تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,837 |
تعداد مقالات | 14,642 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,723,165 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,729,774 |
تأثیر ترانه بازیهای کودکانه بر انشاءنویسی دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدایی | ||
مطالعات پیش دبستان و دبستان | ||
دوره 3، شماره 10، اسفند 1396، صفحه 129-152 اصل مقاله (511.28 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/soece.2021.52222.1259 | ||
نویسندگان | ||
بتول سبزه* 1؛ زهرا محمودزاده2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان تهران | ||
2دانشجوی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان پردیس نسیبه تهران | ||
چکیده | ||
مطالعهی حاضر با هدف بررسی اثربخشی روش ترانهبازیهای کودکانه بر کیفیت انشاءنویسی دانشآموزان دختر پایه سوم ابتدایی انجام شده است. روش پژوهش بهصورت آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری مدارس دخترانه ابتدایی منطقه پنجم شهر تهران بود که بهصورت تصادفی خوشهای چند مدرسه انتخاب و سپس از بین کلاسهای پایه سوم مدارس تعداد 30 دانشآموز بهعنوان نمونه انتخاب شد. با دانشآموزان گروه آزمایش در شش جلسه 30 دقیقهای ترانهبازیهای کودکانه کار شد ولی به گروه کنترل آموزشی داده نشد. از ابزار چک لیست وکیلالتجار (1395) در تصحیح انشای دانشآموزان استفاده شد که روایی آن توسط چند تن از اساتید و متخصصان مورد تأیید قرار گرفته و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 95 درصد به دست آمد. دادهها به روش توصیفی و تحلیل کواریانس چند متغیری (Moncova) تجزیهوتحلیل شد. یافتههای بهدستآمده نشان داد که ترانه بازیهای کودکانه در افزایش کیفیت انشاءنویسی دانشآموزان و افزایش دامنه لغات و ساختار و محتوای نگارش آنان تأثیر مثبت و معناداری داشته است. ازاینرو میتوان نتیجه گرفت روش ترانهبازیهای کودکانه بر افزایش کیفیت انشاءنویسی دانشآموزان تأثیر دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
ترانه بازی؛ انشاءنویسی؛ دانشآموزان ابتدایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 229 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 122 |