تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,838 |
تعداد مقالات | 14,669 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,770,971 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,751,019 |
نسبت تاریخنگاری با مسئلۀ مرجع در عکاسی نزد رولان بارت | ||
حکمت و فلسفه | ||
مقاله 10، دوره 15، شماره 59، مهر 1398، صفحه 273-296 اصل مقاله (540.08 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/wph.2019.35127.1657 | ||
نویسندگان | ||
معصومه میرسعیدی1؛ مالک حسینی* 2؛ شهلا اسلامی3 | ||
1گروه فلسفه هنر، دانشکده الهیات و فلسفه، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران | ||
2گروه فلسفه، دانشکده الهیات، حقوق و علوم سیاسی ، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران، | ||
3گروه فلسفه، دانشکده الهیات، حقوق و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
تاریخنگاری عینی، به تعبیر دیگر، عینیتگرایی در تاریخنگاری و مسئلۀ وجود مرجع واقعی در عکاسی به ظاهر پیوند آشکاری با هم ندارند، چنانکه بیشتر جستارهای معاصر که دربارۀ نسبت تاریخ و عکاسی نگاشته شدهاند با توجه به تعاریف جدید از قابلیت بازنمایی عکاسی و بدون توجه صریح به جریانهای تاریخنگاری نوشته شدهاند؛گرچه همگی در نقد بازنمایی عکاسانه به آثار رولان بارت و دیگر هم عصرانش، به عنوان متون کلاسیک این حوزه، ارجاع دادهاند. اما نکتهای که کمتر بدان پرداخته شده است آن است که توجه بارت به مسئلۀ مرجع در عکاسی فراتر از ساختارگرایی صرف است و بازخوانی آراء بارت در دو حوزۀ به ظاهر متفاوت تاریخنگاری و عکاسی نشان میدهد که نگرش انتقادی او به سنت تاریخنگاری عینی در تمام مسیر فکریاش، از ساختارگرایی تا پساساختارگرایی، در حوزههای مختلف از جمله عکاسی حاضر بوده است. به عبارت دیگر، آنچه بارت در واکاوی مسئلۀ مرجع در عکاسی جستجو میکند در اصل همان مسئلۀ تاریخنگاری عینی و نسبت آن با واقعیت است، همان واقعیتی که از نگاه او قابل بازنمایی نیست. بارت، که در واکاوی ساختار روایتهای تاریخی بر امکان عینیگرایی در تاریخنگاری تردیدهای جدی وارد میکند، در جستجو برای یافتن مرجع عکسها در حوزۀ نشانهشناسی، اسطورۀ «عکس مساوی با واقعیت است» را به چالش میکشد و بدین ترتیب رویکرد واقعگرایی را در تاریخ و عکاسی از منظر نشانهشناسی به پرسش میگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
تاریخنگاری؛ اسطوره؛ مرجع؛ نشانهشناسی؛ عکاسی؛ رولان بارت | ||
مراجع | ||
ایگرس، گئورگ. (1396). تاریخ نگاری در قرن بیستم: از عینیت گرایی تا چالش پسامدرن. ترجمۀ محمد ابراهیم باسط. چاپ اول. تهران: انتشارات سمت. بارت، رولان. (1394). اسطوره، امروز، ترجمۀ شیریندخت دقیقیان، تهران: نشرمرکز. بارت، رولان. (1393). «بلاغت شناسی تصویر»، نظریه عکاسی: گزیده ای از مهم ترین متون نظری عکاسی در قرن بیستم، ویراسته لیز ولز، ترجمه مجید اخگر، تهران: سمت. بارت، رولان. (1389). پیام عکس، ترجمه راز گلستانی فرد، تهران: نشر مرکز. بارت، رولان. (1390). درجه صفر نوشتار، ترجمه شیرین دخت دقیقیان، تهران: هرمس. بارت، رولان. (1373). «گفتار تاریخی»، ترجمۀ فضلالله پاکزاد، شمارۀ 4، ارغنون، تهران. چندلر، دانیل. (1387). مبانی نشانهشناسی، ترجمۀ مهدی پارسا، تهران: سورۀ مهر. لوید، کریستوفر. (1379). «روش شناسی در تاریخ»، فلسفۀ تاریخ، روششناسی و تاریخنگاری، گردآوری و ترجمۀ حسینعلی نوذری، تهران: طرح نو. نوذری، حسینعلی. (1379). «تاریخیگری یا مکتب اصالت تاریخ»، فلسفۀ تاریخ، روششناسی و تاریخنگاری، گردآوری و ترجمۀ حسینعلی نوذری، تهران: طرح نو. Allen, Graham. (2003). Roland Barthes, London: Routledge.
Barthes, Roland. (1976). Mythologies, tr. Annette Lavers, London : Paladin 1976/1991.
Barthes, Roland. (1977). Image, Music, Text, tr. Stephen Heath, London: Fontana.
Clark, Elizabeth A. (2004). History, Theory, Text: Historians and the Linguistic Turn, Cambridge: Harvard University Press.
Koepnick, Lutz. (2004). “Photographs and Memories”, South Central Review, Politics and Aesthetics of Memory, vol. 21, no.1, pp.94-129.
Paschalidis, Gregory. (2004). “Images of History and the Optical Unconscios”, Historian, no.4, pp:33-44.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 507 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 249 |