تعداد نشریات | 52 |
تعداد شمارهها | 1,464 |
تعداد مقالات | 11,375 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,429,052 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,208,060 |
اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر کانون توجه درونی-بیرونی بر مهارت دستخطنویسی دانشآموزان ابتدایی | ||
مطالعات پیش دبستان و دبستان | ||
دوره 3، شماره 10، زمستان 1399، صفحه 65-86 اصل مقاله (578.64 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/soece.2021.48560.1239 | ||
نویسندگان | ||
زهرا سلمان ![]() | ||
1عضو هیأت علمی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی | ||
2- | ||
3عضو هیأت علمی گروه رفتار حرکتی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی تهران | ||
چکیده | ||
نوع کانون توجه، بر نتیجه و کارایی مهارتهای حرکتی مؤثر است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر کانون توجه درونی-بیرونی بر مهارت دست خطنویسی دانش آموزان ابتدایی انجام شد. در این پژوهش نیمه آزمایشی، 60 نفر از دانشآموزان دختر (با میانگین سنی 21/0±12/8 سال) یکی از دبستانهای شهر تهران شرکت داشتهاند که بهصورت تصادفی ساده، جهت شرکت در آزمون به 3 گروه کانون توجه بیرونی، توجه درونی و کنترل تقسیم شدند. ابزارهای مورد استفاده در این آزمون عبارت بودند از: آزمون یکپارچگی بینایی- حرکتی بیری (VMI) برای ارزیابی مؤلفههای مهارت حرکتی ظریف منتخب، آزمون پوردو پیگ بورد برای اندازهگیری مهارت دستی و هماهنگی چشم و دست، چک لیست و دستگاه زمانسنج برای ثبت زمان صرفشده برای نوشتن نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره، نشان داد که روند اجرای مهارت حرکتی ظریف (دست خطنویسی) در هیچیک از گروههای توجه بیرونی، درونی نسبت به گروه کنترل معنادار نبوده است این پژوهش نشان میدهد که برنامههای آموزشی مبتنی بر توجه درونی –بیرونی برتر خاصی ندارد و معلم میتواند به تصمیم خود از هردو برنامه آموزشی استفاده کند. | ||
کلیدواژهها | ||
کانون توجه درونی؛ کانون توجه بیرونی؛ عملکرد حرکتی ظریف؛ دست خطنویسی؛ دانش آموزان ابتدایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 14 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7 |