| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,202 |
| تعداد مقالات | 17,953 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,098,946 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,846,413 |
بررسی موانع بکارگیری روشها و فنون تدریس فعال در فرآیند یاددهی- یادگیری از دیدگاه معلمان مدارس ابتدایی | ||
| فناوری های آموزشی در یادگیری | ||
| مقاله 3، دوره 4، شماره 13، دی 1396، صفحه 1-20 اصل مقاله (440.46 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jti.2020.51155.1312 | ||
| نویسندگان | ||
| نادیا غلامی* 1؛ محمد عسگری2؛ صادق جلالی3 | ||
| 1کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
| 2دانشیار، گروه سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
| 3کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر باهدف بررسی موانع بکارگیری روشها و فنون تدریس فعال در فرآیند یاددهی - یادگیری از دیدگاه معلمان تدوین گردیده است. روش تحقیق حاضر توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان دوره ابتدایی پسرانه منطقه 14 تهران در سال تحصیلی 98-97 که به تعداد 694 نفر بودند، تشکیل دادند. با توجه به اندازه جامعه و با توجه به جدول کرجسی و مورگان تعداد نمونه پژوهش، 248 نفر انتخاب شد. ابزار جمعآوری دادههای تحقیق، پرسشنامهی موانع تدریس فعال بود. به منظور تحلیل دادهها ابتدا از آمار توصیفی استفاده شد و سپس با توجه به ماهیت فرضیه پژوهش از آزمون کولموگروف-اسمیرونوف، آزمون فریدمن و آزمون T تک نمونهای استفاده شد. یافتهها نشان داد که موانع بکارگیری روشها و فنون تدریس فعال شامل عدم تسلط مدرسان، ضعف در برقراری ارتباط آموزشی، فضای ناکافی آموزش، محتوای نامناسب کتابهای درسی و کمبود امکانات آموزشی در فرآیند یاددهی - یادگیری تأثیرگذار است و همچنین نتایج آزمون فریدمن نشان داد که بین اولویت متغیرهای پژوهش در هر پنج عامل تفاوت معنیداری وجود دارد. کلیه عوامل بالاتر از میانگین بودند و بر این اساس عامل ضعف در برقراری ارتباط آموزشی دارای بیشترین اولویت و عامل عدم تسلط مدرسان دارای کمترین اولویت بود. با توجه به نتایج تحقیق میتوان گفت که عوامل مذکور مانع از اجرای روشهای تدریس فعال در فرآیند یاددهی- یادگیری میشوند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| موانع تدریس فعال؛ فرآیند یاددهی- یادگیری؛ آموزش ابتدایی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,345 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,234 |
||