تعداد نشریات | 57 |
تعداد شمارهها | 1,869 |
تعداد مقالات | 14,934 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,853,389 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 20,298,978 |
تحلیل محتوای کتاب تفکر و سواد رسانهای پایه دهم از منظر مهارتهای سواد اطلاعاتی مدل حل مسألهی شش مهارت بزرگ | ||
فناوری های آموزشی در یادگیری | ||
مقاله 5، دوره 3، شماره 12، مهر 1396، صفحه 95-124 اصل مقاله (452.38 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jti.2020.47586.1287 | ||
نویسنده | ||
نیره شاه محمدی* | ||
دکتری برنامهریزی درسی، عضو هیئتعلمی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
این پژوهش به ارزشیابی کتاب تفکر و سواد رسانهای پایه دهم از منظر مهارتهای سواد اطلاعاتی مدل حل مسأله-ی شش مهارت بزرگ پرداخته است. پژوهش از نظر هدف کاربردی، با توجه به نظرسنجی از معلمان پیمایشی و با توجه به تحلیل محتوا توصیفی بوده است. جامعه آماری محتوای کتاب درسی تفکر و سواد رسانهای پایه دهم سال تحصیلی 97-96 و 332 نفر معلمان درس تفکر و سواد رسانهای ناحیه 4 آموزش و پرورش شهر کرج بودند که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری خوشهای 180 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری دادهها فرمهای بررسی و پرسشنامه محقق ساخته بودند که روایی محتوایی آنها توسط ده نفر از متخصصان موضوعی تأیید شد. پایایی فرم بررسی با استفاده از فرمول ویلیام اسکات 6/96 و پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ 78/0 برآورد شد. برای تحلیل دادهها، از درصد فراوانی، میانگین ، برای بررسی توزیع نرمال دادهها آزمون کولموگروف اسمیرنوف و آزمون t تک نمونهای استفاده شد. یافتههای پژوهش تحلیل محتوای کتاب نشان داد،: مهارت استفاده از اطلاعات دارای کمترین و مهارت ارزیابی دارای بیشترین امتیاز میباشد و به مهارتهای توصیف مسأله تعریف کار و وظیفه؛ راهبردهای جستجوی اطلاعات؛ مکانیابی و دسترسی به اطلاعات اصلاً نپرداخته است. از دیدگاه معلمان به مهارت توصیف مسأله، تعریف کار و وظیفه کمترین و به مهارت ارزیابی به بیشترین میزان توجه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ کتاب تفکر و سواد رسانهای؛ پایه دهم؛ مهارتهای سواد اطلاعاتی؛ مدل حل مسألهی شش مهارت بزرگ | ||
مراجع | ||
ابراهیم پور، مریم، سبحانی نژاد، مهدی و شایسته، اقدس. (1393). اهمیت توسعه توانایی سواد اطلاعاتی با تأکید بر ملاحظات اجرای فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظام آموزشی کشور. فصلنامه نظامها و خدمات اطلاعاتی، 3(2)، 1-14. ابراهیمی درچه، الهه، چشمه سهرابی، مظفر و نیستانی، محمدرضا. (1395). تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره متوسطه ایران با رویکرد سواد اطلاعاتی. فصلنامه تعلیم و تربیت، 32(125)، 169-200. ایراننژاد، پریسا، رونقی، سیمین و شاهمحمدی، نیره. (1390). تحلیل محتوای کتابهای درسی (1) با تأکید بر کتابهای درسی دوره ابتدایی. کرج: سرافراز. پریرخ، مهری. (1394). آموزش سواد اطلاعاتی: مفاهیم، روشها و برنامهها. تهران: کتابدار. حیدری همتآبادی، زهرا. (1385). شناسایی میزان توجه به سواد اطلاعاتی در درسنامههای علوم تجربی دوره ابتدایی. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته برنامهریزی درسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان. رهبرنودهی، نسیبه، نیک مقدم حجتی، ساناز و سلیمانی روزبهانی، فاطمه. (1394). تعیین عوامل مؤثر بر آسیبهای فضای مجازی و راهکارهای مقابله با آن، در دانشآموزان ایرانی (مطالعه موردی: دانشآموزان مقطع متوسطه و پیشدانشگاهی مدارس ناحیه 1 کرج). دومین همایش بینالمللی مدیریت و فرهنگ توسعه. تهران: مؤسسه سفیران فرهنگی مبین عرب شاهی، ملیحه، سیف نراقی، مریم و نادری، عزتالله. (1395). بررسی میزان توجه به مهارتهای سواد اطلاعاتی در کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی نظام آموزشوپرورش ایران. دو فصلنامه علمی-پژوهشی تفکر و کودک، 7(1)، 55-81. عینی، اکرم. (1394). سواد اطلاعاتی در مراکز یادگیری مدرسه. تهران: مؤسسه فرهنگی منادی تربیت. کاشی نهنجی، وحیده. (1390). سواد اطلاعاتی در مدارس. تهران: کتابدار. کیانی، حسن، تاجداران، منصور و پویا، کاترین. (1395). بررسی تأثیر تحصیلات والدین در ارتقاء سطح سواد اطلاعاتی دانشآموزان مقطع پیشدانشگاهی مدارس دولتی و غیردولتی منطقه 2 شهر تهران 91-1390. فصلنامه دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات)، 9(32)، 81-88. لطفی ماهر، ناهید و درتاج، فریبرز. (1390). میزان توجه به سواد اطلاعاتی در درسنامههای بخوانیم و بنویسیم دوره ابتدایی. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، 6(23)، 110-131. محسنی، سمیه. (1387). شناسایی میزان توجه به سواد اطلاعاتی در درسنامههای علوم تجربی و اجتماعی دوره راهنمایی. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته برنامهریزی درسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان. مرادی، انیسه و اخوان تفتی، مهناز. (1392). بررسی رضایت دانشآموزان دوره متوسطه نظری از انتخاب رشته خویش و عوامل مؤثر بر آن. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 9(28)، 121-138. ملکی، حسن. (1382). مبانی برنامهریزی درسی آموزش متوسطه. تهران: سمت. میرحسینی، زهره و شعبانی، احمد. (1393). مبانی و روشهای آموزش سواد اطلاعاتی. تهران: سمت. نظری، مریم. (1385). سواد اطلاعاتی. تهران: پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران. نیلی، ترزا. (2006). سنجش سواد اطلاعاتی با استفاده از ابزارها و تکالیف استاندارد. (ترجمه علیاکبر خاصه و رحیم علیجانی، 1389). تهران: چاپار. References Chu, S. K. W. (2012). Assessing information literacy: A case study of primary 5 students in Hong Kong. School Library Research, 15, 1–24. Kong, S. C. (2008). A curriculum framework for implementing information technology in school education to foster information literacy. Computers & education, 51(1), 129-141. Ngo, H. T., Walton, G., & Pickard, A. (2016) Teaching and Learning Information Literacy in Upper Secondary Schools in Vietnam. In The Fourth European Conference on Information Literacy (ECIL) (P. 113). Rambousek, V., Štípek, J., Procházka, J., & Wildová, R. (2014). Research on ICT literacy education in primary and lower secondary schools in the Czech Republic. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 141, 1263-1269. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,279 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 423 |