| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,218 |
| تعداد مقالات | 18,043 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,639,300 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,974,379 |
حـــدوث عـــالم مــــــاده از دیدگاه متکلم و فیلسوف | ||
| پژوهشنامه کلام تطبیقی شیعه | ||
| مقاله 5، دوره 1، شماره 2، مهر 1398، صفحه 125-149 اصل مقاله (484.95 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jcst.2020.49394.1030 | ||
| نویسندگان | ||
| مریم خوشنویسان1؛ سیدصدرالدین طاهری موسوی* 2؛ بابک عباسی3 | ||
| 1دانشجوی دکتری کلام و حکمت اسلامی دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقیقات، تهران | ||
| 2استاد گروه فلسفه، دانشگاه علّامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| 3استادیار،گروه تخصصی فلسفه، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| مقالۀ حاضر به منظور ارائۀ گزارشی تطبیقی پیرامون حدوث عالم ماده، براساس آرای چهار فرقه کلامی اسلامی، معتزله، اشاعره، ماتریدیه و شیعه، به ضمیمه آرای ابن سینا، از فلاسفۀ اسلامی و مؤسس مکتب مشاء، گرد آمدهاست. ابتدا مقدماتی پیرامون معنی حدوث و نقطۀ مقابل آن، یعنی قِدم و معنی عالَم و پرسشهای اصلی بیان شده، سپس پیشینۀ مسئله گزارش گردیده، آنگاه آرای سران فرقههای مذهبی اهل سنت، یعنی معتزله، اشاعره و ماتریدیه، با استناد مستقیم به گفتار یک تن از رؤسای هر یک از سه فرقه اهل سنت بیان شده، و از بزرگان شیعه، گفتار چندین تن بررسی گردیدهاست. سپس اشاراتی به رأی ابن سینا در همین مسئله صورت گرفته و در نهایت، نتیجۀ به دست آمده این است که مسئله به پاسخ قانعکنندهای نمیرسد؛ به ناچار با الهام از گفتههای فلاسفه راه حلی موقتی، بی آنکه آن راه حل، قطعی شمرده شود، برگزیده شد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| حدوث؛ قِـــدم؛ حدوث زمانی؛ قِــدم زمانی؛ حدوث ذاتی؛ قِـــدم ذاتی؛ عالم ماده | ||
| مراجع | ||
|
منابع و مآخذ - قرآن کریم. - ابراهیمی دینانی، غلامحسین. (2537) (سابق). قواعد کلی در فلسفه اسلامی. ج1. تهران: انتشارات انجمن فلسفه تهران. - ابنسینا، حسین بن عبدالله، ابوعلی. (1363 ش.). الهیات شفا. تصحیح الأب قنواتی و سعید زائد. مقدمۀ ابراهیم مدکور. چاپ قاهره. تهران: انتشارات ناصرخسرو. - ارسطو. (1363ش.). طبیعیات. ترجمۀ مهدی فرشاد، تهران: انتشارات امیرکبیر. - اشعری، ابوالحسن. (1955م.). اللمع فی الرد علی أهل الزیغ و الأهواء و البدع. به تصحیح غرابه حموده. قاهره: المکتبة الازهریة للتراث. - جلالی، سید لطفالله. (1390ش.). تاریخ و عقاید ماتریدیه. قم: انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب. - حلّی، جعفر بن حسن بن یحیی بن سعید. ابوالقاسم. (1414ق). المسلک فی أصول الدین. تحقیق رضا استادی. مشهد: آستان قدس رضوی. - رازی، محمد بن عمر، فخرالدین. (1341 ش.). البراهین در علم کلام، مقدمه و تصحیح سید محمد باقر سبزوار. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. - طوسی، خواجه نصیرالدین و علّامه حلی. (1380 ش.). کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد. تهران: انتشارات خورسندی. - معتزلی، قاضی عبدالجبار. (بیتا). شرح الأصول الخمسه. تعلیـق امام احمد بن حسین بن ابی هاشم. بیروت: داراحیاء التراث العربی. - غزالی، محمد، (1962م.) تهافت الفلاسفه. موریس بویج الیسوعی. چاپ دوم. با مقدمۀ ماجد فخری. بیروت، المطبعة الکاتولوکیة. - کاپلستن، فردریک. (1362ش.). تاریخ فلسفه. ج1. قسمت دوم. ترجمۀ سید جلال الدین مجتبوی. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. - لاهیجی، عبد الرزاق و علی بن حسین فیاض. (بیتا). گوهرمراد. تهران: اسلامیه. - لاهیجی، عبد الرزاق. (فیاض). (1372ش.). سرمایهایماندراصولاعتقادات. تحقیق صادق لاریجانی. چاپ سوم. تهران: انتشارات الزهراء. - مصباح یزدی، محمدتقی. (1395ش). شرح الهیات شفا. قم: مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی. - مفید، محمد بن محمد بن نعمان. شیخ. ابن المعلم. (1371ش.). النکت الاعتقادیه. قم: المجمع العالمی لأهل البیت. - مقداد بن عبدالله، ابوعبدالله و فاضل مقداد سیوری. (1380ش.).اللوامعالإلهیةفیالمباحثالکلامیه. مقدمه و تصحیح قاضی طباطبائی. قم: مرکز انتشارات حوزه علمیه قم. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 800 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 435 |
||