تعداد نشریات | 52 |
تعداد شمارهها | 1,464 |
تعداد مقالات | 11,375 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,429,276 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,208,267 |
اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب امتحان و خودپنداره کودکان مدارس ابتدایی | ||
مطالعات پیش دبستان و دبستان | ||
دوره 3، شماره 10، زمستان 1399، صفحه 21-44 اصل مقاله (647.88 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/soece.2021.38279.1198 | ||
نویسندگان | ||
آسیه بزرگی ![]() | ||
1دانشگاه آزاد اندیمشک | ||
2استادیار ، گروه روانشناسی ، واحد شهریار-صیا شهر ، دانشگاه آزاد اسلامی ، شهریار ، ایران. | ||
3کارشناسی ارشد ، مشاوره خانواده ، واحد مرکز قزوین ، دانشگاه پیام نور ، قزوین ، ایران. | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب امتحان و خودپنداره کودکان مدارس ابتدایی دخترانه شهرستان اندیمشک صورت گرفت. روش این پژوهش از نوع نیمه تجربی بود که از طرح گروه کنترل نامعادل استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش همه کودکان دبستانی کلاس سوم تا ششم شهرستان اندیمشک بود که در سال تحصیلی 97-96 در دبستانهای این شهرستان مشغول تحصیل بودند. نمونهگیری در این پژوهش بهصورت ساده چندمرحلهای بود. پیش از اجرای مداخله، هر دو گروه پرسشنامههای اضطراب امتحان و خودپنداره کودکان را تکمیل کرده و بلافاصله پس از اجرای مداخله نیز پرسشنامههای ذکرشده مجدداً توسط آزمودنیهای هر دو گروه تکمیل شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی شامل تحلیل کوواریانس یک متغیره و چند متغیره استفاده شد. نتایج تحلیل دادههای این پژوهش نشان داد میان گروه آزمایش و گواه پس از اجرای مداخله آزمایشی تفاوت معناداری وجود داشت؛ بنابراین درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد موجب کاهش اضطراب امتحان و بهبود خودپنداره کودکان ابتدایی شده بود. | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب امتحان؛ خود پنداره؛ درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 33 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 12 |