| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,204 |
| تعداد مقالات | 17,965 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,179,499 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,884,116 |
تبیین جامعیت مکتب اهل بیت (ع) در سازماندهی ارتباط مؤثّر انسان با قرآن کریم | ||
| سراج منیر | ||
| مقاله 1، دوره 10، شماره 35، تیر 1398، صفحه 7-34 اصل مقاله (499.5 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/ajsm.2020.7176.1071 | ||
| نویسندگان | ||
| پرویز آزادی* 1؛ فاطمه باقری بهلولی2؛ فاطمه آقاخانی3 | ||
| 1استادیار علوم قرآن و حدیث، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران. | ||
| 2کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران. | ||
| 3کارشناسی ارشد علوم قران و حدیث، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران. | ||
| چکیده | ||
| قرآن کریم وحی الهی برای هدایت انسان به صراط مستقیم است. پیامبر اکرم (ص) اولین مبلغ، مفسر و مبیّن قرآن کریم است. سیرۀ ایشان نشانگر راه صحیح تعامل و برقراری ارتباط مردم با قرآن کریم است. بعد از آن حضرت بنابر حدیث ثقلین تنها کسانی که شایستگی تبیین و تفسیر قرآن را داشتند، اهل بیت (ع) بودند. بنابراین فقط پیامبر اکرم و ائمه (ع) میتوانند به مسلمانان شیوه صحیح برقراری ارتباط و بهرهمندی از قرآن کریم را بیاموزند. در مکتب اهل بیت علاون بر تاکید بر آداب ظاهری برقراری ارتباط با قرآن از قبیل وضو داشتن، مسواک زدن قبل از قرائت، نگاه کردن به مصحف شریف، سکوت در هنگام تلاوت، با صدای حزین تلاوت کردن، قرائت به صورت ترتیل، خواندن دعا و استعاذه قبل از تلاوت، تاکید فراوانی بر آداب باطنی برقراری ارتباط نیز شده است؛ آدابی از قبیل تدبر در آیات قرآن کریم، داشتن اخلاص در قرائت، اظهار خشوع و رقت قلب در هنگام قرائت، خود را مخاطب کلام وحی قرار دادن و خود را مخاطب اوامر و نواهی خداوند دانستن. تاکید بر آداب باطنی برقراری ارتباط در مکتب اهل بیت به مراتب دارای جایگاه بالاتری است و وجه ممیزۀ اصلی آن از سایر مکاتب است؛ چرا که در این صورت ارتباط موثر و سازنده انسان با قرآن برقرار میشود و نه صرفا تاکید بر آداب ظاهری تلاوت قرآن کریم. هدف اصلی این نوشتار نشان دادن وجه تمایز تعامل مثبت و تاثیرگذار مکتب ائمه(ع) از سایر مکاتب در امور باطنی است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| قرآن؛ مکتب اهل بیت؛ آداب ظاهری؛ آداب باطنی؛ تعامل با قرآن | ||
| مراجع | ||
|
قرآن کریم ابن أبی زینب، محمد بن ابراهیم.(1397ق.). الغیبه( للنعمانی)، چاپ اول. محقق: على اکبر غفارى. تهران: نشر صدوق. ابن ادریس، محمد بن احمدمحقق. (1410ق. ). السرائر الحاوی لتحریر الفتاوی (و المستطرفات). چاپ دوم. تحقیق: حسن بن احمد الموسوی. قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه. ابن اشعث، محمد بن محمد. (بیتا). الجعفریات ( الأشعثیات). چاپ اول. تهران: مکتبة النینوى الحدیثه. ابن بابویه، محمد بن علی. (1378ق.). عیون اخبا الرضا(ع). چاپ اول. تهران: نشر جهان. _____________. (1362 ش.). الخصال. تحقیق: علیاکبرغفارى. چاپ اول. قم: جامعه مدرسین. ____________. (1406 ق. ). ثواب الأعمال و عقاب الأعمال. چاپ دوم. قم،:دارالشریف الرضی. ____________. (1413 ق.). من لا یحضره الفقیه. چاپ دوم. تحقیق على اکبر غفارى. قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه. ابن حیون، نعمان بن محمد مغربى. (1385ق .). دعائم الإسلام. چاپ دوم. تحقیق آصف فیضى. قم: مؤسسة آل البیت علیهم السلام. ابن منظور، محمد بن مکرم. (1414 ق. ). لسان العرب. چاپ سوم. تحقیق جمال الدین میردامادى. بیروت: دار الفکر للطباعه و النشر و التوزیع. دار صادر. بحرانی، سیدهاشم. (1412ق.). البرهان فی تفسیر القرآن. چاپ اول. بیروت: دارالهادی. برقى، احمد بن محمد بن خالد. (1371ق.). المحاسن. چاپ دوم. تحقیق جلال الدین محدث. قم: دار الکتب الإسلامیه. بیگلرى، حسن. (بیتا. ). سر البیان فى علم القرآن. چاپ پنجم. بیجا: کتابخانه سنایی. پاینده، ابوالقاسم. (1382ش.). نهج الفصاحه. تهران: دنیای دانش. ترمذی، محمد بن عیسی بن سوره. (1403-1983م.). سنن ترمذی. بیروت: دارالفکر للطباعه و النشر و التوزیع. تمیمى آمدى، عبد الواحد بن محمد. (1410 ق.). غرر الحکم و درر الکلم. چاپ دوم. تحقیق سیدمهدى رجائى. قم: دار الکتاب الإسلامی. جوادی آملی، عبدالله. (1386ش.). قرآن در قرآن. قم: نشر اسری. حرعاملى، محمد بن حسن. (1409 ق.). وسائل الشیعه. تحقیق مؤسسة آل البیت علیهمالسلام. قم: مؤسسة آل البیت علیهمالسلام. حرعاملى، محمد بن حسن. (1414ق.). هدایة الأمة إلى أحکام الأئمة علیهمالسلام. چاپ اول. تحقیق آستان قدس رضوى. بنیاد پژوهشهاى اسلامى. مشهد: آستانة الرضویه المقدسه. مجمع البحوث الإسلامیه. حکمت، عبید الخفاجى. (1426/ 2005.). الإمام الباقر و أثره فی التفسیر. چاپ اوّل. بیروت: موسسة البلاغ. حکیمى، محمدرضا. (1380ش.). الحیاه. ترجمۀ احمد آرام. چاپ اول. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامى. حمیرى، عبدالله بن جعفر. (1413ق.). قرب الإسناد (ط-الحدیثه). چاپ اول. قم: مؤسسة آلالبیت علیهمالسلام. راغب اصفهانى، حسین بن محمد. (1374 ش.). ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن. چاپ دوم. تحقیق غلامرضا خسروى حسینى. تهران: مرتضوی. رکنى یزدى، محمد مهدى. (1379ش.). آشنایى با علوم قرآنى. چاپ اول. مشهد: آستان قدس/ تهران: سمت. سماهیجى، عبد الله بن صالح. رسولى، هاشم. (1396 ق.). صحیفة العلویة و التحفة المرتضویه. چاپ سوم. تحقیق هاشم رسولى. تهران: انتشارات اسلامى. شریف الرضی، محمد بن حسین. (1414ق.). نهج البلاغه. چاپ اول. قم: انتشارات هجرت. _________________. (1422 ق / 1380 ش.). المجازات النبویه. چاپ اول. تحقیق صبحى صالح. قم: دار الحدیث. شعیری، محمد بن محمد. (بىتا.). جامع الأخبار. چاپ اول. نجف: مطبعة حیدریه. شهید ثانى، زین الدین بن على. (1409 ق.). منیة المرید. تحقیق رضا مختارى. قم: مکتب الإعلام الإسلامی. صدر، حسن. (1370ق.). تأسیس الشیعه. کاظمیه: دارالکتب العراقیه. صفار، محمد بن حسن. (1404ق.). بصائر الدرجات فی فضائل آل محمّد صلّى الله علیهم. تحقیق محسن بن عباسعلى کوچه باغى. چاپ دوم. قم: مکتبة آیة الله المرعشی النجفی. طباطبائى، محمدحسین. (1353ش.). قرآن در اسلام. تهران: دارالکتب الاسلامیه. ____________. (1417 ق.). المیزان فى تفسیر القرآن. چاپ پنجم. قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسین حوزه علمیه قم. طبرسى، احمد بن على. (1403ق. ). الإحتجاج على أهل اللجاج. چاپ اول. تحقیق محمدباقر خرسان. مشهد: نشر مرتضى. طبرسى، حسن بن فضل. (1412 ق- 1370 ش.). مکارم الأخلاق. چاپ چهارم. قم: شریف رضى. طبرسى، فضل بن حسن. (1372 ش.). مجمع البیان فى تفسیر القرآن. چاپ سوم. تحقیق محمدجواد بلاغی.تهران: انتشارات ناصر خسرو. طوسی، محمد بن الحسن. (1414ق.). الامالی. چاپ اول. قم: دارالثقافه. _____________. (1411 ق.). مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد. چاپ اول. بیروت: مؤسسة فقه الشیعه. علم الهدى، على بن حسین. (1998م.). أمالی المرتضی. چاپ اول. تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم. قاهره: دار الفکر العربی. على بن الحسین علیه السلام. (1376ش.). الصحیفة السجادیه. قم: دفتر نشر الهادى. عیاشى، محمد بن مسعود. (1380ق.). تفسیر العیّاشی. چاپ اول. تحقیق هاشم رسولى محلاتى. تهران: لمطبعة العلمیه. فتال نیشابورى، محمد بن احمد. (1375 ش.). روضة الواعظین و بصیرة المتعظین. چاپ اول. قم: انتشارات رضى. فیض کاشانی، محمدمحسن بن شاه مرتضی. (1406ق.). وافی. چاپ اول. اصفهان: انتشارات کتابخانه امام امیرالمومنین (ع). _______________________. (1415ق.). تفسیر الصافی. چاپ دوم. تحقیق حسین اعلمى. تهران: مکتبه الصدر. قطبالدین راوندى، سعید بن هبة الله. (1407 ق.). الدعوات ( للراوندی) / سلوة الحزین. قم: انتشارات مدرسه امام مهدى. ____________________. (1405ق.). فقه القرآن. چاپ دوم. تحقیق احمد الحسینى و محمود مرعشی. قم: مکتبة آیة الله المرعشی النجفی. قمى، على بن ابراهیم. (1367ش.). تفسیر قمى. چاپ اول. قم: دارالکتاب. کلینی، محمدبن یعقوب بن اسحاق. (1407ق.). اصول الکافی. تهران: دار الکتب الاسلامیه. ___________________. (1429ق. ). الکافی (ط-دارالحدیث) تحقیق دارالحدیث. تهران: دارالحدیث. کفعمى، ابراهیم بن على عاملى. (1405 ق.). المصباح للکفعمی (جنة الأمان الواقیة). چاپ دوم. قم: دار الرضی( زاهدی). مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی. (1403ق.). بحارالانوار. چاپ اول. بیروت: دارإحیاء التراث العربی. ___________________. (1404ق.). مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول. چاپ دوم. تحقیق هاشم رسول محلاتى. تهران: دارالکتب الإسلامیه. مجلسى، محمدتقى. (1406ق. ). روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه (ط- القدیمة). چاپ دوم. تحقیق حسین موسوى کرمانى. قم: مؤسسۀ فرهنگى اسلامى کوشانبور. مصطفوی، حسن. (1368ش.). التحقیق فی کلمات القرآن. چاپ اول. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. مفید، محمد بن محمد. (1413 ق.). الإختصاص. تحقیق غفارى و محرمى زرندى. قم: الموتمر العالمى لالفیة الشیخ المفید. الموحد الابطحی الاصفهانی، محمدباقر بن المرتضی. (1411ق.). جامع الاخبار و الاثار عن النبی و الائمه الاطهار. قم: مؤسسه امام مهدی علیهالسلام. نقى پورفر، ولى الله. (1381ش.). پژوهشى پیرامون تدبر در قرآن. تهران: اسوه. نوری، حسین. (1408ه-1987 م.). مستدرک الوسائل و مستنطالمسائل. چاپ اول. بیروت: مؤسسه آل البیت(ع) لإحیاء التراث. ورام بن أبی فراس. (1369ش.). مجموعة ورّام. چاپ اول. مشهد: انتشارات بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی. هلالى، سلیم بن قیس. (1405ق.). کتاب سلیم بن قیس الهلالی. چاپ اول. تحقیق انصارى زنجانى خوئینى. قم: الهادى.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 800 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 436 |
||