| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,944 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,048,735 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,821,740 |
بررسی ویژگیهای روانسنجی فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| مقاله 8، دوره 9، شماره 33، مهر 1397، صفحه 175-188 اصل مقاله (605.8 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2019.34595.1800 | ||
| نویسندگان | ||
| علی شیخ الاسلامی* 1؛ سعید خاکدال2 | ||
| 1عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی | ||
| 2دانشگاه محقق اردبیلی | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه در نمونهای از دانشآموزان ایرانی انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعهی آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان مدارس دورهی متوسطهی دوّم شهر پارسآباد (استان اردبیل) در سالتحصیلی 1396 تشکیل میدادند، که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، 348 دانشآموز به عنوان نمونه انتخاب شدند که در نهایت، پرسشنامهی 332 دانشآموز قابل تحلیل بود. برای جمعآوری دادهها از فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه (2016) و فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه ( 2014) استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی، علاوه بر عامل کلّی تعلّق به مدرسه، دو عامل پذیرش مدرسه و طرد مدرسه را برای مقیاس تعلّق به مدرسه تایید کرد. نتایج ضرایب همبستگی پیرسون برای بررسی روایی همزمان فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه نشان داد که بین نمرهی دانشآموزان در خردهمقیاسهای فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه با دو خردهمقیاس فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. همسانی درونی فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه بر حسب ضرایب آلفای کرونباخ محاسبه و با ضرایب همبستگی 73/0 تا 77/0 مورد تایید قرار گرفت. پایایی بازآزمایی فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه براساس نتایج دو بار اجرای آزمون محاسبه و با ضرایب همبستگی 67/0 تا 76/0 برای نمرهی کل و خردهمقیاسهای آن، مورد تایید قرار گرفت. بنابراین، میتوان گفت که فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه برای سنجش این سازه در نمونههای دانشآموزان ایرانی از روایی و پایایی کافی برخوردار است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ویژگیهای روانسنجی؛ فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه؛ پذیرش مدرسه؛ طرد مدرسه | ||
| مراجع | ||
|
Akar-Vural, R., Yılmaz-Ozelci, S., Cengel, M., & Gomleksiz, M. (2013). The development of the sense of belonging to school scale. Eurasian Journal of Educational Research, 53, 215-230. Arslan, A & Duru, E. (2017). Initial Development and Validation of the School Belongingness Scale. Child Indicators Research, 10(4). 1043-1058. DOI 10.1007/s12187-016-9414-y. First Online: 19 August 2016. Blum, R.W. (2005). A case for school connectedness. Educational Leadership, 62(7), 16-20. Booker, K. C. (2004). Exploring school belonging and academic achievement in African American adolescents. Curriculum and Teaching Dialogue, 6(2), 131–143. Chapman, R. L. Buckley, L. & Sheehan, M. (2012). Injury prevention among friends: the benefits of school connectedness. Injury prevention, 18(Suppl 1), A63-A63. Chapman, R. L. Buckley, L. Sheehan, M. & Shochet, I. (2013). Schoolbased programs for increasing connectedness and reducing risk behavior: A systematic review. Educational Psychology Review, 1-20. Chapman, R. L. Buckley, L. Sheehan, M. C. Shochet, I. M. & Romaniuk, M.(2011). The impact of school connectedness on violent behavior,transport risk-taking behavior, and associated injuries in adolescence.Journal of School Psychology, 49(4), 399-410. Duru, E., & Arslan, G. (2014). Evlenmek amacıyla evden kaçan kız ergenler: Bir olgubilim çalışması. Türk Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Dergisi, 41(5), 36–48. Duru, E., & Balkıs, M. (2015). Birey-çevre uyumu, aidiyet duygusu, akademik doyum ve akademik basarı arasındaki ilişkilerin analizi. Ege Eğitim Dergisi, 16(1), 122–141. Goodenow, C. (1993). The psychological sense of school membership among adolescents: Scale development and educational correlates. Psychology in the Schools, 30(1), 79–90. Goodenow, C., & Grady, K. E. (1993). The relationship of school belonging and friends’ values to academic motivation among urban adolescent students. The Journal of Experimental Education, 62(1), 60–71. Malone, G. P., Pillow, D. R., & Osman, A. (2012). The General Belongingness Scale (GBS): assessing achieved belongingness. Personality and Individual Differences, 52, 311–316. Osterman, K. F. (2000). Students’ need for belonging in the school community. Review of Educational Research, 70(3), 323–367. Roffey, S. (2011). Enhancing connectedness in Australian children and Sarı, M. (2013). Lise öğrencilerinde okula aidiyet duygusu. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,13(1), 147–160. Stracuzzi, N. F. & Mills, M. L. (2010). Teachers matter: feelings of school connectedness and positive youth development among Coos County youth. Tian, L., Han, E. M., & Huebner, S. (2016). Preliminary development of the Adolescent Students’ Basic Psychological Needs at School Scale, Journnal of Adolescence, 37,257-267. Willms, J. D. (2003). Student engagement at school: a sense of belonging and participation. Paris:Organisation for Economic Co-Operation and Development. Ye, F., & Wallace, T. L. (2014). Psychological sense of school membership scale:method effect sassociated with negatively worded items. J Psychoeduc Assess, 32(3), 202–215. You, S., Ritchey, K., Furlong, M., Shocket, I., & Boman, P. (2011). Examination of the latent structure of the Psychological Sense of School Membership Scale. J Psychoeduc Assess, 29(3), 225–237. doi:10.1177/0734282910379968. Yuen, M. Lau, P. S. Lee, Q. A. Gysbers, N. C. Chan, R. M. Fong, R. W. etal. (2012). Factors influencing school connectedness: Chinese adolescents’ perspectives. Asia Pacific Education Review, 13(1), 55-63. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,027 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 786 |
||