| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,084 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,864,887 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,001,635 |
واکاوی پیشگیری از جرایم در ایران با تمرکز بر نظریه سیستمی در علوم سیاسی | |||||||||||||||||||||||
| فصلنامه پژوهش حقوق کیفری | |||||||||||||||||||||||
| مقاله 3، دوره 7، شماره 27، تیر 1398، صفحه 43-74 اصل مقاله (2.86 M) | |||||||||||||||||||||||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||||||||||||||||||||||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jclr.2018.20031.1374 | |||||||||||||||||||||||
| نویسندگان | |||||||||||||||||||||||
| خلیل اله سردارنیا* 1؛ میرزا مهدی سالاری شهر بابکی2 | |||||||||||||||||||||||
| 1استاد دانشگاه | |||||||||||||||||||||||
| 2هیات علمی | |||||||||||||||||||||||
| چکیده | |||||||||||||||||||||||
| در چند دهه اخیر، جامعه ایران نیز با چنین چالش رو به گسترش مواجه بوده است. پرسش این پژوهش عبارت است از: در چارچوب مدل سیستمی، مهمترین رویکردها در ارتباط با پیشگیری از جرایم در ایران کدامند؟ مهمترین رویکردهای پیشگیرانه در این ارتباط عبارتند از: تقویت رویکرد ارتباطی-تعاملی و اطلاعاتی بین نظام قضایی و جامعه، نهادهای مدنی، نخبگان و شهروندان، تقویت سازوکارهای نظارتی غیر رسمی و مدنی، استفاده جدی از سازوکارهای کنترلی اجتماعی و فرهنگی و ظرفیت سازی نهادی جدید در نظام قضایی به همراه اراده و عزم جدی برای پیشگیری از جرم و برقراری حاکمیت قانون. نتیجه این مطالعه حاکی از آن است که با وجود تمهیدات حقوقی و ظرفیت سازیهای نهادی جدید انجام شده، هنوز نظام قضایی در پیشگیری از جرایم از موفقیت کامل برخوردار نبوده است، تحقق این هدف مستلزم استفاده از سازوکارها و رویکردهای سیستمی و ارتباطی در کنار رویکردهای امنیتی و اقتصادی دیگر است که مستلزم پژوهش های دیگر است. این مطالعه با روش تحقیق تحلیلی- نظری با رویکرد سیستمی و کارکردگرایانه صورت گرفته است و از مدل و نظریه سیستمی و مفاهیم آن در ارتباط با پیشگیری از جرایم استفاده شده است. | |||||||||||||||||||||||
| کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||
| ایران؛ جرایم؛ رویکردهای پیشگیرانه؛ نظریه حکمرانی خوب؛ مدل سیستمی | |||||||||||||||||||||||
| اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||
|
شماره بیستوهفتم، تابستان 1398، ص 73 - 43
واکاوی پیشگیری از جرایم در ایران با تمرکز بر نظریّة سیستمی در علوم سیاسی خلیلا... سردارنیا*میرزامهدیسالاریشهربابکی** (تاریخ دریافت: 21/12/95 تاریخ پذیرش: 11/2/97)
چکیده یکی از مهمترین بحرانهای جوامع در عصر کنونی گسترش جرایم است که ظرفیّت، توان و مشروعیّت حکومتها را به چالش میکشد. در چند دهة اخیر، جامعة ایران نیز با چنین چالش رو به گسترشی مواجه بوده است. پرسش این پژوهش این است که در چارچوب مدل سیستمی، مهمترین رویکردها در ارتباط با پیشگیری از جرایم در ایران کدامند؟ مهمترین رویکردهای پیشگیرانه در این ارتباط عبارتند از: تقویّت رویکرد ارتباطی - تعاملی و اطّلاعاتی بین نظام قضایی و جامعه، نهادهای مدنی، نخبگان و شهروندان، تقویّت سازوکارهای نظارتی غیر رسمی و مدنی، استفادة جدّی از سازوکارهای کنترلی اجتماعی و فرهنگی و ظرفیّتسازی نهادی جدید در نظام قضایی به همراه اراده و عزم جدّی برای پیشگیری از جرم و برقراری حاکمیّت قانون. نتیجة این مطالعه حاکی از آن است که با وجود تمهیدات حقوقی و ظرفیّتسازیهای نهادی جدید، هنوز نظام قضایی در پیشگیری از جرایم از موفّقیّتی کامل برخوردار نبوده است. تحقّق این هدف مستلزم استفاده از سازوکارها و رویکردهای سیستمی و ارتباطی در کنار رویکردهای امنیّتی و اقتصادی دیگر است؛ این موضوع مستلزم پژوهشهای دیگر است. این پژوهش با روش تحقیق تحلیلی - نظری و با رویکرد سیستمی و کارکردگرایانه صورت گرفته است و از مدل و نظریّة سیستمی و مفاهیم آن در ارتباط با پیشگیری از جرایم استفاده شده است. واژگان کلیدی: ایران، جرایم، رویکردهای پیشگیرانه، نظریّة حکمرانی خوب، مدل سیستمی.
مقدّمه جرم به عنوان مسئلهای مهم اقتدار حکومتهای پیشامدرن و مدرن امروزی را به چالش کشیده و تضعیف کرده است. اکنون در عصری هستیم که جوامع با چالشها و بحرانهای اجتماعی و سیاسی، گسترش جرم و انواع کژرویهای اجتماعی مواجه شدهاند. بنابراین، در این بستر بحرانزا و جرمزا، اتّخاذ سیاستهای مناسب و مدیریّت پیشگیرانه بیش از پیش ضرورت یافته است. تا چند دهة اخیر، برای کنترل و پیشگیری از روشهای تقنینی و تنبیهی استفاده میشد. با پیچیدهتر شدن جوامع، گستره، ماهیّت و اشکال جرایم پیچیـدهتر و بسیـار متنوّع و به شـدّت بینالمللـی شده اند؛ برای نمونه، میتوان به جرایم تروریستی به عنوان بارزترین مورد اشاره کرد. تا چند دهة پیش، در بین ابزارهای حکومت، ابزارهای کنترلی و اجبار بسیار قویتر بودند. امّا با وجود فربه بودن آنها، نه تنها جرایم کاهش نیافتهاند، بلکه بسیار گسترش یافتهاند. از این رو، یکی از مهمترین مسائل در نزد حکومتها، نخبگان حکومتی و نیز پژوهشگران معاصر این بوده است که چرا با وجود مدرن شدن حکومتها، گسترش روشهای کنترلی و تنبیهی و گسترش بوروکراسی، این پدیده کاهش نیافته است و در مقابل بسیار بیشتر از گذشته گسترش یافته است. از این رو، حکومتها و پژوهشگران به این گرایش پیدا کردهاند که روشهای جدیدی را جایگزین کنند یا دستکم آنها را مکمّل روشهای کنترلی و تنبیهی پیشین کنند. بنابراین، به موازات گسترش این پدیدة منفی، حکومتها و نیز پژوهشگران دانشگاهی در صدد برآمدند که از روشهای مکمّل و مدرن فراحکومتی و چند ساحتی برای مبارزه و پیشگیری از گسترش جرایم استفاده کنند. از یک سو، حکومت و حکمرانی نیز ناگزیر پیچیده شدهاند و از روشهای یک سویه و قدیمی حکمرانی فاصله گرفتهاند و به سمت روشهای دو سویه و تعاملی یا همکاریجویانه با جامعه گرایش پیدا کردهاند. از سوی دیگر، با اثبات عدم کفایت روشهای کنترلی و تنبیهی حکومتی، روشهای «جامعه بنیاد» و «سیاستهای پیشگیرانة اجتماعی» مطرح شدهاند و اهمیّت یافتهاند. از این رو، تعداد درخور توجّهی از کشورهای توسعهیافته و بعضاً در حال توسعه به سمت این سیاستها گرایش پیدا کردهاند. در این بستر جهانی و اجتماعی، بسترشناسی اجتماعی جرم و نیز اندیشهها و رویکردهای اصلاحی اهمیّت یافتند و بر اندیشههای کنترلی و تنبیهی صرف اولویّت یافتند. استفاده از رویکرد سیستمی در این تحقیق در ارتباط کامل با این دغدغه و اولویّت بود. از آنجا که جامعه به مثابة یک کلیّت مرتبط با هم است، جرم و ریشههای آن و مبارزه با آن نیز مستلزم نگاه همهجانبه و اقدامات پیشگیرانه و قاطع سیستمی با همکاری خرده نظامهای خانواده، حکومت، دین، فرهنگ و نظام قضایی است. بنابراین، نمیتوان این امر مهم را صرفاً بر عهدة حکومت و نظام قضایی گذاشت، بلکه باید آمیزهای از راهبردهای فرهنگی، قضایی، سیاسی و اجتماعی را به کار برد تا شاهد کاهش جرایم در جامعة ایران باشیم. در جامعة ایران نیز جرایم تا حدّ درخور توجّهی گسترش یافتهاند. این پدیده به مثابة مسئلهای مهم توان و ظرفیّتهای کنترلی حکومت را به چالش کشیده است. در همین ارتباط، معاون وقت راهبردی قوّة قضائیّه در دی ماه 1393 چنین گفته است: «گزارشهای ناجا یکی از شاخصهای سنجش ماست و این گزارشها حاکی از نابسامانی در کشور است. شاخص دیگر، وضعیّت پروندهها در دستگاه قضایی است. با رشد تصاعدی در پروندهها روبرو بودهایم که این موضوع هشداردهنده است». (درگاه تخصّصی چشمانداز 1404). شاخص دیگری که میتوان به آن اشاره کرد گزارشهایی است که نهادهای نظارتی مانند سازمان بازرسی کلّ کشور ارائه میکنند؛ این گزارشها نیز در شأن جامعة ما نیست. برخی از این گزارشها که مربوط به پروندههای فساد هستند نشان میدهند که وضع جامعة ما مطلوب نیست (خبرگزاری ایرنا مهر ماه 1395). در چند دهة اخیر، در پاسخ به این پدیدة رو به گسترش، تا حدّی دستگاه قضایی و نیز پلیس به سمت رویکردهای اصلاحی در عرصههای نهادی، روشی و تقنینی گرایش پیدا کردهاند و به تدریج اندیشه و راهبردهای پیشگیری اجتماعی در این دو نهاد مهم گسترش یافتهاند. مسئلة مهم آن است که با وجود تحوّلات و رویکردهای اصلاحی و تخصّصیتر شدن نهادها، جرم در جامعة ما کاهش نیافته است. مسئلة مهمّ این تحقیق آن است که «مدل و الگوی نظری سیستمی» - که در علوم سیاسی و جامعهشناسی سیاسی مطرح است - تا چه اندازه در راهکاریابی برای دستگاه قضایی و پلیس در ارتباط با پیشگیری از جرم، از ظرفیّت و تاثیرگذاری برخوردار است؟ اما منظور از قید واژة «واکاوی» در عنوان تحقیق، نفی و انکار مطالعات انجامشدة پیشین نیست، بلکه هدف در این نوشتار آن است که از منظری جدید و با رویکردی بین رشتهای به موضوع پیشگیری از جرم پرداخته شود. در این نوشتار، استفاده از ظرفیّتهای جامعه و کنشگران اجتماعی، در قالب پیشگیری اجتماعی، در چارچوب نظریّه و مدل سیستمی در علوم سیاسی مورد توجّه بوده است. از آنجا که حقوق جزا و دیگر زیرمجموعههای حقوق در ذیل مجموعة علوم اجتماعی قرار میگیرند و جنبة بین رشتهای مییابند، در این نوشتار، باور بر آن است که پیشگیری از جرم نمیتواند تنها با استفاده از ظرفیّتها و تمهیدات نظری این رشته حاصل شود؛ تحقّق این امر نیازمند استفاده از ظرفیّتها و تمهیدات نظری و راهبردی دیگر رشتهها از جمله علوم سیاسی و اجتماعی است. نگارنده منکر وجود تعداد درخور توجّهی از مقالات با رویکرد فرهنگی و اجتماعی در خصوص پیشگیری از جرم نیست. از این رو، منظور از اطلاق عنوان «واکاوی» عمدتاً نگاه دوباره به موضوع پیشگیری از جرم با تمرکز بر استفاده از راهکارهای ارتباطی، شناختی و فرهنگی - اجتماعی به مثابة مکمّل و بازوی مشورتی برای دستگاه قضایی است؛ این رویکرد از جهت شناخت ریشههای جرم و نیز افشاء و بالا بردن هزینههای اجتماعی ارتکاب جرم در جامعة ایران توجیه میشود. این تحقیق با رویکردی بین رشتهای و با روش تحلیلی - نظری سیستمی از نوع کارکردگرایانه صورت گرفته است. در این راستا، پرسش پژوهش به این صورت طرح میشود: در چارچوب مدل سیستمی، چگونه میتوان از گسترش جرایم در ایران یا هر کشوری دیگر پیشگیری کرد و مهمترین بایستهها، کنشگران و مؤلّفههای تأثیرگذار در این ارتباط کدامند؟ از حیث پیشینه، باید گفت که در ارتباط با موضوع پیشگیری از جرم با رویکرد سیستمی، مقاله و مطالعهای یافت نشد. امّا با رویکردهای دیگر، مطالعاتی ارزشمند صورت گرفتهاند: 1- مجموعه مقالات چاپشده توسّط قوّة قضائیّه در همایش پیشگیری از وقوع جرم در سال 1383؛ 2- «نقش آموزش همگانی در پیشگیری از جرم» (بابائیان و همکاران، 1391)؛ 3- «کارکردهای آموزش و پرورش در پیشگیری از جرم» (سلیمانی پورلک و حسینپور، 1394)؛ 4- «پلیس جامعهمحور؛ نقش مشارکت مردم در پیشگیری از جرم» (قهرمانی، 1390)؛ 5- «رسانههای جمعی و پیشگیری از جرم» (قاسمی و بار سلطان، 1389)؛ 6- «کنگرههای پنجسالانة پیشگیری از جرم و عدالت کیفری سازمان ملل با تأکید بر رهیافتهای کنگرة سیزدهم» (ابراهیمی، 1394).
منبع: معاونت اجتماعی پیشگیری از جرم قوّة قضائیّه (۱۳۹۰) افزون بر قانون اساسی، در قوانین عادی نیز به صورت پراکنده به برخی از سازمانهای دولتی وظیفة پیشگیری واگذار شده است، ولی جایی برای مشارکت مردمی و سازمانهای غیردولتی پیشبینی نشده است؛ برای نمونه، میتوان به این موارد اشاره کرد: قانون تشکیل سازمان بهزیستی اصلاحی 1375، تشکیل معاونت امور فرهنگی و پیشگیری، شورای عالی مشارکتهای مردمی، ستاد مبارزه با موادّ مخدّر، سازمان زندانها و دادگاه ویژة روحانیّت. در یک ارزیابی کلّی از مجموعه راهکارهای طراحیشده در برنامة پنجسالة 1۳90 تا 1۳94 باید گفت که در این برنامه، بخش نسبتاً درخور توجّهی از شاخصهای فرهنگی- اجتماعی حکمرانی خوب مطرح شدهاند؛ مهمترین این شاخاصها عبارتند از: ظرفیّتسازی نظارتی جدید، گسترش آگاهی و اطّلاعات حقوقی مردم، اطّلاعرسانی شفّاف، توسعة حاکمیّت قانون، ظرفیّتسازی تحقیقاتی با ایجاد مراکز پژوهشی و تحقیقاتی، ظرفیّتسازی آموزشی با ایجاد مؤسّسات آموزشی قضایی، ایجاد مراکز اصلاحی و بازپروری، توسعة قوانین و لوایح در ارتباط با پیشگیری از جرم، ظرفیّتسازی اداری به ویژه با استفاده از فنّاوریهای جدید و اینترنت به منظور ساماندهی به نظام اداری و کاهش زمان رسیدگی به دعاوی، ظرفیّتسازی مشارکتی با ایجاد نهادهای مردمی جدید در رسیدگی به دعاوی مانند شورای حلّ اختلاف و نیز ظرفیّتسازیهایی از این دست. در یک ارزیابی اجمالی، نمیتوان جامعیّت نسبی راهکارهای طراحیشده در برنامة پنجسالة اخیر را برای بکارگیری شاخصهای حکمرانی خوب در نظام قضایی نادیده گرفت. در حقیقت، این برنامههای کاربردی بیانگر سازواری نظام قضایی با جامعة متحوّل ایران و الزام این نهاد مهمّ حکومتی برای پیشگیری از گسترش جرم و فساد در ایران در دو دهة اخیر هستند. اگرچه این برنامهها بسیار دیر تنظیم و اجرایی شدند، نمیتوان نتایج آنها را در ارتباط با پیشگیری از جرم نادیده گرفت. البته موفّقیّت این برنامهها در کاهش جرم در حدّ انتظار نبوده است و آمارهای موجود در ارتباط با گسترش جرم و پروندههای قضایی عدم تحقّق انتظار مطلوب را تأیید میکنند. مهمترین دلایل عدم کاهش درخور توجّه جرایم و پروندههای فساد اقتصادی عبارتند از:
| |||||||||||||||||||||||
| مراجع | |||||||||||||||||||||||
Ministry of justice of Hungary. (2008). the National Strategy for Social Crim Prevention, Availlable in: www.new.crime.crime.prevention.intlorg.
Jain ,Arvind (ed). (2002). Political economy of corruption. London, Routledge.
Johnson, Ronald w. & Miners, Henry. (2000). Approaches to Promoting Good Governance, Near East Bureau. Democratic Institution Support Project.
Palmary , Ingrid. (2001). social crime prevention in south Africa’s Najer cities.
Social Crime Prevention Fact Sheet, Department of justice , South Australia, Availlable in: www.cpu.sa.gov.au.
Vansant, J. (2001). Cooperation for Good Governance. Terry Sanford Institute of public policy.
| |||||||||||||||||||||||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 9,191 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,703 |
|||||||||||||||||||||||