| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,211 |
| تعداد مقالات | 17,984 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,232,406 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,906,691 |
امکان سنجی توسعه گردشگری رویداد ؤ(با تاکید بر رویدادهای فرهنگی )و تاثیر آن بر تعدیل فصلی بودن مقصدهای گردشگری (مطالعه موردی: شهر همدان) | ||
| فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری | ||
| مقاله 3، دوره 14، شماره 45، خرداد 1398، صفحه 35-56 اصل مقاله (1.11 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/tms.2019.27611.1794 | ||
| نویسندگان | ||
| نگار جلیلیان1؛ مهدی کروبی* 2؛ اسماعیل قادری3 | ||
| 1کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، دانشکده مدیریت و حسابداری ، تهران، ایران | ||
| 2مدیرگروه مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری، تهران، ایران | ||
| 3استادیار مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی تهران، دانشکده مدیریت و حسابداری ، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| مقصدهای گردشگری به عنوان کانون اصلی جذب گردشگران، نقش بنیادی را در توسعۀ صنعت گردشگری دارند زمانی میتوان یک مقصد گردشگری را متمایز و موفق جلوه داد که بتوان تجربههای منحصر به فرد و جدیدی را به گردشگر ارائه داد. این وظیفه بر عهدۀ رویدادهای گردشگری نهاده شده است. رویداد در ترکیب با توسعۀ گردشگری باعث شکلگیری جاذبه در میان گردشگران میشود و از طریق برنامهریزی، بازاریابیو اجرای اصولی، به عنوان یکی از استراتژیهای مهم برای توزیع گردشگری به صورت عادلانه و منظم در مناطق مختلف و در زمانهای مختلف در کشور محسوب میگردد. پژوهش حاضر به بررسیمنابع و عوامل مؤثر جهت توسعة گردشگری رویدادهای فرهنگی در راستای تعدیل فصلیبودن گردشگری شهر همدان پرداخته است. جامعۀ آماری پژوهش، خبرگان گردشگری شهر همدان میباشند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه و برایتجزیه و تحلیل دادهها از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری مبتنی بر حداقل مربعات جزئیاستفاده شده است. نتایج نشان میدهد وضعیت منابع گردشگری، منابع حمایتی، منابع مصنوع و عوامل موقعیتی جهت توسعۀ گردشگری رویدادهای فرهنگی در شهر همدان به جز منابع حمایتی،جهت تعدیل فصلیبودن گردشگری در وضعیت مطلوبی قرار دارند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| : مقصد گردشگری؛ بازاریابی گردشگری؛ گردشگری رویداد؛ رویداد فرهنگی؛ آمیختههای فصلیبودن بازاریابی؛ تعدیل فصلیبودن گردشگری | ||
| مراجع | ||
|
ارژنگ، د.، ضیائی، م.، و ایمانی خوشخو، م. (1391). اولویتبندی عوامل مؤثر بر برگزاری رویدادهای گردشگری. پایاننامه کارشناسی ارشد، علامه طباطبایی: مدیریت و حسابداری بذرافشان، مرتضی (1394)، در آمدی بر صنعت گردشگری، تهران: انتشارات مهکامه. بصیری پارسا، نیره (1390)، اﻣﮑﺎنﺳﻨﺠﯽ اﯾﺠﺎدﮐﻤﭙﯿﻨﮓ در ﺷﻬﺮﻫﻤﺪانﺑﺎﻫﺪف توسعة ﺻﻨﻌﺖﮔﺮدﺷﮕﺮی، اولین کنفرانس اقتصاد شهری ایران 1390. پورجهان، س، ضرغام، ح.، و منصوری مؤید، (1390). تأثیر مدیریت بازاریابی مقصد بر تعدیل فصلی بودن گردشگری شهر همدان، پایاننامه کارشناسی ارشد، علامه طباطبایی: مدیریت و حسابداری. سالنامه آماری استان همدان، 1392. سواربروک، جان (1390)، مدیریت گردشگری پایدار، (ترجمه محمود سبزی)، تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی فضلوی، ف.، نظری، م.، و قادری، م. (1394). بررسی تأثیر عوامل مؤثر بر اجرای موفق رویدادهای فرهنگی از دیدگاه گردشگران،مطالعه موردی: جشن سده. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران دانشکده مدیریت. قادری، الف، عزتی، ع، حافظی زاده، ش،(1388): راهکارهای استفاده از مراسم تاسوعا و عاشورا به عنوان پتانسیل توریسم فرهنگی- مذهبی در محدودة بخش مرکزی تهران، مجله علمی پژوهشی فضای جغرافیایی،1388، شماره28. ماتیوس، داگ، (1393). مدیریت و طراحی رویدادهای ویژه، (ترجمه دکتر روزبه میرزایی و راحله ملکی)،تهران: نشر ترمه. نکویی، زهرا(1388)،گردشگری فصلی؛ چالشها و راهکارها، مرکزگردشگری علمی– فرهنگی دانشجویان ایران. الوانی، مهدی و پیروز بخت، معصومه. (1385)، فرایند مدیریت جهانگردی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی. Baker, D. A., & Crompton, J. L. (2000). Quality, satisfaction and behavioral intentions. Annals of tourism research, 27(3), 785-804.
Baum, T., &Lundtorp, S. (2001). Seasonality in tourism: An introduction.Seasonality in tourism, 4.
Connell, J., Page, S. J., & Meyer, D. (2015). Visitor attractions and events: Responding to seasonality. Tourism Management, 46, 283-298.
Connell, J., Page, S. J., & Meyer, D. (2015). Visitor attractions and events: Responding to seasonality. Tourism Management, 46, 283-298.
Crouch, G. I., & Brent Ritchie, J. R. (1997, October). Convention site selection research: A review, conceptual model, and propositional framework. In Journal of Convention & Exhibition Management (Vol. 1, No. 1, pp. 49-69).Taylor & Francis Group.
Cuccia, T., & Rizzo, I. (2011). Tourism seasonality in cultural destinations: Empirical evidence from Sicily. Tourism Management, 32(3), 589-595.
Dwyer, L., & Kim, C. (2003). Destination competitiveness: determinants and indicators. Current Issues in Tourism, 6(5), 369-414.
Dwyer, L., & Kim, C. (2003). Destination competitiveness: determinants and indicators. Current issues in tourism, 6(5), 369-414.
Getz, D., & Page, S. J. (2016). Event studies: Theory, research and policy for planned events. Routledge.
Goldblatt, J. J. (1998). Special Events–Best Practice in Modern Event Management.
Goldner, C.R.,& Ritchie, J. R .(2009). Tourism Principles, Practices, Philosophies (11th ed.).New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
Jang, S. S. (2004). Mitigating tourism seasonality: A quantitative approach.Annals of Tourism Research, 31(4), 819-836.
Jeffrey, D., & Barden, R. R. (2001). An analysis of the nature, causes and marketing implications of seasonality in the occupancy performance of English hotels. Seasonality in tourism.Pergamon, Oxford, UK, 119-140.
O'Mahony, B., Galloway, G. A., Bergin-Seers, S., Lee, C., & McMurray, A. (2008). Seasonality in the tourism industry: Impacts and strategies.
Oppermann, M. (1996). Convention destination images: analysis of association meeting planners' perceptions. Tourism management, 17(3), 175-182.
Seaton, A. V., & Bennett, M. M. (1996). The marketing of tourism products: Concepts, issues and cases. Cengage Learning EMEA.
Solberg, H. A., &Preuss, H. (2007).Major sport events and long-term tourism impacts. Journal of sport Management, 21(2), 213.
Turrión-Prats, J., & Duro, J. A. (2016). Tourist seasonality and the role of markets. Journal of Destination Marketing & Management.
Weidenfeld, A., &Leask, A. (2013).Exploring the relationship between visitor attractions and events: definitions and management factors. Current Issues in Tourism, 16(6), 552-569.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,707 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,380 |
||