| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,224 |
| تعداد مقالات | 18,166 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,937,568 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,010,565 |
اثر بخشی ماندالا درمانی در کاهش اضطراب نوجوانان | ||
| فرهنگ مشاوره و روان درمانی | ||
| مقاله 4، دوره 10، شماره 40، دی 1398، صفحه 99-112 اصل مقاله (721.86 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qccpc.2019.46257.2206 | ||
| نویسندگان | ||
| حسین قمری کیوی* 1؛ سید محمد بصیر امیر2؛ عسگر فرزانه2؛ عفت قوی بازو3 | ||
| 1استاد گروه مشاوره دانشگاه محقق اردبیلی | ||
| 2کارشناسی ارشد مشاوره خانواده دانشگاه محقق اردبیلی | ||
| 3کارشناسی ارشد مشاوره خانواده دانشگاه الزهرا | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر ماندالا درمانی در کاهش اضطراب نوجوانان انجام شد. پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون گسترشیافته با یک گروه آزمایش و دو گروه مقایسه بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان مقطع دبیرستان شهرستان گرمی با دامنه سنی 15 تا 18 سال تشکیل میدادند که از میان آنها 45 نفر بهتصادف انتخاب شد و در سه گروه، یک گروه آزمایش (15 نفر) و دو گروه مقایسه (هر گروه 15 نفر) بهتصادف گمارده شدند. آزمودنیها پرسشنامه اضطراب موقعیتی اشپیلبرگر (1983) را در دو نوبت (پیشآزمون و پسآزمون) تکمیل کردند. از گروه آزمایش خواسته شد که به مدت 20 دقیقه به رنگآمیزی طرح ماندالا بپردازند، همچنین از گروه اول مقایسه خواسته شد که به مدت 20 دقیقه به رنگآمیزی صفحه شطرنجی مشغول شوند و از گروه دوم مقایسه نیز خواسته شد به مدت 20 دقیقه به کشیدن نقاشی آزاد بپردازند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که تفاوت میان گروهها در پسآزمون اضطراب از لحاظ آماری معنادار است، به این معنی که هر سه روش رنگآمیزی ماندالا، رنگآمیزی صفحه شطرنجی و نقاشی آزاد در کاهش اضطراب مؤثر بودهاند. در ادامه نتایج حاصل از آزمون تعقیبی بنفرونی نشان داد روش رنگآمیزی ماندالا نسبت به دو روش دیگر تأثیر بیشتری داشته است. این تفاوت میتواند بر اثر فراخوانی کنشهای خود برای یکپارچهسازی فعالیتها در جریان درگیر شدن آزمودنیها در رنگآمیزی ماندالا تفسیر شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اضطراب؛ ترسیم ماندالا؛ نوجوانان | ||
| مراجع | ||
|
امیری، سهراب؛ قاسمی نواب، امیر، یعقوبی، ابوالقاسم. (1395). پایایی، روایی و تحلیل عاملی نسخه فارسی پرسشنامه استرس نوجوانان. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 7(25)، 89-116. ایمانی، سعید؛ الخلیل، یاسمین؛ شکری، امید. (1398). رابطهی نگرشهای ناکارآمد با اضطراب اجتماعی در نوجوانان دانشآموز: نقش میانجی گر تنظیم هیجان. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 16(33)، 1-28. باباخان زاده، سهیلا؛ احتشام زاده، پروین؛ افتخار صعادی، زهرا؛ بختیارپور، سعید؛ علی پور، احمد. (1398). اثربخشی درمان فراشناختی با تأکید بر کارکردهای اجرایی مغز بر سندرم شناختی-توجهی و حس انسجام خود در مبتلایان به اضطراب. فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 10(38)، 195-220. جنگی، شهلا؛ شیرآبادی، علیاکبر؛ جانی، ستاره؛ پوراسمعلی، اصغر. (1394). اثربخشی هنردرمانی بر پایه نقاشی درمانی در کاهش اضطراب کودکان دچار لکنت زبان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 23(2)، 53-60. سلمانینژاد مهرآبادی، صغری. (1393). واکاوی اشکال کهنالگوی ماندالا و نماد کمال در ناخودآگاه قومی طاهره صفارزاده. فصلنامه پژوهشهای ادبی و بلاغی، 3(7)، 38-57. کشاورز افشار، حسین؛ میرزایی، جواد. (1397). بررسی رابطه سازگاری اجتماعی، هوش هیجانی و راهبردهای انگیزشی با اضطراب تحصیلی دانشجویان. فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 9(34)، 211-238. گرجی، راحله. (1396). رنگآمیزی تصاویر ماندالا ابزاری برای کسب تعادل آرامش و تمرکز، تهران: انتشارات رشد. گنجی، مهدی. (1395). آسیبشناسی روانی بر اساس DSM-5، تهران: نشر ساوالان. Belchamber, B. (2003). Brent’s homepage. Coloring Therapy. Retrieved on February 2, 2003, fromwww.keen.com/memberpub/homepage.
Bonny, H., & Kellogg, J. (1977). Mandalas as a measure of change in psychotherapy. American Journal of Art Therapy, 16, 126-130.
Christenfeld, N., &Creager, B. (1996). Anxiety, alcohol, aphasia, and ums. Journal of Personality & Social Psychology, 70(3), 451-460.
Couch, J. B. (1997). Behind the veil: Mandala drawings by dementia patients. Art Therapy, 14(3), 187-193.
Curry, N. A., & Kasser, T. (2005). Can coloring mandalas reduce anxiety? Art Therapy, 22(2), 81-85.
Henderson, J. (1973). The picture method in Jungian psychology. Art Psychotherapy, 2, 135-140.
Henderson, P., Rosen, D., & Mascaro, N. (2007). Empirical study on the healing nature of mandalas. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 1(3), 148.
Ireland, M. S., & Brekke, J. (1980). The mandala in group psychotherapy: Personal identity and intimacy. The Arts in Psychotherapy, 7(3), 217-231.
Jung, C. G. (1933). Modern man in search of a soul. New York: Harcourt & Brace.
Jung, C. G. (1959). Mandala Symbolism. The Collected Works of C. G. Jung, vol 9, part I. Princeton: Princeton University Press.
Jung, C. G. (1964). Man, and his symbols. New York: Doubleday.
Potash, J. S., Chen, J. Y., & Tsang, J. P. Y. (2016). Medical student mandala making for holistic well-being. Medical Humanities, 42(1), 17-25.
Slegelis, M. H. (1987). A study of Jung’s mandala and its relationship to art psychotherapy. The Arts in Psychotherapy, 14(4), 301- 311.
Spielberger, C. D. (1983). Manual for the State-Trait Anxiety Inventory STAI (form Y) ("self-evaluation questionnaire").
Spielberger, C. D., Krasner, S. S., & Solomon, E. P. (1988). The experience, expression, and control of anger. In Individual differences, stress, and health psychology (pp. 89-108). Springer, New York, NY. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,807 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,040 |
||