی، م. شیرازی، مترجم) تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی ریاست جمهوری. سیاستهای کلی علم و فناوری ابلاغی رهبر معظم. (1393، 6 29). بازیابی از دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری: http://www.atf.gov.ir/ سهرابی، ا. (1380، شماره 13 ). ارزیابی مؤسسات آموزش عالی دولتی. مجله مجتمع آموزش عالی قم، ص. 169-189. شورای عالی انقلاب فرهنگی، هیئت نظارت و ارزیابی فرهنگی و علمی. (1384). شاخصهای ارزیابی آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران. تهران: شورای عالی انقلاب فرهنگی. صابری، ر. (1391، 4 23). ارتقای جایگاه علمی دانشگاه علامه. (خبرگزاری خانه ملت(مجلس شورای اسلامی)، مصاحبه کننده) http://www.icana.ir. عنایتی نوین فر و همکاران، ع. (1391، فروردین 21). بررسی مقایسه ای عوامل موثر بر انتخاب رشته دانشجویان مهندسی مکانیک دانشگاههای صنعتی در سال 1387: نمونه دانشگاههای صنعتی شهر تهران. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 66، ص. 145-167. غفاری، غ. (1387، آبان 26). منطق پژوهش تطبیقی و مسایل روش شناختی آن. بازیابی از انجمن جامعه شناسی ایران: http://www.isa.org.ir/ فرامرز قراملکی، ا. (1392). روششناسی مطالعات دینی. مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی. لیوننبرگ، ف.، ایربای، ب. (1390). روشهای تحقیق و نگارش پایاننامه در علوم اجتماعی، علوم رفتاری و مدیریت. (و. قربانیزاده، م. حسینیمرام، مترجم) تهران: جهاد دانشگاهی. محمدی، م.، متقی، ا. (1386، پاییز و زمستان). بررسی تطبیقی آزمون کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاههای دولتی و دانشگاههای آزاد اسلامی بین سالهای1381-1386. مجله کتابداری، 40(46)، ص. 155-177. مرکز آموزشهای الکترونیکی دانشگاه تهران. (1394، 12 19). آموزش مدیریت در محیط چهارم. بازیابی از مرکز آموزشهای الکترونیکی دانشگاه تهران: http://utec.ut.ac.ir/ نصر و همکاران، ا. (1386، بهار). بررسی ملاکهای انتخاب رشته داوطلبان ورود به دانشگاه های دولتی و مقایسه آن بر مبنای تحصیلات پدر،رشته تحصیلی،سن و دفعات شرکت در آزمون سراسری. فصلنامه علمی-پژوهشی روان شناسی دانشگاه تبریز، 5، ص. 113-142. Azarian، R. (2011، April). Potentials and Limitations of Comparative Method in Social Science. International Journal of Humanities and Social Science، 1(4)، pp. 113-125.
Collier، D. (1993). The Comparative Method. Washington: American Political Science Association.
Goodrick، D. (2014). Comparative Case Studies. Florence، Italy: UNICEF Office of Research.
GUALBERTO، B.-C.، OLGA، G.-M.، MARÍA PAZ، B.-S.، & OSCAR، V.-M. (2007). Comparative study of international academic rankings of universities. Scientometrics، DOI: 10.1007.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,503 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 783 |
||