| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,047 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,750,486 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,987,888 |
عوامل مؤثر بر استفاده از منابع الکتریکی و چاپی در بین دانشجویان دانشگاه رازی و آزاد اسلام کرمانشاه | ||
| فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
| مقاله 5، دوره 5، شماره 17، بهمن 1397، صفحه 91-124 اصل مقاله (653.53 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2019.40100.1216 | ||
| نویسندگان | ||
| محمود مرادی* 1؛ صالح رحیمی1؛ فروزان کرمی2 | ||
| 1استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
| 2کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: هدف این پژوهش، تعیین میزان استفاده از منابع الکترونیکی و چاپی و عوامل مؤثر بر آن در بین دانشجویان دانشگاه رازی و آزاد کرمانشاه بوده است. روششناسی: این پژوهش، به لحاظ هدف کاربردی و ازنظر روش پیمایشی بود. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده و جامعه آماری، دانشجویان دانشگاه رازی و آزاد کرمانشاه در سال تحصیلی 96-95 بود که تعداد آنها 35014 نفر و تعداد نمونه با استفاده از فرمول کوکران 380 نفر برآورد شده است. برای نمونهگیری از روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای استفاده شده است و آزمونهای آماری توصیف، میانگین، انحراف معیار و آمار استنباطی کا اسکوار، واریانس، وآنالیز واریانس بکار گرفته شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که 45/63 درصد دانشجویان از منابع الکترونیکی و 55/36 درصد از منابع چاپی. استفاده کردهاند. از بین منابع الکترونیکی پایگاههای اطلاعاتی با 6/92 درصد بیشترین و میزان استفاده از منابع الکترونیکی در حد خیلی زیاد و منابع چاپی در حد متوسط ارزیابی شدهاند. میزان برآورده شدن نیازهای اطلاعاتی توسط پایگاههای اطلاعاتی با میانگین 66/4 در بالاترین سطح قرار دارد و وبسایتها با میانگین 37/2 دارای کمترین سطح در برآورده کردن نیاز اطلاعاتی دانشجویان قرار دارد. دسترسی به اطلاعات در کمترین زمان (4/88 درصد)، مهمترین عامل ترغیبکننده و تأثیرات مخرب بر چشم و مغز (9/58 درصد)، مهمترین عامل بازدارنده استفاده از منابع الکترونیکی بودند. اطلاعات صحیح و معتبر (1/62 درصد)، مهمترین عامل ترغیبکننده و وقتگیر بودن فرایند جستجو و امانت (8/61 درصد)، مهمترین عامل بازدارنده استفاده از منابع چاپی بودند. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که باوجوداینکه استفاده از منابع الکترونیکی به دلیل مزایایی که دارند، نسبت به منابع چاپی بیشتر است، اما منابع چاپی همچنان به میزان قابلتوجهی مورداستفاده قرار میگیرند، بنابراین منابع الکترونیکی نمیتوانند بهطور کامل جایگزین منابع چاپی شوند، بلکه بهعنوان مکمل همدیگر مورداستفاده قرار میگیرند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| پایگاههای اطلاعاتی؛ منابع الکترونیکی؛ منابع چاپی؛ منابع کتابی | ||
| مراجع | ||
|
بیگدلی، زاهد، عبداللهزاده، آزاده و معرفزاده، عبدالحمید. (1393). مقایسه میزان استفاده اعضای هیئتعلمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم دانشگاه شیراز از مجلات الکترونیکی و مجلات چاپی مشترک. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشگاه علوم و فنآوری اطلاعات ایران، 29 (3)، 711-736. جانسون، پگی. (2009). مبانی مجموعهسازی و مدیریت مجموعه. ترجمه محسن شمس اژهای و منصور کوهی رستمی. (1389). تهران: چاپار. رهنما فرد، اصغر. (1385). کاربرد فنآوری اطلاعات در کتابخانههای عمومی- مطالعه موردی: کتابخانههای عمومی ایران. کتاب ماه، ٩٧ و ٩، 42-57. سینق، اس. پی. (2004). مدیریت مجموعه در محیط الکترونیکی. ترجمه زهرا بتولی. (1384). مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران، 5 (1). غفاری، سعید و نجفی، مهتاب. (1392). بررسی میزان استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین از مجلات چاپی فارسی در مقایسه با مجلات الکترونیکی. فصلنامه دانششناسی (علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فنآوری اطلاعات)، 6 (21)، 77-94. فهیمیفر، سپیده و غائبی، امیر. (1387). کتابهای الکترونیکی از دیدگاه متخصصان اطلاعرسانی شاغل در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای شهر تهران. علوم و فنآوری اطلاعات، 24 (1)، 79- 115. قربانیفر، اعظم و مجیدی، موسی. (1392). بررسی میزان استفاده قضات شهر تهران از منابع چاپی و الکترونیکی کتابخانههای قوه قضائیه. فصلنامه دانششناسی (علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات)، 6 (23)، 61-70. کوکبی، مرتضی و کرمیزاده، الهام. (1390). بررسی میزان گرایش، دسترسی و استفاده دانشآموزان دبیرستانهای شهر شیراز از منابع چاپی و الکترونیکی. مجله مطالعات کتابداری و علم اطلاعات دانشگاه شهید چمران اهواز، 3 (6)، 1-30. محمودی، مائده، شعبانی، احمد، رجایی پور، سعید و سلیمانی، ناهید. (1393). بررسی میزان و نحوه بهکارگیری کتابهای الکترونیکی در فعالیتهای آموزشی و پژوهشی اعضای هیأت علمی دانشگاههای دولتی اصفهان. فصلنامه مدیریت اطلاعات و دانششناسی، 1 (3)، 13-25. نوروزی، فرجالله. (1392). شناسایی و بررسی عوامل مؤثر بر نوع و میزان استفاده از منابع الکترونیکی از نگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته علم اطلاعات و دانششناسی. دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. وایت، اندرو کارل و کمال، اریک جیوا. (2006). سنجش منابع و نظامهای الکترونیکی برای متخصصان کتابداری و اطلاعرسانی: چگونه از دادهها برای مدیریت و ارزیابی مجموعه منابع الکترونیکی استفاده نماییم. ترجمه رضا رجبعلی بگلو و علیاکبر خاصه (1388). تهران: چاپار، انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران. References Agboola, I. O. (2010). Use of print and electronic resources by agricultural science students in Nigerian universities. Library & Information Science Research, 32 (2010), 62-65. Akpojotor, L. O. (2016). Awareness and Usage of Electronic Information Resources among Postgraduage Students of Library and Information Science in Southern Nigeria. Library Philosophy and Practice (e-journal), 1408, 5-9. Cumaoglu, G., Sacici, E., & Torun, K. (2013). E-Book versus Printed Materials: Preferences of University Students. Contemporary Educational Technology, 4 (2), 121-135. Lin, X. (2002). Books of the Future. Digital Libraries. Retrieved 29 January, 2009, from: http://www.tk421.net/essays/ebooks.pdf. Mincic-Obradovic, K. (2011). E-books in Academic Libraries. Oxford, United Kingdom: Chandos. Mohseni, H. (2006). Electronic publishing. In: Ebrahim Afshar (Ed), Library & Information Encyclopedia, Vol. 2, 1792-1793. Tehran: Islamic Republic National Library. Singh, S. P. (2004). Collection management in the electronic environment. The bottom line: managing library finances, 2 (2004), 55-60. Tosun, N. (2014). A Study on Reading Printed Books or E-books: Reasons for Student-Teachers Preferences. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 13 (1), 21-28. Trivedi, M., & A. Joshi (2009). Usage of electronic journals (e_journals) versus print journals by health care professionals in HM patel center for medical care and education (HMPCME). Gournal of Health Information in Developing Countries, 3 (1), 13-16.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,234 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 694 |
||