تعداد نشریات | 53 |
تعداد شمارهها | 1,478 |
تعداد مقالات | 11,503 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,841,202 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,464,461 |
اثر مالیات خودرو بر انتشار دیاکسیدکربن: مطالعه موردی کشورهای منتخب عضو اتحادیه اروپا | ||
فصلنامه اقتصاد محیط زیست و منابع طبیعی | ||
دوره 3، شماره 6، پاییز 1398، صفحه 105-130 اصل مقاله (394.32 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/eenr.2019.12484 | ||
نویسندگان | ||
علی نصیری اقدم ![]() ![]() | ||
1استادیار گروه برنامهریزی و توسعه اقتصادی، دانشکده اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه اقتصاد نظری، دانشکده اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
3کارشناس ارشد علوم اقتصادی، گرایش محیط زیست، دانشکده اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
سهم عمدهای از افزایش غلظت دیاکسیدکربن در دهههای اخیر که موجب افزایش دمای زمین میشود، مربوط به بخش حمل و نقل میباشد. طبق توافق کیوتو مبنی بر واکنش جهانی به تغییرات اقلیمی، جلوگیری از افزایش غلظت دیاکسیدکربن و کاهش آن به ویژه در بخش حمل و نقل دارای اهمیت است. هدف از این تحقیق ارزیابی تجربی اثر انواع مالیاتِ خودرو بر انتشار دیاکسیدکربن است. به لحاظ نظری انتظار میرود این مالیات با ایجاد رغبت در مصرفکنندگان و تغییر رفتارشان، آنها را به سمت خرید خودروهای کمتر آلاینده و با مالیات کمتر سوق دهد. اما به لحاظ تجربی، وجود این اثر و اندازه آن موضوع بحثهای مختلفی بوده است. لذا در این تحقیق با استفاده از روش دادههای ترکیبی تأثیر مالیات بر خرید و مالیات بر مالکیت خودرو بر میزان انتشار دیاکسیدکربن خودروهای جدید در 14 کشور منتخب عضو اتحادیه اروپا طی سالهای 2012ـ2007 بررسی شده است. نتایج حاکی از آن است که اولاً اعمال مالیات در هنگام خرید و مالیات بر مالکیت خودرو و دخیل کردن میزان انتشار دیاکسیدکربن در پایه مالیاتی تأثیر منفی و معنیداری بر میزان انتشار دیاکسیدکربن دارد و ثانیاً وضع همزمان این دو نوع مالیات، اثرگذاری بیشتری دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آثار خارجی؛ دیاکسیدکربن؛ مالیات بر خودرو؛ دادههای ترکیبی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 12 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6 |