اسمیت، پاتریشیا ال و راگان، تیل من جی (2007). طراحی آموزشی. ترجمه سونیا موسی رمضانی، مرضیه سعیدپور، زینب اسماعیلی، عظیمه نجف قلینژاد و الهام فردوسیان (1396). تهران: آوای نور.
جاناسن، دیوید و لند، سوزان (2012). مبانی نظری محیطهای یادگیری. ترجمه حسین زنگنه و مینا آذرنوش (1393). تهران: آوای نور.
زنگنه، حسین (1392). طراحی، تدوین و اعتباریابی مدل مبتنی بر یادگیری زایشی بهمنظور افزایش بازدههای یادگیری سطح بالا در یادگیرندگان در درس زیستشناسی دورهی دبیرستان. پایاننامه دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، چاپنشده.
سیف، علیاکبر (1387). سنجش فرایند و فراورده یادگیری: روشهای قدیم و جدید. تهران: دوران.
فردانش، هاشم (1385). مبانی نظری تکنولوژی آموزشی. تهران: سمت.
رایگلوث، کارلس ام (2012). نظریه و فناوری آموزشی برای دنیای فراصنعتی. رابرت ریزر و جان وی دمپسی (ویراستار). مسائل و روندها در طراحی و تکنولوژی آموزشی. ترجمه حسین زنگنه، مرضیه سعیدپور و سونیا موسی رمضانی (1396). تهران: آوای نور.
گریسون، رندی و آندرسون، تری (2003). یادگیری الکترونیکی در قرن 21. ترجمه اسماعیل زارعی زوارکی و سعید صفایی موحد (1384)، تهران: علوم و فنون.
مکدونالد، ژانت (2008). راهنمای یادگیری و تدریس تلفیقی در نظام آموزش حضوری و از راه دور.ترجمه اسماعیل زارعی زوارکی و وحید صالحی (1394). تهران: دانشگاه علامه طباطبائی.
مؤمنی راد، اکبر، سعیدپور، مرضیه. (زیرچاپ). اجتماع یادگیری. تهران: آییژ.
Grabowski, B. (2004). Generative learning contributions to the design of instruction and learning. In D. JONASSEN (Ed).handbook of research on educational communications and technology (pp. 719-743). London: Lawrence Erlbaum.
Harris, L. (2011). Secondary teachers' conceptions of student engagement: engagement learning or in schooling? Teaching and Teacher Education , 27: 367-380.
Kuh, G. D. (2009). What student affairs professionals need to know about student engagement? Journal of College Student Development, 50(6), 683–706.
Osborne, R. J., & Wittrock, M. C. (1985). The generative learning model and its implications for science learning. Studies in Science Education,12, 59-87.
Zyngier, D. (2008). Reconceptualising student engagement: Doing education not doing time. Teaching and Teacher Education, 24: 1765-1776.