تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,660 |
تعداد مقالات | 13,215 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,436,030 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,425,690 |
شناسایی عوامل توسعهدهنده فرهنگ تاکید علمی در مدارس: مطالعه پدیدارشناسی | ||
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
مقاله 6، دوره 8، شماره 27، تیر 1400، صفحه 139-156 اصل مقاله (373.82 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2020.52681.1329 | ||
نویسنده | ||
محمود صفری ![]() ![]() | ||
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
نتایج تحقیقات پیشین حاکی از آن است که فرهنگ تاکید علمی در مدارس، پیشرفت تحصیلی دانشآموزان و اثربخشی مدرسه را تسهیل میکند. هدف از این مطالعه شناسایی عوامل توسعهدهنده فرهنگ تاکید علمی در مدارس شهر تهران در سال تحصیلی 1397-1398 بود. این مطالعه به روش کیفی از نوع پدیدارشناختی انجام شد. حجم نمونه شامل 24 نفر از صاحبنظران حوزه تعلیموتربیت بودند که با آنها مصاحبه نیمهساختاریافته صورت گرفت، بطوری که دادههای لازم براساس اشباع نظری جمعآوری گردید. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق از نرمافزار NVivo 10 استفاده گردید. یافتههای این تحقیق حاکی از آن است که چهار عامل بیشترین نقش را در رشد و توسعه فرهنگ تاکید علمی در مدارس ایفا مینمایند. این عوامل عبارتند از: «کیفیت فعالیتهای آموزشی و پرورشی» دارای بیشترین امتیاز و در جایگاه اول، «بازخورد سازنده» در جایگاه دوم، «کیفیت محیط آموزشی» در جایگاه سوم، «امنیت روانی و شغلی» در جایگاه چهارم قرار گرفتند. بنابراین، برای این که فرهنگ تاکید علمی در مدارس رشد و توسعه پیدا کند، باید تمام عوامل مطروحه در مدارس بطور هماهنگ مورد توجه قرار گیرند؛ زیرا دستیابی به رشد و توسعه فرهنگ تاکید علمی مستلزم آن است که نظام آموزشوپرورش از برنامهریزی دقیق و متناسب با نیاز مدارس برخوردار باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تاکید علمی؛ فرهنگ تاکید علمی؛ فرهنگ مدرسه؛ پدیدارشناسی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 303 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 103 |