تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,289 |
تعداد مقالات | 9,656 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,489,651 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 10,064,396 |
تحول هویت در بافت فرهنگی: کلان روایات ایران | ||
مطالعات روان شناسی بالینی | ||
مقاله 1، دوره 9، شماره 34، بهار 1398، صفحه 1-33 اصل مقاله (891.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jcps.2019.36613.2006 | ||
نویسندگان | ||
آویده نجیب زاده1؛ حسین اسکندری ![]() | ||
1گروه روانشناسی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران | ||
2دانشیارگروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
3دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تنکابن، ایران | ||
4دانشیار بازنشسته گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
کلان روایات داستانهای مشترک اجتماعی فرهنگی هستند که دارای مضامین مشترک میباشند و قابل استخراج از دل روایتهای فردی افراد هستند. این داستانهای کلان در اصل به منزلهی بافت برای داستانهای فردی محسوب شده و مفاد مورد قبول را برای روایات فردی فراهم میآورند. روایات فرهنگی، منجمد و ثابت شده در زمان نیستند، بلکه مطابق با تاریخ و دوران تغییر میکنند. معانی فرهنگی در طول نسلها تغییر کرده است، و این روایات چیرهای که در طول تاریخ جایگزین شدهاند الهام بخش افراد در نحوهی شکل دادن به روایاتِ مشروح زندگیشان هستند. در پژوهش حاضر تلاش شد تا با دو روش متفاوت کمی و کیفی از طریق تحلیل داستانهای فردی افراد به درونمایههای پرتکرار و مفاد مشترک آنها یعنی شکل نخستین کلان روایات دست یابیم. بدین منظور روایات 30 بزرگسال با کمک مصاحبهی باز حول محوری متعارض جمعآوری و دو پرسشنامه شخصیت هگزاکو و جهتگیری دینی چرخشی نیز اجرا گردید. در سطح کمی، روایات با استفاده ازنظامنامهی کدگذاری پایای مکآدامز(1999) تجزیه و تحلیل شد؛ در سطح کیفی، با بهرهگیری از مدل کلان روایت مکلین و سید(2015) به بررسی روایات پرداخته شد. نتایج حاکی از وجود درونمایههای مشترک در داستانهای فردی افراد است که این ویژگیها به عنوان داستانهای مشترک فرهنگی قلمداد میشوند. در بافت کلان اجتماعی فرهنگی ، کلان روایت دینی سنتی در تقابل با روایت جایگزین مدرن است و این تعارض عظیم در ساختار هویت افراد در سطح خرد، منعکس شده است. گویی افراد درحین دروناندازی مفاد این کلان روایت دینی سنتی و گفتگو با روایت جایگزین، این تعارض موجود را نیز درونی میکنند. سنت به عنوان عاملی مستقل از دین در کلان روایت حاکم اعمال نفوذ میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
کلان روایت؛ رهایش؛ هبوط؛ شخصیت؛ جهتگیری دینی؛ تحقیق کمی کیفی | ||
مراجع | ||
آقابابائی، ناصر. (1391). رابطه صداقت و فروتنی با شخصیت، دین و بهزیستی فاعلی. روانشناسی دین، 5 (3)، 40-25. بشیری، حسن. (1389). بررسی ویژگی های روانسنجی و اعتباریابی پرسشنامه شخصیتی هگزاکو. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه محقق اردبیلی. پالاهنگ، حسن. نشاط دوست، ح.، و مولوی، ح. (1388). هنجاریابی پرسشنامه 6 عاملی شخصیت HEXACO-PI-R در دانشجویان ایرانی. مجلـه روانشناسـی دانشگاه تبریز، 16 ،66-48. حسن زاده، رمضان. (1392). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: نشر ساوالان. دلاور، علی. (1393). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: نشر ویرایش. Aghababaei, N., Krauss, S. W., Aminikhoo, M., & Isaak, S. L. (in press). The Circumplex Religious Orientation Inventory: Validity and reliability of a new approach to religious orientation in a Muslim population. Psychology of Religion and Spirituality. Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, 55, 469–480. https://doi.org/10.1037//0003-066X.55.5.469 Bamberg, M. (2004). Form and functions of “slut bashing” in male identity constructions in 15-year-olds. Human Development, 47, 331–353. doi:10.1159/000081036 Bettie, J. (2002). Exceptions to the rule: Upwardly mobile White and Mexican American high school girls. Gender & Society, 16, 403–422. doi:10.1177/0891243202016003008 Erikson, E.H. (1968). Identity: Youth and crises. New York: Norton. Fivush, R. (2004). The silenced self: Constructing self from memories spoken and unspoken. In D. Beike, J. Lampien, & D. Behrand (Eds.), Memory and self (pp. 79–99). East Sussex, England: Psychology Press. Fivush, R. (2010). Speaking silence: The social construction of silence in autobiographical and cultural narratives. Memory, 18, 88–98. doi:10.1080/09658210903029404 Fivush, R., & Zaman, W. (2015). Gendered narrative voices: Sociocultural and feminist approaches to emerging identity in childhood and adolescence. In K.C. McLean & M. Syed (Eds.), The Oxford handbook of identity development (pp. 33–52). New York, NY: Oxford University Press. Fleiss, J. L. (1981). Balanced incomplete block designs for inter-rater reliability studies. Applied Psychological Measurement, 5, 105–112. Habermas, T. (2007). How to tell a life: The development of the cultural concept of biography. Journal of Cognition and Development, 8, 1–31. doi:10.1080/15248370709336991 Habermas, T., & Reese, E. (2015). Getting a life takes time: The development of the life story in adolescence, its precursors and consequences. Human Development, 58, 172–201. doi:10.1159/000437245 Hammack, P.L. (2006). Identity, conflict, and coexistence: Life stories of Israeli and Palestinian adolescents. Journal of Adolescent Research, 21, 323–369. doi:10.1177/0743558406289745 Hammack, P.L. (2008). Narrative and the cultural psychology of identity. Personality and Social Psychology Review, 12, 222–247. doi:10.1177/1088868308316892 Hammack, P.L. (2011). Narrative and the politics of identity: The cultural psychology of Israeli and Palestinian youth. New York, NY: Oxford University Press. Hammack, P.L., & Cohler, B.J. (2009). Narrative engagement and stories of sexual identity: An interdisciplinary approach to the study of sexual lives. In P.L. Hammack & B.J. Cohler (Eds.), The story of sexual identity: Narrative perspectives on the gay and lesbian life course (pp. 3–22). New York, NY: Oxford University Press. doi:10.1093/acprof:oso/9780195326789.003.0001 Harré, R., & Moghaddam, F. (Eds.) (2003). The self and others. Positioning individual groups in personal, political and cultural contexts. London, UK: Praeger. Heine, S. J., Lehman, D. R., Markus, H. R. and Kitayama, S. )1999(. Is there a universal needfor positive self-regard?, Psychological Review 106: 766–94 Isaak, Steven L., James Jesse R., Radeke Mary K., Krauss Stephen W., Schuler Keke L. & Schuler Eric R. )2017(. Assessing Religious Orientations: Replication and Validation of the Commitment-Reflectivity Circumplex (CRC) Model. Religions, 8, 208. doi:10.3390/rel8100208 Krauss, Stephen W., and Ralph W. Hood. (2013).A New Approach to Religious Orientation: The Commitment-Reflectivity Circumplex. Amsterdam: Rodopi. Lee, K., & Ashton, M. C. (2004). Psychometric Properties of the HEXACO Personality Inventory. Multivariate Behavioral Research, 39:2, 329-358. doi: http://dx.doi.org/10.1207/s15327906mbr3902_8 Lee, K., & Ashton, M.C. (2016). Psychometric Properties of the HEXACO-100. Assessment, 1-15. doi: 10.1177/1073191116659134 McAdams, D.P. (1988). Power, intimacy and the life story: Personological inquiries McAdams, D.P. (1999). Coding Narrative Accounts of Autobiographical Scenes for Redemption Sequences. Foley Center for the study of lives. Northwestern University. McAdams, D. P. (2006). The redemptive self: Stories Americans live by. New York: Oxford University Press. McAdams, D. P. and Pals, J. 2006. A new Big Five: fundamental principles for an integrative science of personality, American Psychologist 61: 204–17 McAdams, D. P., & McLean, K.C. (2013). Narrative identity. Current Directions in Psychological Science, 22 (3), 233–238. doi:10.1177/0963721413475622 McLean, K. C. (2015). The co-authored self: Family stories and the construction of personal identity. New York, NY: Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199995745.001. 0001 McLean, K. C. and Thorne, A. )2003(. Adolescents’ self-defining memories about relationships, Developmental Psychology 39: 635–45 McLean, K.C., & Syed, M. (2015). Personal, Master, and Alternative Narratives: An Integrative Framework for Understanding Identity Development in Context. Human Development, 58:318–349. doi: 10.1159/000445817 McLean, K.C., Shucard, H., & Syed, M. (2016). Applying the Master Narrative Framework to Gender identity development in emerging adulthood. Emerging Adulthood, 1-13. doi:10.1177/2167696816656254 McLean, K.C., Lilgendahl, J.P., Fordham, C., Alpert, E., Marsden, E., Szymanowski, K., Mc Adams, D. P. (2017). Identity development in cultural context: The role of deviating from master narratives. Journal of Personality, 1–21.doi: 10.1111/jopy.12341 Miller, P. J., Wiley, A., Fung, H. and Liang, C. H. )1997(. Personal storytelling as a medium of socialization in Chinese and American families, Child Development 68: 557–68 Mishler E. G. (1979). Meaning in context: Is there any other kind? Harvard Educational Review, 49, 1-19. Rubin, D.C., & Berntsen, D. (2009). The frequency of voluntary and involuntary autobiographical memories across the life span. Memory & Cognition, 37, 679–688. doi:10.3758/37.5.679 Syed, M. & Nelson, S. C. (2015). Guidelines for establishing reliability when coding narrative data. Emerging Adulthood, 3 (6), 375-387. doi: 10.1177/2167696815587648 Thorne, A., & McLean, K.C. (2003). Telling traumatic events in adolescence: A study of master narrative positioning. In R. Fivush & C. Haden (Eds.), Autobiographical memory and the construction of a narrative self: Developmental and cultural perspectives (pp. 169–185). Mahwah, NJ: Erlbaum. Thorne, A. & Vickie, N. (2009). The storied construction of personality. In P. J. Corr & G. Matthews; (Eds.), The Cambridge Handbook of Personality Psychology (pp.491-505). New York: Cambridge University Press. Viera, A.J. & Garrett, J.M. (2005). Understanding interobserver agreement: The Kappa statistic. Family Medicine. 360- 363. Way, N., & Rogers, O. (2015). “[T]hey say Black men won’t make it, but I know I’m gonna make it”: Ethnic and racial identity development in the context of cultural stereotypes. In K.C. McLean & M. Syed(Eds.), The Oxford handbook of identity development (pp. 269–285). New York, NY: Oxford University Press. Weststrate, N.M., & McLean, K.C. (2010). The rise and fall of gay: A cultural-historical approach to gay identity development. Memory, 1, 225–240. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 79 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 144 |