تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,837 |
تعداد مقالات | 14,642 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,723,334 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,729,857 |
بررسی تأثیر مؤلفههای سواد رسانهای بر بهبود فرایند یادگیری سیار در دوران شیوع کرونا در کشور | ||
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
مقاله 5، دوره 9، شماره 31، تیر 1401، صفحه 137-166 اصل مقاله (525.44 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2020.51438.1310 | ||
نویسندگان | ||
قاسم آزادی احمدآبادی* 1؛ امید امراله2 | ||
1استادیار، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران | ||
2دانشآموخته مطالعات برنامه درسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
در چند ماه و خصوصاً چند هفته اخیر همهگیری بیماری کووید-۱۹ (کرونا)، به یک بحران بینالمللی تبدیل شده است. صرفنظر از تمام پیامدهای ناشی از آن، یکی از محسوسترین نتایج آن تحت تأثیر قرار دادن نظامهای آموزشی رسمی و به تعطیلی کشیدن مدارس در 188 کشور جهان میباشد. لذا در این برهه از زمان میبایست آموزش عمومی در کشورها به جای مدارس در خانهها به اجرا درآید. یکی از راههای موثر برای حل این مساله، ایجاد زمینههای یادگیری سیار(از راه دور) میباشد. بنابراین، بررسی تأثیر مؤلفههای سواد رسانهای معلمان بر بهبود فرایند یادگیری سیار در دوران شیوع کرونا در کشور مساله این پژوهش تعیین شد. پژوهش حاضر براساس هدف و سبک گردآوری داده توصیفی، به لحاظ نوع کاربردی و به لحاظ روش کمّی است (به منظور پاسخ به پرسش اول روش پژوهش سندکاوی و برای پاسخ به پرسش دوم، از روش توصیفی - پیمایشی استفاده شده است). ابزار اندازهگیری در مرحله دوم پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی آن طبق نظر متخصصان تأیید و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 864/0 مورد تأیید قرار گرفته است. در این پژوهش، جامعه آماری را کلیه مدیران و معلمان شاغل در مدارس شهر تهران در سال 1399-1398 تشکیل داده و نمونه آماری در بخش کمّی به روش در دسترس به حجم 102 نفر انتخاب شد. به منظور پاسخ به پرسشهای پژوهش حاضر از روشهای آماری توصیفی و استنباطی چون آزمون خی – دو استفاده شده است. نتایج پژوهش چنین نشان داد که از دیدگاه مدیران و معلمان مدارس، سه مولفه اصلی سواد رسانهای به ترتیب: مؤلفه اصلی دسترسی و استفاده از فضای مجازی با 5 مولفه فرعی، مؤلفه اصلی نگاه انتقادی به رسانههای مجازی با 5 مولفه فرعی و مؤلفه اصلی تولید رسانهای مجازی با با 5 مولفه فرعی، به عنوان تاثیرگذارترین مؤلفههای سواد رسانهای بر بهبود فرایند یادگیری سیار در دوران شیوع کرونا در کشور شناسایی و اولویتبندی شدند. | ||
کلیدواژهها | ||
شیوع کرونا؛ فرایند یادگیری سیار؛ مؤلفههای سواد رسانهای | ||
مراجع | ||
اولسون، متیو.اچ و هرگنهان، بی.آر. (1398). مقدمهای بر نظریههای یادگیری. ترجمه علیاکبر سیف، تهران: نشر دوران، ویرایش هشتم.
خنجرخانی، مسعود؛ قناعتی، عاطفه و پیرزهی، مهسا. (1397). بررسی رابطه میان استفاده از فضای مجازی با سواد رسانهای، نخستین همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت (فضای مجازی و فلسفه تربیت)، دانشگاه سیستان و بلوچستان.
دادگران، محمد. (1396). مبانی ارتباطات جمعی. تهران: انتشارات مروارید، چاپ بیست و یکم.
رضایی، روحالله؛ صفا، لیلا و ادیبی، منصوره. (1395). عوامل مؤثر بر قصد استفاده از شبکه اجتماعی تلگرام در فعالیتهای آموزشی در بین دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد، فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، 22(3)، 24-37.
سورین، ورنر و جیمز، تانکاردو. (1397). نظریههای ارتباطات. ترجمه: دهقان، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، 1386، چاپ دوازدهم.
مقدسزاده، حسن و صفاهیه، هاجر. (1396). سواد رسانهای و آگاهی از آسیبهای شبکههای اجتماعی، مجله مطالعات رسانهای، 12(39)، 25-35.
مککوایل، دنیس. (1388). نظریه ارتباطات جمعی. ترجمه پرویز اجلالی. تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانههای، چاپ چهارم.
Abidah, A., Hidaayatullaah, H. N., Simamora, R. M., Fehabutar, D., & Mutakinati, L. (2020). The Impact of Covid-19 to Indonesian Education and Its Relation to the Philosophy of “Merdeka Belajar”. Studies in Philosophy of Science and Education, 1(1), 38-49. Biavardi, N. G. (2020). Being an Italian medical student during the Covid-19 outbreak. International Journal of Medical Students. Butcher, J. (2020). Public-Private Virtual-School Partnerships and Federal Flexibility for Schools during COVID-19. Mercatus Center Research Paper Series, Special Edition Policy Brief (2020). Cornock, M. (2020). Scaling up online learning during the coronavirus (Covid-19) pandemic. Crawford, J., Butler-Henderson, K., Rudolph, J., Malkawi, B., Glowatz, M., Burton, R & Lam, S. (2020). COVID-19: 20 countries’ higher education intra-period digital pedagogy responses. Journal of Applied Learning and Teaching, 3(1). Dai, D., & Lin, G. (2020). Online Home Study Plan for Postponed 2020 Spring Semester during the COVID-19 Epidemic: A Case Study of Tangquan Middle School in Nanjing, Jiangsu Province, China. Jiangsu Province, China (March 15, 2020). Dong, S. (2020). Practical Exploration of Using'Cloud Classroom'to Organize Online Learning: A Case Study of Jianye District, Nanjing during the COVID-19 Pneumonia. Sci Insigt Edu Front, 5(2), 553-556. Guo, B., & Li, H. (2020). Guidance Strategies for Online Teaching during the COVID-19 Epidemic: A Case Study of the Teaching Practice of Xinhui Shangya School in Guangdong, China. Sci Insigt Edu Front, 5(2), 547-551. Hammond, T., Watson, K., Brumbelow, K., Fields, S., Shryock, K., Chamberland, J. F & Childs, M. D. (2020). A Survey to Measure the Effects of Forced Transition to 100% Online Learning on Community Sharing, Feelings of Social Isolation, Equity, Resilience, and Learning Content During the COVID-19 Pandemic. Huang, R. H., Liu, D. J., Tlili, A., Yang, J. F., & Wang, H. H. (2020). Handbook on Facilitating Flexible Learning During Educational Disruption: The Chinese Experience in Maintaining Undisrupted Learning in COVID-19 Outbreak. Iwai, Y. (2020). Online Learning during the COVID-19 Pandemic: What do we gain and what do we lose when classrooms go virtual? Scientific American. Kong, Q. (2020). Practical Exploration of Home Study Guidance for Students during the COVID-19 Pandemic: A Case Study of Hangzhou Liuxia Elementary School in Zhejiang Province, China. Sci Insigt Edu Front, 5(2), 557-561. Lippe, M. P., & Kaylor, S. K. (2020). COVID-19 Resource: Graduating during a pandemic: Navigating the unknown. Mileva, N., Simpson, B. & Thompson, J. (2008).A Framework for Mobile Learning Pedagogy: A Critique underpined by Constructivism. Mingaine, L. (2013). Leadership challenges in the implementation of ICT in public secondary schools, Kenya. Journal of Education and Learning, 2(1), 32. Rangiwai, B., & Simati-Kumar, B. (2020). The potential impacts of COVID-19 for the Master of Applied Indigenous Knowledge (MAIK) programme in Māngere: Planning for online delivery. Te Kaharoa, 15(1). Teoh, P. (2020). COVID-19: Universities activate e-learning mode. New Straits Times. Xia, J. (2020). Practical Exploration of School-Family Cooperative Education during the COVID-19 Epidemic: A Case Study of Zhenjiang Experimental School in Jiangsu Province, China. China (March 15, 2020). Xie, Z., & Yang, J. (2020). Autonomous learning of elementary students at home during the COVID-19 epidemic: A case study of the second elementary school in Daxie, Ningbo, Zhejiang Province, China. Ningbo, Zhejiang Province, China (March 15, 2020). Zhao, N., Zhou, X., Liu, B., & Liu, W. (2020). Guiding Teaching Strategies with the Education Platform during the COVID-19 Epidemic: Taking Guiyan. Zhou, L., Wu, S., Zhou, M., & Li, F. (2020). 'School’s Out, But Class’ On', The Largest Online Education in the World Today: Taking China’s Practical Exploration During The COVID-19 Epidemic Prevention and Control As an Example. (March 15, 2020). Dadgaran, Mohammad. (2016). Basics of mass communication. Tehran: Marvarid Publications, 21st edition. [In Persian]. Khanjarkhani, Massoud; Ghana’ati, Atefeh; Pirzehi, Mahsa. (2017). Investigating the relationship between the use of virtual space and media literacy, the first conference of the Philosophy of Education and Education Association (virtual space and philosophy of education), University of Sistan and Baluchistan, 2017. [In Persian]. McQuail, Dennis (2008). Theory of mass communication. Translated by Parviz Ajjali. Tehran: Office of Media Studies and Development, 4th edition. [In Persian]. Moghadaszadeh, Hassan; Safahiyeh, Hajar (2016). Media literacy and awareness of the harms of social networks, Journal of Media Studies, 12(39), 25-35. [In Persian]. Olson, Matthew H.; Harganhan, B.R. (2018). An introduction to learning theories. Translated by Ali Akbar Saif, Tehran: Doran Publishing House, 8th edition. [In Persian]. Rezaei, Rouhollah; Safa, Leila; Adibi, Mansoureh (2015). Factors affecting the intention to use Telegram social network in educational activities among students of Ferdowsi University of Mashhad, Communication Research Quarterly, 22(3), 24-37. [In Persian]. Severin, Werner; James, Tankard (2017). Communication theories. Translation: Dehghan, Tehran: Tehran University Press, 2016, twelfth edition. [In Persian]. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,744 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 88 |