| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,202 |
| تعداد مقالات | 17,953 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,144,408 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,868,581 |
تاثیر چند رسانهای آموزشی بر درک مفهوم و حل مسئله ریاضی دانش آموزان | ||
| فناوری های آموزشی در یادگیری | ||
| دوره 4، شماره 14، فروردین 1397، صفحه 23-51 اصل مقاله (506.2 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jti.2020.49991.1300 | ||
| نویسندگان | ||
| حسین اکبری احمدسرایی* 1؛ حمید رضا مقامی2؛ یوسف مهدوی نسب3 | ||
| 1کارشناسی ارشد، تکنولوژی آموزشی / آموزگار آموزش وپرورش شهرستانهای استان تهران، شهرستان | ||
| 2استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.. | ||
| 3استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران. | ||
| چکیده | ||
| هدف این پژوهش تأثیر چندرسانهای آموزشی بر درک مفهوم و حل مسئله ریاضی دانش آموزان پایه پنجم است. روش مورد استفاده از نوع شبه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون و دو گروه آزمایش و کنترل است. جامعه ای که هدف این مطالعه می باشد دانشآموزان پسر پایه پنجم شهرستان قرچک که در سال تحصیلی 99-98 مشغول به تحصیل بوده اند و نمونه های انتخاب شده به تعداد 60 نفر از دانش آموزان به صورت تصادفی در دو گروه کنترل (30) نفر و آزمایش (30) نفر قرار داده شدند. ابزار پژوهش برای آموزش چند رسانه ای از نرم افزار کیف الکترونیک آریا و برای درک مفهوم (فضایی، مکانی و زمانی) و حل مسئله ریاضی که سوالات محقق ساخته بود، مورد استفاده قرار گرفت. اعتبار این آزمون از طریق آلفای کرونباخ 734/0 بود و روایی آن با توجه به دیدگاه متخصصان مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده در پژوهش با استفاده از نرم افزار spss و با استفاده از روش های آمار توصیفی از شاخص های میانگین، انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتیجه ی پژوهش نشان می دهد بین میانگین نمرات پس آزمون دو گروه کنترل و آزمایش در متغیر وابسته درک مفهوم و حل مسئله ریاضی تفاوت معناداری وجود دارد . این مطلب مؤید نقش مؤثر چندرسانه ای آموزشی بر درک بهتر مفاهیم ریاضی (درک فضایی، درک مکانی و درک زمانی) و حل مسائل ریاضی دانش آموزان پایه پنجم بوده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| چندرسانهای آموزشی؛ درک مفهوم؛ حل مسئله؛ ریاضی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,256 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,771 |
||