تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,289 |
تعداد مقالات | 9,657 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,514,074 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 10,085,105 |
آزمون مدل علی اهمال کاری معلمان بر اساس سکوت سازمانی با میانجیگری بی تفاوتی سازمانی | ||
پژوهش های رهبری و مدیریت آموزشی | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 12، تابستان 1396، صفحه 79-109 اصل مقاله (761.06 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jrlat.2019.35463.1397 | ||
نویسندگان | ||
ابراهیم آریانی قیزقاپان ![]() | ||
1گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2گروه علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی | ||
3گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، | ||
4گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف آزمون مدل علی اهمال کاری معلمان بر اساس سکوت سازمانی با میانجی گری بی تفاوتی سازمانی انجام گرفت. این پژوهش از نظر راهبرد اصلی، کمی، از نظر راهکار اجرایی، میدانی و از نظر تکنیک تحلیلی، توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری را معلمان اداره آموزش و پرورش شهرستان مهاباد در سال تحصیلی 1396-1397 با حجم 459 نفر تشکیل میداد. روش نمونهگیری از نوع اتفاقی (در دسترس) بود. حجم نمونه با توجه به مدل کرجسی- مورگان و با در نظر گرفتن خطای 05/0 =α، 207 نفر در نظر گرفته شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی اهمال کاری سازمانی (SOP) (با پایایی 87/0 = α)، سکوت سازمانی (OSQ) (با پایایی 84/0 = α) و پرسشنامهی بی تفاوتی سازمانی (OIQ) (با پایایی 78/0 = α) استفاده شد. روایی ابزارها با نظر اساتید علوم تربیتی و روانشناسی تأیید گردید. دادهها با استفاده از دو نرم افزار Spss.v. 22 و Lisrel. 8.50و با روش مدل معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که مدل ارائه شده از برازش مناسب و مطلوبی برخوردار است (99/٢= ،x2/df، 92/0= GFI، 92/0= AGFI، 91/0= CFI، 93/0= NFI، 064/0= RMSEA) و مؤلفه سکوت سازمانی به صورت مستقیم و غیر مستقیم از طریق مؤلفه بی تفاوتی سازمانی بر اهمال کاری سازمانی تاثیر معنیدار دارد (05/0>p). جهت پاسخگویی هرچه بیشتر سازمان آموزش و پرورش به نیازهای معلمان و رفع چالشهای توسعه سازمان، پیشنهاد میشود تلاش در جهت بهبود توانمندیهای معلمان و چارهجویی رفع سکوت و بیتفاوتی سازمانی آنان، به عنوان یک الویت جدی در دستور کار قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
سکوت سازمانی؛ بی تفاوتی سازمانی؛ اهمال کاری سازمانی؛ معلمان؛ شهرستان مهاباد | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 19 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 48 |