| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,442,905 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,950,184 |
اثربخشی برنامهی تلفیقی آموزش مهار اضطراب بر کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان | ||
| مطالعات پیش دبستان و دبستان | ||
| دوره 3، شماره 11، اردیبهشت 1397، صفحه 123-144 اصل مقاله (1.03 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/soece.2020.39358.1204 | ||
| نویسندگان | ||
| نرگس پورطالب* 1؛ میرمحمود میرنسب2؛ رحیم بدری گرگری3 | ||
| 1دانشگاه تبریز | ||
| 2گروه علوم تربیتی دانشکده روانشناسی دانشگاه تبریز | ||
| 3دانشیار ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه تبریز | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تلفیق مداخلههای شناختی، رفتاری و تربیتی، بر کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان انجام شد. طرح پژوهش شبه آزمایشی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش را دانش آموزان دختر پایه ششم در شهر تبریز تشکیل میدادند. نمونه موردنظر از طریق روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، به تعداد 60 نفر با استفاده از آزمون اضطراب امتحان اشپیلبرگر انتخاب شدند و به شکل تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل (در هر گروه 30 نفر) جایگزین شدند. بعد از ارائه، برنامه آموزشی در 14 جلسه، یک هفته بعد، از گروهها پسآزمون به عمل آمد. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس تک متغیره نشان داد که بین گروههای آزمایش و کنترل در پسآزمون، تفاوت معناداری وجود دارد. با توجه به یافتهی این پژوهش، میتوان گفت، تلفیق برنامههای درمانی، بر کاهش اضطراب امتحان مؤثر است. استلزامهای این مطالعه برای انجام پژوهشهای آتی در قلمرو مداخلههای تلفیقی برای کاهش اضطراب امتحان موردبحث قرار میگیرند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اضطراب امتحان؛ برنامهی تلفیقی؛ مداخلههای شناختی؛ رفتاری؛ روشهای مطالعه | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,684 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 930 |
||