| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,212 |
| تعداد مقالات | 18,021 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,531,442 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,961,648 |
ارزیابی کتابخانههای دیجیتالی دانشگاه علامه طباطبائی و موسسه فرهنگی و اطلاعرسانی تبیان بر اساس معیارهای ارزیابی زی و چو | ||
| فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
| مقاله 6، دوره 7، شماره 24، مهر 1399، صفحه 139-166 اصل مقاله (576.22 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2020.51037.1304 | ||
| نویسندگان | ||
| علی جلالی دیزجی1؛ گلنسا گلینی مقدم* 2؛ سکینه عزیزی3 | ||
| 1دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| 2استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| 3کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر، با هدف ارزیابی کتابخانه های دیجیتالی دانشگاه علامه طباطبائی و مؤسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان بر مبنای معیارهای ارزیابی زی و چو(2013) انجام شده است. روش پژوهش توصیفی و پیمایشی بوده، و ساختار کتابخانه دیجیتالی از ده بعد مورد بررسی قرار گرفته است. این معیارها به صورت پرسشنامه محققساخته بر اساس معیارهای ارزیابی زی و چو، در طیف لیکرت تنظیم گردیده است. برای گردآوری داده ها، پرسشنامه ها در دو کتابخانه و در دو گروه کاربران و کارکنان توزیع و در مجموع 63 پرسشنامه برگشت داده شدند. همچنین، تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss انجام گردید. یافته های آمار توصیفی نشان داد که دو کتابخانه دیجیتالی در ابعاد تعامل کاربر و بافت/زمینه در وضعیت متوسط بوده و در ابعاد دیگر در وضعیت خوب قرار دارند. بر اساس یافته های آمار استنباطی، از دیدگاه کاربران و کارکنان، در ابعاد مجموعه، طراحی رابط، بافت، حفاظت و مدیریت تفاوت معناداری وجود ندارد. اما، در ابعاد سازماندهی اطلاعات و خدمات(سطح 01/0)، ابعاد فناوری و تأثیر بر کاربر(سطح 02/0) از نظر کاربران و در بعد تعامل کاربر(سطح 02/0) از نظر کارکنان، تفاوت معناداری میان دو نظام اطلاعاتی به نفع کتابخانه دیجیتال دانشگاه علامه وجود دارد. نتایج نشان میدهد با وجود تفاوت در نوع این دو کتابخانه، تفاوت چندانی در میان ابعاد مورد بررسی(به غیر مورد ذکر شده در یافته ها) بین آنها وجود ندارد، اما در برخی ابعاد، تفاوتی کمی بین نظرات پاسخدهندگان با برتری نسبی و جزئی کتابخانه دیجیتال دانشگاه علامه مشاهده میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ارزیابی کتابخانه دیجیتالی؛ دانشگاه علامه طباطبائی؛ کتابخانه دیجیتالی؛ کتابخانه دیجیتالی تبیان؛ معیارهای ارزیابی زی و چو | ||
| مراجع | ||
|
حریری، نجلا و نوشین فرد، فاطمه و رادفر، حمیدرضا.(1391). انتخاب و ارزیابی منابع الکترونیکی در کتابخانههای دیجیتالی ایران. فصلنامه دانش شناسی، علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات، 7 (24).
شمسالدینی مطلق، مختار.(1390). ارزیابی و مقایسه کتابخانههای دیجیتالی اسلامی ایران بر اساس الگوهای فدراسیون کتابخانههای دیجیتالی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور مشهد.
عابدینی، آزاده.(1395). ارزیابی کتابخانههای دیجیتال حوزوی در اینترنت. فصلنامه اطلاعرسانی، آموزشی و مطالعات رایانه ای علوم اسلامی، ره آورد نور، (57): 67-71.
کریمی، مهدی.(1392). ارزیابی و مقایسه قابلیتهای نمایش اطلاعات در کتابخانههای دیجیتالی عضو کنسرسیوم محتوای ملی. نخستین کنفرانس ملی کتابخانه دیجیتالی (ایرانداک)، 331-347.
میرزایی، فرزانه، ترکیان تبار، منصور.(1395). ارزیابی جنبههای فنی کتابخانه دیجیتالی انستیتو پاستور ایران با استفاده از ابزار دیجی کوآل از دیدگاه کاربران. فصلنامه مطالعات دانش شناسی، (۹): ۱۰۱-۱۲۰.
یوسفیان زاده، امید، قاضی میرسعید، جواد، مرادی جو، محمد.(1394). ارزیابی کتابخانه دیجیتال دانشگاه علوم پزشکی تهران با استانداردهای ساختار کتابخانه دیجیتالی دانشگاهی. فصلنامه مدیریت سلامت. ۱۸ (۶۱) :۸۲-۹۱.
Ahmad K han, Shakeel and Bhatti, Rubina. (2017). Digital competencies for developing and managing digital libraries. Department of libraries, Government College University Lahore, Pakistan. Fuhr, Norbert. (2006). Evaluation of digital libraries. International Journal of Digital Libraries, 8:21-38. Jeng, Judy. (2005). Usability Assessment of Academic Digital Libraries: Effectiveness, Efficiency, Satisfaction and Learnabiliey. School of Communication, Information and Library Studies, Rutgers, The state University of New Jersey, New Brunswick, NJ, U.S.A. Lai, Chin-Feng et al. (2014). An evaluation model for digital libraries user interfaces using Fuzzy AHP. Institute of Computer Science and Information Engineering, National IIan University, IIan, Taiwan. Stiller, Juliane and Petras, Vivien. (2018). Learning from Digital Library Evaluations: The Europeana Case Xie, Hong Iris. (2006). Evaluation of digital libraries: criteria and problems from users’ perspectives. School of information studies, University of Wisconsin, Milwaukee, USA. Library & Information Science Research, 28: 433-452. Xie, Hong Iris. (2008). Users’ evaluation of digital libraries (DLS): Their uses, their criteria, and their assessment. University of Wisconsin, Milwaukee, USA. Information Processing and Management, 44: 1346-1373. Xie, Iris & Joo, Soohyung. (2013). Evaluation Constructs and Criteria for Digital Libraries: A Document Analysis. In The joint Conference of Korean Biblia Society for Library and Information Science and The University of Wisconsin-Milwaukee (pp: 126-140). [S.L.]: IGI Global. Zhang, Y. (2010). Developing a holistic model for digital library evaluation. Journal of the American society for information science and technology, 61(1): 88–110. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 863 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 744 |
||