تعداد نشریات | 57 |
تعداد شمارهها | 1,864 |
تعداد مقالات | 14,914 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,758,746 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 20,254,949 |
بررسی نقش میانجی انگیزه پیشرفت در رابطه سرمایه اجتماعی و روحیه کارآفرینی | ||
پژوهشنامه مددکاری اجتماعی | ||
مقاله 3، دوره 5، شماره 15، فروردین 1397 اصل مقاله (546.41 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/rjsw.2018.10948 | ||
نویسندگان | ||
لیلا فتحی1؛ مریم پورکسمایی2؛ محمد رضا ابراهیمی3 | ||
1استادیار علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور مرکز البرز. | ||
2مربی علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور مرکز البرز. (نویسنده مسئول). | ||
3موسسه آموزش عالی محمدیه قزوین مربی آموزشی مدیریت | ||
چکیده | ||
هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی نقش میانجی انگیزه پیشرفت در رابطه سرمایه اجتماعی و تمایل به کارآفرینی دانشجویان است. جامعه آماری تحقیق، کلیه دانشجویان دانشگاه تبریز در تمام مقاطع در سال تحصیلی 96-95 میباشند که از بین آنها، 382 نفر با استفاده از نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب و دادهها جمعآوری شد. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون آنالیز واریانس و آزمون تی و تحلیل مسیر استفاده شده است. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که بین سرمایه اجتماعی کل، اعتماد اجتماعی، هنجار اجتماعی، شبکۀ اجتماعی و انگیزۀ پیشرفت با روحیۀ کارآفرینی دانشجویان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. علاوه بر این، نتایج بیانگر وجود ارتباط مثبت و معناداری بین ابعاد روحیه کارآفرینی و متغیرهای مستقل تحقیق بود. نتایج تحقیق همچنین میانگین نمره دانشجویان را برای روحیۀ کارآفرینی، متوسط رو به بالا ارزیابی نمود (51/66 درصد). نتیجه تحلیل مسیر صورت گرفته نیز نشان داد که متغیر انگیزۀ پیشرفت بهصورت مستقیم 29/0 درصد بر متغیر وابسته تأثیر داشته و همچنین متغیر شبکۀ اجتماعی بیشترین تأثیر را هم بهصورت مستقیم (36/0 درصد) و هم بهصورت غیرمستقیم (40/0 درصد) از طریق متغیر انگیزۀ پیشرفت بر متغیر روحیۀ کارآفرینی داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
روحیۀ کارآفرینی؛ انگیزۀ پیشرفت؛ اعتماد اجتماعی؛ شبکۀ اجتماعی | ||
مراجع | ||
- احمدپور داریانی، محمود. (1379). کارآفرینی (تعاریف، نظریات، الگوها)، تهران: نشر شرکت پردیس 57، چاپ اول. - احمدپور داریانی، محمود و مقیمی، سید محمد. (1389). مبانی کارآفرینی، تهران: انتشارات فر اندیش،چاپ دهم. - اخوان، پیمان. (1386). بررسی عوامل مربوط به پتانسیل کارآفرینی و ارائه یک رویکرد چندوجهی. مطالعه موردی (صنعت قطعهسازی خودرو)، فصلنامه علمی – پژوهشی مطالعات مدیریت صنعتی. 6(17): 133- 107. - اکبری، کرامتالله (1387)، توسعه کارآفرینی (رویکرد آموزشی)، انتشارات جهاد دانشگاهی، چاپ سوم. - الیاسی، قنبرمحمد. (1390). نقش شبکههای اجتماعی در تشخیص فرصتهای کارآفرینی، توسعه کارآفرینی. 3(11): 26-7. - امین بیدختی، علیاکبر و شریفی، نوید (1390). بررسی نقش سرمایه اجتماعی در توسعه اقتصادی: ارائه یک الگوی نظری، مجله راهبرد یاس. 8(2): 185-163. - تمنایی فر، محمدرضا و گندمی، زینب. (1390). رابطه انگیزه پیشرفت با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان، فصلنامه راهبردهای آموزش. 4(1): 19-15. - جزنی، نسرین. (1386). کارآفرینی دانشآموختگان دانشگاهی، انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، چاپ اول. - حسین صمدی، علی. (1388). سرمایه اجتماعی و توسعه مالی اقتصاد در ایران 1385-1350، نشریه تحقیقات اقتصادی. 8(8): 144-117. - حقشناس، اصغر. (1386). الگوی کارآفرینی سازمانی در بخش دولتی ایران، فصلنامه علوم مدیریت ایران. 2(8): 73-31. - خانجانی، زینب. (1387). رابطه ویژگیهای کم دامنۀ شخصیت بااستعداد و عملکرد کارآفرینی دانشجویان دانشگاه تبریز، مطالعات روانشناسی. 4(1): 69- 47. - ربیعی، علی و صادق زاده، حکیمه. (1390). بررسی رابطه سرمایۀ اجتماعی بر کارآفرینی، فصلنامه علمی- پژوهشی رفاه اجتماعی. 11(41): 221- 191. - سعیدی کیا، مهدی. (1388). اصول و مبانی کارآفرینی، انتشارات کیا، چاپ سیزدهم. - سلجوقی، خسرو. (1388). فرهنگ کارآفرینی، کارآفرینی فرهنگی، اهمیت، ضرورت و جایگاه، کتاب ماه علوم اجتماعی. 2(3): 75-58. - شیانی، ملیحه و موسوی، میرطاهر. (1390)، تحلیل وضعیت سرمایه اجتماعی در شهر کرمان، فصلنامه علمی-پژوهشی رفاه اجتماعی. 11(41): 122-93. - عسگری، محمدهادی و قاتع، مازیار. (1390). بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و کارآفرینی (مطالعه موردی: صنعت فولاد ایران)، ماهنامه مهندسی مدیریت. 5(4): 8-4. - علایی خرایم، رقیه. (1391). مقایسه باورهای خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت در میان دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری، مجله ناتواناییهای یادگیری. 1(3): 104-83. - غفاری، هادی و یونسی، علی. (1389). بررسی قابلیت کارآفرینی دانشجویان دانشگاه پیام نور اراک، فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران. 3(3): 136-115. - غفوری، محمدرضا. (1387). رابطه انگیزه پیشرفت و سرسختی روانشناختی با هیجان خواهی و مسئولیتپذیری، دانش و پژوهش در روانشناسی. 10(36): 188-165. - فرزی، حامد. (1392). تعیین رابطه سخت رویی و انگیزه پیشرفت با احساس از موفقیت ورزشی در دانشجویان ورزشکار دانشگاههای ایران و عراق، پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی. 3(7): 88-75. - قاسمی افشار، منصور. (1391). تبیین رابطه خلاقیت و انگیزه پیشرفت با کارآفرینی از دیدگاه کارکنان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هرمزگان، ماهنامه اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی کار و جامعه. 5(4): 99-89. - کرمی، بختیار. (1392). اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر خلاقیت، انگیزه پیشرفت و خود پنداره تحصیلی، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. 2(4):139-121. - ملک سعیدی، حمیده. (1392). عوامل مؤثر بر انگیزه پیشرفت کارآفرینان زن روستایی: مورد مطالعه شهرستان مرودشت. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران. 9(1): 151-141. - میرزائی، مجتبی. (1393). بررسی میزان پتانسیل کارآفرینی و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن (مطالعه موردی: دانشگاه تبریز)، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه سراسری تبریز. - میرزایی، محمد. (1394). بررسی نقش سرمایه اجتماعی در توسعه پتانسیل کارآفرینی، دو فصلنامۀ جامعهشناسی اقتصادی و توسعه. 4(2): 103-75. - نظری، محمدرضا. (1389). کارآفرینی، نشر پیام پویا، چاپ دوم. - نوابخش، مهرداد و فدوی، جمیله. (1387)، بررسی ابعاد سرمایه اجتماعی و نقش آن در توسعه شهری، پژوهشنامه علوم اجتماعی. 2(1): 47-25. - هزارجریبی، جعفر. (1382). توسعه کارآفرینی و دانشآموختگان، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی. 30(11): 177- 159. - هزارجریبی، جعفر. (1384). کارآفرینی، تهران، انتشارات پژوهشکده اقتصادی، چاپ اول.
- Alder, pikon & kwon, Stan. (2002). “Social Capital Prospects for a new Concept ", Academy of Management Review, 27(1): 17-40. - Binks, Minor., Starkey, Kat. and Mahon, Cilvan. (2006). Entrepreneurship education and the business school. Technology Analysis & Strategic Management, 18(1), 1-18. - Casson, Mark, glosta, Marina della. (2007). Enternrurship and Social Capital: Analysing the impact of social network on Enterpreneural activity from a Rational Action Perspective, international small bosiness journal,vol(3); 220-244. - Davidsson, piterz & Honig, Benson. (2003). "The role of Social and Human Capital among nascent entrepreneurs, Journal of Business Venturing, 3(18), 301-331. - Gwan, Soo. (2010). “Impacts of Social Capital on Entrepreneurship, Innovation, and Economic Development in the Knowledge Economy ", George Mason University; 3393615. - Harriss, John. (1997). “Policy Arena, Missing link or Analytically Missing? The Concept of Social Capital ", Journal of Interational Development, (9): pp. 919-937. - Masuda Tilor. (2006). The Determinants of Latent Entrepreneurship in Japan, Small Business Economics, 26, 227-240. - Naude, Wim. (2008). Entrepreneurship in Economic Development, World Institute for Development Economics Research, 1-45. - Esgandari, Simin & Mohammadi, Sardar & Moharramzadeh, Mehrdad. (2012). The Relationship between Social Capital and Entrepreneurship in - Shafaati Laleh, Reza. (2012). "Study on Relationship between Social Capital and Entrepreneurship ", Journal of Basic and Applied Scientific Research, 2(8), 7719-7726. - Van praag.Mirjam; some classic views on entrepreneurship, De Economist 14(7): 311-335, 1999. - Wool Cock, Michael & Narayan, Deepa. (2000). " Social Capital: Implications of Development Theory Research, and Policy ", Word Bank Research Observer, 15(2): 22-36.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 378 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 362 |