| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,084 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,848,867 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,000,197 |
سنجش میزان دانش و رابطه آن با میزان استفاده از بازی های رایانهای در دانش آموزان دختر پایه هشتم شهر تهران | ||
| فناوری های آموزشی در یادگیری | ||
| مقاله 5، دوره 2، شماره 8، آذر 1395، صفحه 100-120 اصل مقاله (330.81 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jti.2019.321.1007 | ||
| نویسندگان | ||
| اکبر کبیری* 1؛ علی موسوی2 | ||
| 1دانشجوی دکتری رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی تهران. ایران(نویسنده مسئول) | ||
| 2دانشجوی دکتری رشته سنجش و اندازه گیری تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی تهران.ایران | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر باهدف سنجش میزان دانش دانشآموزان دختر پایهی هشتم شهر تهران از بازیهای رایانهای انجام شد. روش این پژوهش توصیفی-پیمایشی بود که پژوهشگران علاوه بر آن به بررسی رابطه میان دانش دانشآموزان با استفاده آنها از بازیهای رایانهای نیز پرداختهاند. جامعه آماری شامل تمام دانشآموزان دختر هشتم شهر تهران در سال تحصیلی 1393-1394 بود که با استفاده از جدول کوهن، 387 دانشآموز با روش خوشهای چندمرحلهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته (برگرفته از پرسشنامههای پایاننامه کارشناسی ارشد کبیری 1393) استفاده گردید. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی نشان داد که دانش دانشآموزان پایه هشتم نسبت به بازیهای رایانهای بالاتر از میزان میانگین است، همچنین بررسیها نشان داد رابطه دانش امور واقعی و دانش امور روندی دانشآموزان با میزان استفاده آنها از بازیهای رایانهای مثبت و مستقیم است؛ اما بین دانش امور مفهومی آنان با میزان استفاده از بازیهای رایانهای این رابطه برقرار نیست (رابطه ضعیف بود). چنانچه هرچقدر دانش امور مفهومی آنان نسبت به بازیهای رایانهای بالاتر نشان داده شد میزان استفاده آنان از این بازیها به شکلی منظم، کنترلشده و صحیحتر بود.نتایج نشان دادمیتوان با ارتقاء دانش مفهومی دانش آموزان و والدین آنان از بازیهای رایانهای، میزان و نحوه استفاده دانش آموزان از این بازیها را به میزان زیادی کنترل و به سمت مطلوب سوق داد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| بازی؛ بازی رایانه ای؛ دانش؛ میزان استفاده | ||
| مراجع | ||
|
امینی فر،الهه،صالح صدق پور،بهرام و زاده باغ،حسین(1391).تأثیر بازیهای رایانهای بر انگیزه پیشرفت ریاضی دانش آموزان.فصلنامه فناوری آموزش،6(3):184-177. حاجیزاده،محمد،فیروزی،فاطمه،صفاریان،سعید(1393).تأثیر بازی رایانهای آموزشی بر سطوح شناختی بلوم در یادگیری و بادداری مفاهیم ریاضی دانش آموزان. فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی،5(17):99-77
خزائی،کامیان و جلیلیان،نوشین(1393).تأثیر بازیهای آموزشی رایانهای بر پیشرفت تحصیلی و خلاقیت دانش آموزان مقطع ابتدایی. فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی. پوراحمد، امیر و ولایتی، الهه. (1390). یادگیری از طریق بازیهای رایانهای برخط. مجموعه مقالات سومین همایش ملی آموزش. تهران: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی. دلاور، علی (1387). احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران: رشد. سیف، علیاکبر (1387). اندازهگیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی. تهران: نشر دوران. قطریفی، مریم (1384). بررسی تأثیرات بازیهای رایانهای بر سلامت روانی و عملکرد تحصیلی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیتمعلم تهران. کبیری، اکبر (1393). بررسی دانش، نگرش و میزان استفاده دانشآموزان از بازیهای رایانهای، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی تهران. منطقی، مرتضی (1380). بررسی پیامدهای بازیهای ویدیویی-رایانهای، تهران: انتشارات فرهنگ و دانش. ولایتی،الهه(1391).بازیهای رایانهای و نقش آن در آموزش و یادگیری دانش آموزان کمتوان ذهنی.فصلنامه تعلیم و تربیت استثنائی.شماره 109. فروردین91
Aghlara, L., & Tamjid, N. H. (2011). The effect of digital games on Iranian children's vocabulary retention in foreign language acquisition. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 29, 552-560.
Gentile, D. A., Lynch, P. J., Linder, J. R., & Walsh, D. A. (2004). The effects of violent video game habits on adolescent hostility, aggressive behaviors, and school performance. Journal of adolescence, 27(1), 5-22.Gross, E. F. (2000). The impact of home computer activity and development future child. 10, www.nlm.nih.gov.
Kappers, W. M. (2009). Educational video game effects mathematics achievement and motivation scores: An experimental study examining differences between the sexes. Unpublished doctoral dissertion, University of Central Florid.
Krcmar, M., Farrar, K., & McGloin, R. (2011). The effects of video game realism on attention, retention and aggressive outcomes. Computers in Human Behavior, 27(1), 432-439.
Prensky, M. (2003). Digital game-based learning. Computers in Entertainment (CIE), 1(1), 21-21. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 871 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 488 |
||